آیا تندروها می خواهند قانون اساسی را تغییر دهند؟

آیا تندروها می خواهند قانون اساسی را تغییر دهند؟

مجلس

وی از ادامه انتقادات حامیان در مجلس خبر می دهد:

گروه سیاسی آرمان امروز: «در سال های اخیر و با توجه به عملکرد قوه مقننه، بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران حوزه سیاسی ایران معتقدند که مجلس به تدریج رو به افول رفته و اکنون به دلیل رشد روزافزون «شورای عالی» حضور مجلس در قانونگذاری ضعیف است. رنگارنگتر شده است زیرا قوانین شورای اسلامی پس از تصویب نمایندگان مردم باید برای بررسی نهایی به نهادهای بالاتر ارسال شود. البته این تنها نیست. دلیل انحطاط مجلس نیز به موضوعات دیگری مانند سبک زندگی تجمل گرایان و غیره انتقاد شده است. این نکات که چهره مردم بهارستان را تحقیر کرد باید در جای خود مطرح شود. روز یکشنبه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی جبهه پایداری که نامش را همیشه در صف مخالفان برجام می دیدیم، می گفت چون مجلس نمی تواند «نخست وزیر» و «شورای دولت» انتخاب کند، دیگر نمی تواند در راس امور باشد. البته باید توجه داشت که پاستور همچنان با رای اعتماد نمایندگان مردم وارد کابینه دولت می شود که قابل نقد نیست اما در چنین شرایطی مراجعه به مجلس که می تواند نخست وزیر را انتخاب کند. ، نشان می دهد که عنوانی، که برخی از جناح های تندرو همیشه می خواهند بر صندلی بنشینند تا بر رای شهروندان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیری نداشته باشد و دولت توسط نخست وزیر اداره شود. با توجه به صحبت های این نماینده که فکر می کند الان مجلس در رأس امور نیست، این سوال پیش می آید که اگر مجلس را نادیده بگیرد، بحث نخست وزیری نمی تواند مطرح شود زیرا انتخاب نخست وزیر مستلزم پارلمان قدرتمند است!

در آن زمان مجلس متولی امور بود که توسط نخست وزیر منصوب می شد

هادی بیگی نژاد نماینده ملایر و عضو کمیسیون تلفیق بودجه و انرژی مجلس شورای اسلامی و از اعضای جبهه پایداری که در کارنامه سیاسی خود نیز مخالف برجام است، در پاسخ به سوال خبرآنلاین مبنی بر اینکه شخصیت و عملکرد امام خمینی (ره) امروز چه درسی برای نمونه کارمندان ما دارد، می گوید: «حضرت امام چیزی جز خدا قائل نبودند، ملاکشان رضایت خدا بود و اینکه رضایت خداوند در هر تصمیمی که می گیرند، چیست. حضرت امام معتقد بودند که مسئولین نباید زندگی اشرافی داشته باشند و از همه مهمتر اینکه حضرت امام وقتی برایشان مشکلی پیدا می کرد واقعاً بدون تعارف به آن عمل می کرد و دیگر در این کار کوتاهی نمی کرد.» بیگی نژاد نیز جمله معروف امام خمینی (ره) در مورد متصدی امور مجلس را با مجلس امروز قابل قیاس نمی داند: «مجلس وقتی در راس امور بود، نخست وزیر و دولت را تعیین می کرد. این مجلس از نظر ساختاری متفاوت است. بنابراین اگر بگوییم این مجلس همان مجلس است واقعاً نمی توانیم بگوییم چون شرایط فرق می کند اما اگر قانونی وضع شود همه موظف به اطاعت هستند. از این منظر، بله، مجلس در راس امور قرار دارد.» گرچه خود بیگی نژاد معتقد است اگر «ما مسئولین این مطالب را از منویات امام رعایت کنیم گره های زیادی باز می شود» اما در عین حال این نماینده مجلس انقلاب در خصوص مقایسه پذیرش دیروز قطعنامه امام با امکان الگو قرار گرفتن آن برای نشان دادن نرمش امروزی سیاست خارجی دولتمردان برای حل مشکلات اقتصادی مردم، می اندیشد: این دو هیچ وجه اشتراکی ندارند. هرچند که عضو کمیسیون انرژی مجلس پیش از این به نقش مخرب تحریم ها اذعان داشته و در جایی دیگر از لزوم برقراری دیپلماسی انرژی و تاثیر مثبت روابط با کشورهای منطقه به عنوان عامل خنثی کننده تحریم ها صحبت کرده است، اما به خبرآنلاین نیز گفته است. آنها برای حل مشکل واردات و مبادله ارز تلاش می کنند و برای آن باید تحریم ها برداشته شود.

اینکه کشورهای عربی علیرغم بهبود روابط با ایران، همچنان به دلیل عدم پیوستن ایران به FATF برای منافع ملی خود حاضر به پذیرش ریسک و دردسر برخورد با ایران نیستند، سوالی است که بیگی نژاد در پاسخ به آن می گوید: «تحریم ها باعث شده است. ربطی به FATF نداره مشکل اقتصادی کشور ربطی به FATF ندارد. اعمال تحریم ها یک موضوع است، تصویب FATF بحث دیگری است. آنها را به یکدیگر متصل می کنند، اما هیچ وجه اشتراکی ندارند. این دو خیلی با هم فرق دارند. هرکسی که می گفت با هم فامیل هستند کلاهش را گم کرد و در چاهی افتاد. چطور می‌توانیم به مردم وعده‌های اقتصادی بدهیم، بی‌توجه به این واقعیت که حتی بدون FATF نمی‌توانیم با کشورهایی که تنش‌زدایی سیاسی کرده‌ایم وارد روابط تجاری شویم؟ «نه، هیچ چیز حذف نخواهد شد. اگر بگویند FATF را امضا می کنند، تحریم ها برداشته می شود، تقلب است.

پشتکار جایی برای انتقاد ندارد

کمال پیرموذن، تحلیلگر مسائل سیاسی ایران در واکنش به این مصاحبه به خبرنگار آرمان امروز گفت: قبل از ورود اعضای این جبهه به مجلس، تحلیلگران و کسانی که درک خوبی از نوع آن داشتند. آنها نسبت به تمامیت خواهی این طیف سیاسی هشدار دادند، این طیف سیاسی هرگز خواهان صلح در کشور نیست و با تمامیت خواهی خود همواره به دنبال محلی برای تعامل سازنده بین مردم و دولت و همچنین در عرصه بین المللی است. دست اعضای این جبهه را به سوی مردم ایران چرخاندند تا بیش از این به ادعاهای خود توجه نکنند، این گروه همواره مخالف جمهوریت و طرفدار کنار گذاشتن مردم از عرصه سیاسی و اجتماعی هستند و تاکیدشان بر این است که همیشه روی دوقطبی هستند و می خواهند اوضاع را آنقدر یک طرفه کنند که فقط هوادارانشان در انتخابات شرکت کنند و با حداقل رای دوباره وارد بهارستان شوند. یکی از دلایل کارآمدی مجلس یازدهم حضور چهره های نزدیک به ثبات است. ، اما اکنون می بینیم که آنها در منتقدان خود او شده اند.

رادیکال ها برنامه های خود را آشکارا بیان نمی کنند

پیش از این یک فعال سیاسی در گفت و گو با ایلانا درباره رفتار تندروها برای کاهش دموکراسی اظهار داشت: افرادی که معتقد به ایدئولوژی حکومت اسلامی هستند، علناً نمی گویند که رأی مردم را قبول ندارند زیرا مردم آنها را پاره پاره می کنند. اما آنها در واقع برای رسیدن به هدف خود که گرفتن آرای مردم است، کاری انجام می دهند. چگونه این اتفاق می افتد، به این ترتیب فضای سیاسی را طوری تغییر می دهند که مشارکت حداقلی شکل می گیرد و با این فضای مشارکت خود را ثابت می کنند که برایشان فرقی نمی کند 20 درصد مردم در انتخابات شرکت کنند یا 70 درصد. «محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سوالی که آقای خاتمی در صحبت های اخیر خود اعلام کرد که تفکر برخی در جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی گرایش پیدا کرده است. به نظر شما کدام جریان و گروه فکری در طول زمان باعث شد که این اتفاق بیفتد، وی گفت: «آقای خاتمی چه گفته باشد چه نگوید، به قول شما معنای آن به سال‌ها قبل برمی‌گردد. شما می گویید این تفکر در اوایل انقلاب شکل گرفت، منظورم این است که قبل از انقلاب هم این تفکرات وجود داشت، بعد از سلطنت حکومتی وجود نداشت. زمانی که امام خمینی (ره) در پاریس بودند، یک خبرنگار فرانسوی 5-6 ماه قبل از انقلاب از ایشان پرسید که مدل حکومتی شما چیست؟ ائمه گفتند همان جمهوری که شما دارید حکومت ما هم همینطور خواهد بود».

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید