آیا بد حجابی ها سرسخت نظام هستند؟

آیا بد حجابی ها سرسخت نظام هستند؟

روز جدید محمد مهاجری در یادداشتی نوشت: اگر «حجاب» همچنان یک چالش مهم باقی بماند و انرژی زیادی صرف آن شود، چقدر به درد جامعه می خورد؟ و آیا جامعه عفیف‌تر و محجبه‌تر می‌شود؟ این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که گاهی حجاب از یک موضوع فرهنگی-اجتماعی به یک موضوع سیاسی و حتی امنیتی تبدیل می شود و سپس راه حل آن گرهی می یابد که با دست باز نمی شود.

محمد مهاجری در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: در مورد حجاب و بی حجابی که هنوز هم موضوع روز و چالش مهم زمانه ماست، بسیار است.

1. با وجود اینکه نیازی به تاکید بر اعتقادم به حجاب به عنوان یکی از احکام اولیه دین و وجوب رعایت آن نیست، بنا بر احتیاط آن را در مقدمه آوردم.

2. موضوع «حجاب» در اوایل ماه های پس از پیروزی انقلاب به عنوان یک چالش مطرح شد و سیاست ها علیه آن گاه سختگیرانه، گاه مدارا، گاه به صورت «سفت کن، شل کن». نتیجه همه این اقدامات و رفتارها وضعیتی است که اکنون با آن مواجه هستیم. این بدان معناست که مردم مذهبی از وضعیت ناراضی هستند، مخالفان به دنبال افزایش چالش هستند. روشنفکران معتقد به کنار گذاشتن آن هستند و حکمرانی تقریباً بلاتکلیف است.

3. اگر «حجاب» همچنان یک چالش مهم باقی بماند و انرژی زیادی صرف شود، چقدر به درد جامعه می خورد؟ و آیا جامعه عفیف تر و محجبه تر می شود؟ این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که گاهی حجاب از یک موضوع فرهنگی اجتماعی به یک موضوع سیاسی و حتی امنیتی تبدیل می شود و بعد تبدیل به گره ای می شود که با دست باز نمی شود.

4. برخی از مقامات مذهبی با طرح این موضوع که حجاب یک حکم شرعی است و معتقدند با این کار به وظیفه شرعی خود عمل می کنند، به دنبال اجرای آن هستند. آیا اظهارات این گروه با فتوای برخی از بزرگان که معتقدند تعطیلی شعبه های دینی حتی به طور موقت ضروری است، مطابقت ندارد؟ مثلاً سال ها پیش از سر ناچاری حج را ترک کردیم. البته حجاب از نظر اهمیت در مراتب بعدی حج است. این حرف به معنای بسته شدن حجاب نیست، بلکه اشکالی است که برخی از روحانیون مطرح کرده اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

5. عده ای به محض اینکه بحث رعایت حجاب مطرح می شود می گویند اول دست از اختلاس و دزدی و گران فروشی بردارید! البته این استدلال ناقص است; اما با وجود کاستی هایی که دارد، رایج است. همچنین گفته می شود چرا به جای حجاب بر مبارزه با دروغ و تهمت و تهمت و تهمت که از گناهان کبیره است تاکید نمی شود؟ البته برخی از افرادی که چنین سوالی می پرسند، قصد دارند تحت حاکمیت شرعی ـ قانونی قرار گیرند، اما شبهه ای که ایجاد می کنند نباید بی پاسخ بماند.

6. برخی انحرافات مجاز در حجاب، جدی بودن آن را مورد تردید قرار می دهد. به عنوان مثال، اگرچه تلویزیون اجازه نمایش چهره زنان با محجبه را ندارد، اما در روزهای قبل از انتخابات یا مثلا راهپیمایی 22 باخمن، آنها مجوز نمایش آن را از تلویزیون و از تلویزیون دریافت می کنند. به عنوان نماد مشارکت سیاسی و تایید رژیم.

7. اگرچه حکم شرعی حجاب نسبت به اندازه آن در کتب فقهی آمده است، اما وقتی برخورد با بدحجابی به پلیس ارشاد واگذار می شود، به همه بی حجابان تذکر داده نمی شود. می توان گفت تعیین میزان رعایت حجاب به سلیقه و ظاهر مسئول واگذار شده است. همچنین به نظر می رسد این ایده که افراد حجاب با این سیستم سرسخت هستند، شناخته شده است و این ممکن است پاشنه آشیل باشد.

8. مشاهدات نشان می دهد که اگرچه شنل و روسری روز به روز متفاوت تر می شود، اما درصد افرادی که ساختار شکنی می کنند و از مرزهای اخلاقی عبور می کنند زیاد نیست. این افراد کمیاب حتی از نظر زن ستیز هم قابل قبول نیستند. بنابراین، اگر به جای تأکید شرع، به عرف اجتماعی اهمیت دهیم، بار برخورد با این گونه افراد را از دوش دولت برمی داریم و برخورد با آنها را به مردم و حتی افرادی که لباس نمی پوشند، واگذار می کنیم. حجاب کامل منزجر کننده توسط خود شهروندان رد می شود. همانطور که مثلاً سیگار کشیدن در داخل خانه یا رعایت نکردن قوانین رانندگی به عنوان یک ناهنجاری رایج شناخته می شود و شهروندان به هر نحو ممکن به آن اعتراض می کنند، در مورد حجاب نیز همین اتفاق می افتد.

9. اجرای طرح های فرهنگی و اجتماعی زمان بر و تدریجی است. انبیا و معصومین و مصلحین برای رهبری مردم عجله نداشتند. نگوییم چهل سال گذشت و دیگر زمانی برای درنگ نیست. فرض کنید می خواهیم همه چیز را از صفر شروع کنیم. فکر کنیم انقلاب دیروز پیروز شد و ما در راه هستیم. حالا می خواهیم چه کار کنیم؟ با این تصور که «مسئول تکلیف هستیم نه نتیجه» نمی توانیم با مقوله حجاب روبرو شویم. تجربه نشان می دهد که اوضاع بدتر می شود.

10. بدحجابی مانند بسیاری از ناهنجاری های دیگر مانند اعتیاد، طلاق و امثال آن پدیده های تک بعدی نیستند و برای رفع آنها نمی توان کار را به پلیس یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر یا شرعی سپرد. نهادها ما باید آسیب های حجاب را به درستی بشناسیم و برای رسیدن به این شناخت و سپس مقابله با آن باید از دیدگاه بسیاری از افراد از جمله خود حجاب کمک گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید