آمیکرون را نباید دست کم گرفت / واکسیناسیون را در Cum کاهش داد

ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۰
کد خبر: 1799165

با توجه به کاهش واکسیناسیون انسانی در استان کوم و گسترش جهش کرونر جدید به نام اومیکرون در استان، هرگونه عادی سازی می تواند تعداد مبتلایان به این سویه جدید کرونا را افزایش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل قول ها پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیماری عروق کرونر قلب بیش از یک سال و نیم است که مهمان همه مردم جهان از جمله ایران اسلامی است. این در حالی است که برای غلبه بر این بیماری بد، تمرکز مردم بر روی تولید واکسنی است که بتواند از بدن در برابر این ویروس محافظت کند که در نهایت توسط تعدادی از کشورها از جمله ایران اسلامی تولید شد.
اما نکته مهم این است که در حالی که درصد بالایی از مردم جهان در برابر این ویروس واکسینه نشده اند، نمی توان گفت که خطر از بین رفته است، زیرا در گذشته احساس می کردیم زمانی که اوج به پایان می رسد، اوج بعدی با یک سویه جدید در جایی در جهان است و به آرامی این جهت در حال گسترش در سراسر جهان است.
به همین دلیل است که این روزها omicron به عنوان سویه جدید کرونا در جهان معرفی شده است. این سویه جهش های زیادی داشته است و شواهد اولیه نشان می دهد که این سویه شیوع ویروس را افزایش داده است.
البته این پرش مدتی است که در ایران بوده و برخی شهرها از جمله تهران، خراسان رضوی و قم را تحت تاثیر قرار داده است. بر اساس آمار تاکنون حدود 200 مورد ابتلا به اومیکرون در کشور به ثبت رسیده است و در این راستا به گفته مسئولان استان قم بیش از ده نفر به تاج امیکرون مبتلا شده اند.

ثبت نام تست مثبت 11 نفر در کوم به اومیکرون
به همین دلیل دکتر سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کوم گفت: تاکنون 11 نفر از افراد مبتلا به آمیکرون در کوم مورد آزمایش قرار گرفته اند و در صورت بی احتیاطی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، تعداد بیماران به میزان قابل توجهی است. ممکن است افزایش یابد، با موشک افزایش یابد.
برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری که به گفته کارشناسان چندین برابر دلتا است و ممکن است در مدت کوتاهی شیوع آن را افزایش دهد، باید پروتکل های بهداشتی مانند ماسک و واکسیناسیون را رعایت کرد.
متاسفانه واکسیناسیون در استان کوم مطلوب نیست
محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کوم در عین حال گفت: واکسیناسیون گسترده در کشور باعث کاهش مرگ و میرهای عروق کرونر در کشور شده است اما متاسفانه واکسیناسیون در استان کوم مطلوب نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کوم با اشاره به اینکه طبق گزارش های سازمان بهداشت جهانی و کارشناسان، شیوع سریع این ویروس یک ویژگی است، افزود: بستری شدن و مرگ و میر این سویه را نباید با هم اشتباه گرفت. می توان آن را مانند یک موشک بزرگ کرد.

آمیکرون را نباید دست کم گرفت
همچنین در این خصوص دکتر مهدی مصری با ابراز نگرانی از افزایش موارد آمیکرون در کوم گفت: هر گونه عادی سازی می تواند تعداد مبتلایان به این سویه جدید تاج را افزایش دهد.
وی با اشاره به اینکه آمیکرون کمتر از دلتا نیست، گفت: هرگونه عادی سازی می تواند تعداد افراد مبتلا به این سویه جدید تاج را افزایش دهد که همچنان بر تعداد تخت ها و مرگ و میر افزوده خواهد شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم با بیان اینکه نباید از حساسیت جامعه نسبت به تاج کاسته شود، ادامه داد: باید با هوشیاری در مورد یافته های علمی درباره این جنبه جدید تاج اظهار نظر کنیم.
مصری با اشاره به اینکه مناطقی مانند پردیسان از تراکم جمعیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: آموزش و اطلاع رسانی به ساکنان می تواند درصد پروتکل ها را در این مناطق به حد مطلوب برساند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم گفت: با توجه به اینکه آمیکرون درگیری کمتری نسبت به دلتا دارد، این سمت از تاج را نباید دست کم گرفت، پروتکل های بهداشتی مانند واکسیناسیون، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید