آیا امکان فروش سهام وجود دارد؟

آیا امکان فروش سهام وجود دارد؟

روز جدید : از سال 1398 عرضه مستقیم و غیرمستقیم سهام عدالت آغاز شده است، آیا مابقی سهام عدالت آزاد می شود؟

عرضه سهام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ با ابلاغ مقام معظم رهبری صورت گرفت. 30 درصد از سهام در ژوئن و 60 درصد در آگوست 2019 منتشر شد. اگرچه قرار بود 40 درصد باقی مانده را تا پایان سال 2019 آزاد کند، اما این اتفاق نیفتاد. در حال حاضر مشخص نیست که چه زمانی 40 درصد باقی مانده از سهام مستقیم آزاد می شود.

در حال حاضر سهامداران می توانند 60 درصد سهام خود را بفروشند. اما فروش سهام بستگی به وضعیت بازار دارد، یعنی اگر بورس خوب نباشد، سهامداران نمی توانند سهام خود را بفروشند.

از وضعیت سهام چه خبر؟

امکان فروش مستقیم سهام وجود ندارد. فروش واحدها از 4 آبان 1398 برای کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند متوقف شده است. مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار علت توقف فروش سهام عدالت را به دلیل فشار بر بازار سهام اعلام کردند.

حدود 49 میلیون نفر سهام دارند که 19 میلیون نفر روش مدیریت مستقیم و 30 میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده اند. ذینفعان تا پایان ژوئیه 2019 فرصت داشتند تا نحوه مدیریت سهام خود را انتخاب کنند و اکنون که آن تاریخ گذشته است، دیگر امکان تغییر روش مدیریت وجود ندارد. پس از مهلت اعلامی، سهام هر فردی که به سامانه سهام عدالت استناد نکرده باشد، به صورت خودکار به شرکت های سرمایه گذاری سرمایه استانی منتقل می شود. (روش کنترل غیر مستقیم)

برای فروش سهام خود اگر سجامی نیستید ابتدا باید با ورود به سامانه WWW.SEJAM.IR و اخذ کد بورسی سجامی شوید. سپس برای مشاهده دارایی های خود به آدرس WWW.DDN.CSDIRAN.IR بروید.

تکلیف 20 درصد باقیمانده سهام چه می شود؟

حسین قربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی به ایسنا گفت: دولت منابع دیگری برای اختصاص سهام عدالت ندارد. ارزش کل بازار پرتفوی سهام دولت در بورس حدود 186 هزار میلیارد تومان است. حدود 86 هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به 40 تا 45 درصد آن، وثیقه وام هایی است که از سال 79 گرفته شده و به هیچ وجه قابل واگذاری نیست. در نهایت هر بار که نماینده قانونی پاسخ خود را اعلام می کند، امکان تخصیص سهام به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی میسر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید