ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791796
این مدرس دانشگاه گفت: آموزش استان و فرهنگ خانواده های یزدی دلیل تربیت نیروهایی است که هیچ دردی از صنعت دوا نمی کند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرتضی محمودی در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه استان یزد دارای بالاترین سرانه تحصیلی در کشور است، گفت: نمی تواند نیازها و دردهای صنعت استان را دوا کند.
تمایل فارغ التحصیلان رایدینگ به کار پشت میز
وی ادامه داد: نیروهای جوان استان یزد به دلیل صلاحیت و عدم مهارت، مهارت، توانایی و تمایل به کار در صنایع مستقر در استان یزد را ندارند و به همین دلیل صنایع استان یزد مجبور هستند نیروی کار خود را از سایر استان ها تامین کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه استان یزد بخشی از نرخ بیکاری استان های همجوار را به خود اختصاص داده است، گفت: بخشی از معضل بیکاری در استان به دلیل توسعه و رشد برخی از صنایع در استان یزد است که در راستای آموزش های لازم است. نیرو در هیچ استانی نیاز به دیپلم زیاد دارد و نیازی ندارد.
سمت عرضه و تقاضای بازار کار در یزد با یکدیگر تناسبی ندارد
محمودی با بیان اینکه در اقتصاد به هر مکانی که مبادله و عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، بازار می گویند: در بازار کار استان یزد هم عرضه و هم تقاضا مشکل دارند چرا که کشور تقاضا در آن صنایع است. در استان، صنایعی مانند نساجی، کاشی، سرامیک و فولاد وجود دارند که نیاز به توان علمی چندانی ندارند و برخلاف تقاضا، عرضه از سوی جامعه، خانواده و آموزش متناسب با تقاضا نیست و نیروهای آموزش دیده ای دارند که ممکن است پاسخگوی تقاضا نباشند. بنابراین شاهد افزایش تعداد فارغ التحصیلان بیکار در یزد هستیم.
جوانان ایزدی باید بر فعالیت های تولیدی تمرکز کنند
وی ادامه داد: توان اقتصادی هر منطقه، شهر و کشور به تولید آن بستگی دارد و در این شرایط که عرضه و تقاضای بازار کار در یزد با مشکل مواجه است، بهترین اقدامی که جوانان می توانند برای توسعه و پیشرفت خود انجام دهند. منطقه آن باید در مسیر درست حرکت کند.
این مدرس دانشگاه گفت: به عنوان یک اقتصاددان و مدرس دانشگاه به جوانان یزدی توصیه می کنم به جای فعالیت هایی مانند دلالی و استخراج رمز ارز و غیره که هیچ تضمینی برای موفقیت ندارند و دوای هر دردی از جامعه و حتی خود انسان هستند. تولید در توسعه و آبادانی کشورشان نقش داشته باشند.
حرکت جوانان به سمت تولید، رمز عبور از مشکلات در کشور است
محمود با بیان اینکه همه ایرانیان اعم از پیر و جوان، زن و مرد سوار بر کشتی هستند و عبور این کشتی از طوفان موجب موفقیت همه مسافران می شود گفت: همه مردم به ویژه جوانان باید به سمت فعالیت های تولیدی حرکت کنند. «بروید، زیرا تردد در جادههای غیرمولد وضعیت کنونی کشور را بدتر میکند و دردی از جامعه و خانوادهها کم نمیکند.
به مدارس آموزش دهید تا به دانش آموزان آموزش دهند
وی درباره چگونگی سوق دادن جوانان به سمت فعالیت های تولیدی گفت: یک جوان حداقل 12 سال در خانه دوم خود که مدرسه است رشد می کند و آموزش می بیند و باید در این 12 سال زمینه آینده کاری او این باشد. «مهارت های ارائه شده توسط مدرسه و مهارت های لازم از مدرسه به این دانش آموز منتقل شده است، اما آیا الان اینطور است؟
محمود ادامه داد: نقش مشاوران تحصیلی و خانواده ها باید این باشد که دانش آموز را به سمت مهارت ها و استعدادهای خود هدایت کنند، اما به دلیل فشار سیستم آموزشی و خانواده ها، دانش آموز احساس می کند تنها راه موفقیت، انتخاب حوزه ای است که تحت فشار دیگران است. و رشته های ریاضی.
دانش آموزان سوارکاری با کارآفرینی آشنا می شوند
این معلم با تاکید بر اینکه فرهنگ کارآفرینی باید در مدارس نهادینه شود، گفت: مدارس و خانواده ها باید تلاش کنند تا استعدادهای کودکان این مرز و بوم را که از مهم ترین و ارزشمندترین سرمایه های این کشور هستند شناسایی و آنها را شناسایی کنند. به استعدادهایشان
وی در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه مهمترین وظیفه آموزش و پرورش باید پرورش و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان باشد، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تلاش می کنند برخی از عناوینی را که استان طی سالیان متمادی کسب کرده از دست ندهد. در صورتی که این رتبه بندی ها کمترین سود ممکن را برای استان داشته باشد.
دانش آموز تحصیل کرده سیستم آموزشی را تغییر خواهد داد
این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اگر نظام آموزشی و خانواده ها بتوانند فشار وارده بر خانواده را کم کنند و عاملی برای شکوفایی استعداد دانش آموز باشند، مطمئن باشید چنین دانشجوی فرهیخته ای مطالب مورد نیاز استاد را فرا گرفته است. نظام آموزشی و دانشگاهی که نیازشان را فراهم کند، اما اگر فقط با فشار دیگران در مسیری حرکت کرده باشد، این جوان به هیچ وجه دردی از جامعه دوا نخواهد کرد و در آینده آماده انجام کارهای خاصی خواهد بود. .
انتهای پیام/ ک