آیا اقتصاد ایران می تواند شوک درمانی و آزادسازی قیمت ها را تحمل کند؟

آیا اقتصاد ایران می تواند شوک درمانی و آزادسازی قیمت ها را تحمل کند؟

روز جدید سعید لیلاز گفت: به همان اندازه که اقتصاد ایران از سوء مدیریت و فساد رنج می برد، ده ها برابر بیشتر از آثار تحریم است، در حالی که همه دلشان برای شنیدن خبرهای خوش برجام می تپد. سوال جای دیگری است. و به این ترتیب اقتصاد ایران اداره می شود.

نگارعلی_ سه شنبه 18 آبان 1389 دو خودروساز بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا بر اساس مصوبه 28 مهرماه شورای هماهنگی سران قوا و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت خودرو با افزایش قیمت برخی از محصولات خود را افزایش داد.

اما روز پنجشنبه ۲۰ آبان رئیس جمهور افزایش قیمت خودرو را مد نظر قرار داد و در همین راستا وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت های قبلی را داد و اعلام کرد که قیمت های جدید خودرو پس از بررسی دقیق اعلام می شود.

لیلاز در پاسخ به این سوال که آیا افزایش اخیر قیمت خودرو با توجه به شرایط اقتصادی کشور توجیه دارد یا خیر؟ وی گفت: این باید قابل دفاع باشد و نه تنها دفاعی، بلکه حرکتی جسورانه است که آقای رئیسی انجام داده و تماماً در جهت بهبود شرایط و عبور از بحران است. در واقع سیاست های قبلی کشور منجر به بحران شده است، بنابراین با تمام هشدارها، درخواست ها و توضیحات کارشناسی که به دولت آقای روحانی دادیم آرزو داشتیم که اکنون که آقای رئیس یک گام به جلو برداشته است، چنین اقدام جسورانه ای انجام دهد. جهت فقط نیاز به حمایت دارد و این اقدام به نفع فقیرترین توده های مردم است زیرا هم حرکتی ضد تورم و فساد است و هم برای تشویق و افزایش تولید انجام می شود. آقای رئیسی

وی افزود: سال گذشته 800 هزار دستگاه خودرو تولید و حدود 500 تا 600 هزار دستگاه به فروش رساندیم. ایران حدود 28 تا 30 میلیون خانوار دارد و نباید منافع آن خانوارها فدای 500 تا 600 هزار نفر شود. این پول مستقیماً از پول دولت جمهوری اسلامی به عنوان نماینده مردم و از جیب سهامداران و کارکنان شرکت های خودروسازی و تولید در این شرکت ها خارج شد و تنها عامل بازدارنده تولید خودرو سرکوب قیمت خودرو بود. .

لیلاز ادامه داد: به نظر می رسد در سال آینده از جهش تولید بین 200 تا 500 هزار شغل جدید ایجاد کنیم و اگر کسی توانست ایرادی در این تصمیم آقای رئیسی پیدا کند به تمام حرف هایم باز می گردم. این تصمیم اثر ضد تورمی نیز دارد زیرا افزایش تولید باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، ایجاد ثروت جدید و افزایش مالیات دولتی می شود.

سعید لیلاز در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا دپوی خودرو از سوی خودروسازان برای افزایش قیمت صحت دارد یا خیر؟ وی گفت: نمی توانم این ادعاها را تایید کنم زیرا خودروسازان به هیچ وجه امکان واریز خودرو را ندارند. فرض کنید امسال 4000 خودرو در روز اداری تولید می کنید، اگر تولید 10 روزه خودروسازان بخواهد به دپوی گوشه ای تبدیل شود به 40000 خودرو می رسد که اصلا عملی نیست و خودروسازان جایی برای آن ندارند.

وی افزود: اگر الان صحبت از خودروسازان شود نسبت به ابتدای سال 97 دپوی خودروهایی که تولید می کنند اصلا افزایش پیدا نکرده است در حالی که خودروسازان حق قانونی ندارند. و تعهدی که از قبل دارند آنها را از انجام چنین کاری باز می دارد. در نتیجه این اتفاق نیفتاد و اگر هم می‌شد، می‌دانستم که جلوی ضرر صنعت خودرو را می‌گیرد و آن ضرر نه لذتی خواهد داشت و نه لبخندی.کارگزاران و من این کار را کردم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دولت همچنان مصمم به توقف قیمت گذاری دستوری است؟ وی گفت: از کاهش سرعت افزایش قیمت خودرو ناامید شدم، اما این آزادسازی نسبی قیمت خودرو بارقه امیدی به آینده است. باید به یاد داشته باشیم که ما با یک ساختار اجتماعی بسیار شکننده و دوقطبی مواجه هستیم و این ساختار به هیچ وجه تحمل شوک درمانی را ندارد و من شوک درمانی آقای رئیسی را توصیه نمی کنم و در نتیجه باید قدم به قدم به سمت قیمت حرکت کنیم. ، آزادی که برندگان اصلی آن توده ها، به ویژه فقیرترین ها هستند.

لیلاز ادامه می دهد که دولت سالانه 40 تا 45 تریلیون تن یارانه دولتی برای 45000 تن پرداخت می کند. وی گفت: بیش از این میزان خودروسازان بین 600 تا 700 هزار خریدار خودرو خواهند داد. یک بار به آقای روحانی پیشنهاد دادم که این مبلغ را از خریدار بگیرند و اگر مطمئن نیستند یا نمی خواهند به خودروساز بدهند، مستقیماً به عنوان یارانه به اقشار پایین جامعه بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش 10 تا 18 درصدی قیمت در نمایندگی‌های خودرو در کوتاه‌مدت باعث افزایش بیش از پیش قیمت‌ها در بازار خودرو نمی‌شود. وی گفت: اگر همین عرضه خودروهای موجود را به دلال ها بدهیم، اگر به بازار اصلی بدهیم، قیمت خودرو در بازار کاهش می یابد. قبلاً مصرف کنندگان مجبور بودند از نمایندگی ها خودرو بخرند، اما اکنون می توانند از مبدأ اصلی 20 تا 30 درصد کمتر از نمایندگی ها خرید کنند و در نتیجه قیمت ها نه تنها در بازار افزایش نمی یابد، بلکه کاهش نیز پیدا می کند.

لیلاز ادامه داد: این تصمیم طی 2 تا 3 ماه آینده تولید خودروسازان را افزایش می دهد و من شخصا این طرح را در شرکت ایران خودرو دیزل آزمایش کردم و افزایش قیمت خودرو در حوزه خودروهای تجاری منجر به افزایش 7 برابری شد. علمی است و اگر خودروساز منابع بیشتری داشته باشد و خودروساز بداند به دلیل تولیدی که تولید می کند ضرر نخواهد کرد، به دنبال افزایش تولید خواهد بود.

وی افزود: سایپا و ایران هودرو هر چه بیشتر تولید می کردند بیشتر در باتلاق فرو می رفتند و هیچ عقل سلیمی اجازه نمی داد در حالی که هیچ منبعی نداشتند قیمت ها را افزایش دهند. شبکه بانکی پولی برای دادن آن ها ندارد و اگر هم داشته باشد وام هایی می دهد که هیچ وقت وصول نمی شود که تورم بیشتری را به دنبال دارد و در نتیجه باید این مسیر را عمیق تر کنیم و ادامه دهیم.

وی در پاسخ به شایعات برخی کارشناسان مبنی بر اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت خودروسازی ما نیروی کار بالا و آمار تولید پایین است؛ وی گفت: اصلا اینطور نیست و کاملا غیرعلمی است چراکه سهم نیروی کار در قیمت خودرو کمتر از 7 تا 8 درصد است و آنهایی که در این باره صحبت می کنند خواهان انواع رانندگی و دزدی هستند. بر دوش کارگران و در عین حال این مصوبه دولت باعث افزایش شدید تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: کارگر پای ماشین می ایستد و تولید را انجام می دهد و در این بین اگر تولیدی نباشد نارسایی مدیران از سطح دولتی گرفته تا کارخانه است. اینها همان کارگرانی هستند که در سال 2011 نزدیک به 1.6 میلیون خودرو تولید کردند. بنابراین هم کاهش تولید و هم افزایش تولید به دلیل مشکلات مدیریتی است.

وی در پایان پیشنهاد کرد که دولت این روند را تعمیق و ادامه دهد. تعمیق به معنای حرکت همگن و تدریجی به سوی رهایی است و من این قول را می دهم که حجم پولی که برای اداره بد و فساد وارد اقتصاد ایران می شود، ده ها برابر بیشتر از تأثیر تحریم هاست، در حالی که قلب همه آنها می تپد. خبرهای خوب از برجام بشنوید، سوال جای دیگری است و آن نحوه اداره اقتصاد ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید