آیا انتخابات فرانسه دنیا را تغییر خواهد داد؟

آیا انتخابات فرانسه دنیا را تغییر خواهد داد؟

روز جدید به گفته مقامات کاخ سفید، بدترین سناریو این است که لوپن پیروز شود و سپس فرانسه را از ائتلافی که در حال حاضر در کنار کیف علیه مسکو ایستاده است، خارج کند.

کاخ سفید نگران است که پیروزی بعدی پوتین در پاریس به این معنی باشد که مارین لوپن نامزد پوتین در انتخابات فرانسه پیروز خواهد شد.

در دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد اجتناب‌ناپذیر بودن نامزدها در نظرسنجی‌های انتخاباتی فرانسه وجود دارد که نشان از رقابت نزدیک میان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فعلی و رقیب راست افراطی او، مارین لوپن، دارد.

پیروزی احتمالی بایدن می تواند ائتلاف غربی علیه مسکو را بی ثبات کند، نقش فرانسه را به عنوان یک قدرت پیشرو اروپایی تغییر دهد و احتمالا دیگر رهبران را از ماندن در ائتلاف منصرف کند.

مقامات ارشد ایالات متحده نسبت به هرگونه دخالت احتمالی روسیه در دور دوم انتخابات روز یکشنبه محتاط هستند. بررسی ها نشان می دهد که ماکرون و لوپن احتمالا در 24 آوریل با یکدیگر روبرو خواهند شد. رقابت احتمالی دو نفره در راه است.

لوپن در سومین نامزدی ریاست‌جمهوری خود در دو هفته اخیر با رد کردن برخی از لفاظی‌های تند خود به نفع تمرکز بر هزینه‌های زندگی شهروندان فرانسوی، شاهد جهش در مشارکت بود. میلیون‌ها نفر در فرانسه پس از افزایش 35 درصدی قیمت بنزین در سال گذشته، برای گذران زندگی خود با مشکل مواجه هستند.

ریشه لوپن کاخ سفید را به شدت نگران کرد. اگرچه لوپن خود را یک پوپولیست خوش‌نیت می‌داند، کمپین مهاجرت و اسلام او همچنان رادیکال است و شامل موضوعاتی مانند طرح‌هایی برای ممنوعیت حجاب در همه مکان‌های عمومی و جلوگیری از برخورداری خارجی‌ها از حقوق مشابه شهروندان فرانسوی است.

نام خانوادگی او در محافل خاصی مترادف با نژادپرستی و بیگانه هراسی تلقی می شود. او اکنون رهبر یک حزب راست افراطی و ضد مهاجر است که توسط پدرش تأسیس شده است. او یکی از تحسین کنندگان پوتین بود و در سال 2017 در مسکو با او ملاقات کرد. اگرچه پس از حمله روسیه به اوکراین تا حدودی از رئیس جمهور روسیه فاصله گرفت، اما به نفع منطق پوتین در مورد جنگ در اوکراین صحبت کرد و از تشکیل ائتلاف غربی انتقاد کرد. اقدام جدی علیه روسیه انجام دهد.

او در یک مناظره تلویزیونی اخیر در پاسخ به این سوال که «آیا فرانسه واردات نفت و گاز از روسیه را متوقف کند؟»، «آیا می خواهیم بمیریم؟» از نظر اقتصادی در این صورت می میریم! ما باید به فکر مردم خود باشیم.»

پیروزی لوپن که زمانی غیرقابل تصور تلقی می شد، در صورت تحقق اتحادیه اروپا می تواند به بزرگترین بحران از زمان اتحادیه اروپا (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) منجر شود و به طور بالقوه منجر به مرگ آهسته اتحادیه اروپا و فروپاشی قاره اروپا شود. در کوتاه مدت، اگر لوپن پیروز شود، ائتلاف طرفدار اوکراین که از ورشو تا واشنگتن امتداد دارد، عمیقا متزلزل خواهد شد.

به گفته مقامات کاخ سفید، بدترین سناریو این است که لوپن پیروز شود و سپس فرانسه را از ائتلافی که در حال حاضر در کنار کیف علیه مسکو ایستاده است، خارج کند.

دولت مکرون قبلا روابط خوبی با مسکو داشت. رئیس جمهور فرانسه در روزهای قبل از حمله پوتین به اوکراین تلاش کرد میانجیگری کند. فرانسه از آن زمان با ارسال تسلیحات و کمک از اوکراینی ها حمایت کرد، اما پاریس در این مورد سکوت کرد و از ارائه جزئیات در مورد نوع و مقدار تسلیحات ارسالی خودداری کرد.

واشنگتن نگران است که لوپن در الیز این توازن ظریف قدرت را به هم بزند. سپس پیروزی او می تواند دیگر رهبران اروپایی را که برخی از آنها قبلاً نگران اقدامات ریاضتی علیه روسیه بودند از همکاری با ائتلاف ضد روسیه منصرف کند.

این ترس زمانی تشدید می‌شود که جنگ بین روسیه و اوکراین به یک درگیری طولانی تبدیل شود که ماه‌ها طول می‌کشد و منجر به افزایش قیمت انرژی در اروپا، قاره‌ای وابسته به انرژی و وابسته به مسکو می‌شود.

بنجامین حداد، مدیر ارشد مرکز اروپا در شورای آتلانتیک گفت: «انتخاب لوپن برای اروپا و جبهه فراآتلانتیک در حمایت از اوکراین فاجعه بار خواهد بود. او با تحریم های روسیه و ارسال تسلیحات به اوکراین مخالف است و همیشه با دیدگاه کرملین در مورد اوکراین یا ناتو همسو بوده است. «برنامه او شامل ترک فرماندهی نظامی ناتو و یک سری محاصره علیه اتحادیه اروپا است که عملاً به معنای فرگوسن (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) است، اگرچه این بار فرگوسن را از برنامه خود حذف کرد تا رأی دهندگان را مرعوب نکند.

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، زمانی به عنوان فرستاده پوتین در اروپا دیده می شد، موقعیتی که ماکرون اکنون پس از برکناری وی در اختیار دارد. در آستانه جنگ در اوکراین، مکرون پشت میز بلند معروف پوتین نشست تا از حمله روسیه به اوکراین جلوگیری کند. از آن زمان تاکنون، دو رهبر چندین بار تلفنی صحبت کرده اند. مکرون به دلیل برخورد با پوتین به ویژه از سوی رئیس جمهور و نخست وزیر لهستان مورد انتقاد قرار گرفته است.

در فرانسه، برخی نارضایتی ها از مکرون که در سال 2017 لوپن را شکست داد، بیشتر به دلیل نگرانی های داخلی و مشکلات مربوط به معیشت و اقتصاد کشوری است که پس از دو سال مبارزه با ویروس کرونا، به نظر می رسد از دیپلماسی خسته شده است. بین المللی متمرکز است.

مکرون با معترضان به اصطلاح “جلیقه زردها” درگیر شد، اعتراضاتی که با مالیات بر گاز آغاز شد و سپس بین سال‌های 2018 تا 2019 به جنبش گسترده‌تری تبدیل شد. کل فرانسه منتقدان می گویند که او در پرداختن به مسائل خارج از پاریس شکست خورده و توجه کافی به آنها نداشته است. اکثر تحلیلگران معتقدند که پیروزی لوپن بعید به نظر می رسد.

در انتخابات پنج سال پیش، او مدتی پیش از اینکه پیروزی ماکرون قابل توجه باشد، رهبری نظرسنجی ها را بر عهده داشت. پیروزی Leupon ممکن است برای بسیاری از رای دهندگان ناخوشایند به نظر برسد، زمانی که رقابت به دو نفر محدود شود. با این حال، اگر مکرون این بار به لوپن ببازد، می تواند شکاف بزرگی در دیوار ماوراء اقیانوس اطلس ساخته شده توسط بایدن و همتایان اروپایی اش ایجاد کند.

پس از چهار سال پرتلاطم در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ایالات متحده، که اتحادیه سنتی آمریکا و اروپا را تکان داد، بایدن مأموریتی بزرگ را آغاز کرد تا به اروپا اطمینان دهد که می تواند دوباره روی ایالات متحده حساب کند.

در دوران ریاست جمهوری خود، او سه سفر به اروپا از جمله ماه گذشته در بروکسل و لهستان انجام داد تا مجدداً روابط ایالات متحده و اروپا را تأیید کند و ایالات متحده را در ائتلاف ناتو که برای حمایت از تجاوزات مسکو طراحی شده است، تأیید کند. او متعهد به ساختن است. مناقشه پاریس و واشنگتن بر سر قرارداد Ocus، که فرانسه را از یک قرارداد سودآور زیردریایی با استرالیا مستثنی می‌کند، اکنون عمدتاً سایه‌ای پشت بایدن و ماکرون به نظر می‌رسد.

مقامات آمریکایی می گویند واشنگتن انتخابات فرانسه را تماشا کرده و اطلاعاتی در مورد دخالت احتمالی روسیه، از ربات ها گرفته تا حساب های جعلی به اشتراک گذاشته است، اگرچه بیشتر تلاش های سایبری مسکو اکنون بر اشتراک گذاری تبلیغات در حمایت از تلاش های نظامی اوکراین متمرکز شده است.

متحدان غربی ایالات متحده تا حد زیادی برای اعمال تحریم های اقتصادی مشابه علیه مسکو و تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز اوکراین تلاش کرده اند. تهاجم روسیه در روزهای اخیر به شدت با مشکل مواجه شده است و پوتین مجبور به عقب نشینی چشمگیری از اهداف نظامی خود شده است. با این حال، با پیروزی لوپن، موقعیت پوتین تقویت خواهد شد.

او این بار بی وقفه روی مسائل اقتصادی تمرکز کرد و قول داد که به جای استخدام شهروندان فرانسوی، قیمت گاز و برق را کاهش دهد و بر استخدام کارگران خارجی مالیات وضع کند. با این حال، در حالی که او لفاظی ها و لفاظی های خود را نسبت به گذشته کاهش داده است، دستور کار او تغییر چندانی نکرده است، از جمله اقداماتی مانند حذف بسیاری از مزایای برای مهاجران، محروم کردن اتحادیه اروپا و حمایت از بسته شدن درها به روی اکثریت. پناهندگان

لوران اسپرانزا، مدیر برنامه دفاع و امنیت ترانس آتلانتیک در مرکز تحلیل سیاست اروپا، گفت: لوپن یک تهدید تاریخی برای یکی از مهم ترین دموکراسی های اروپا است. او پوتین را به عنوان یک جنایتکار جنگی تحسین می کند و به پول روسیه وابسته است. اگر او فرانسه را رهبری کند، حفظ وحدت نسبی که جامعه فراآتلانتیک تاکنون در جنگ اوکراین نشان داده است، بسیار دشوار خواهد بود. «انتخاب او در راستای هدف پوتین برای گسترش شکاف ناتو است.

لوپن نمی تواند از تعریف قبلی خود از پوتین فرار کند. مکرون بارها بر این موضوع تاکید کرده و این هفته به خبرنگاران گفت که نامزدی برای “رضایت ولادیمیر پوتین” نیست، که این نشانه تحسین لوپن از پوتین بود.

لوپن در سال 2017 حمایت خود را از حمله پوتین به کریمه و مخالفت خود با تحریم های اتحادیه اروپا در پاسخ به الحاق کریمه به فدراسیون روسیه اعلام کرد. اگر در آن زمان پیروز می شد، قول لغو تحریم ها علیه روسیه را می داد. تنها دو هفته پیش، او به کانال 2 فرانسه گفت که “پوتین می تواند پس از پایان جنگ در اوکراین دوباره با فرانسه متحد شود.”

وی افزود: روسیه راه به جایی نمی برد و ایستاده است. من همیشه گفته ام که یک قدرت بزرگ می تواند در شرایط مختلف متحد ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید