آیا جانسون از بحران قدرت جان سالم به در خواهد برد؟

پیش از این، آرون بل، یکی از اعضای ارشد حزب محافظه کار، پس از ارائه درخواست عدم اعتماد به جانسون، گفته بود که اتهامات مربوط به یک حزب در دفتر نخست وزیری و نحوه اداره او موقعیت او را «غیرقابل دفاع» کرده است.

رونمایی از یک مهمانی در ساختمان نخست وزیر بریتانیا در بحبوحه محدودیت های ولیعهد موسوم به دروازه حزب، موجی از اعتراضات را در بریتانیا برانگیخت و بوریس جانسون را برای کناره گیری تحت فشار قرار داد. تاکتیک جانسون برای متوسل شدن به بحران اوکراین برای انحراف افکار عمومی و خلاص شدن از وضعیت به نظر نمی رسد کارساز باشد.

تاکنون 14 نماینده حزب محافظه کار خواستار استعفای نخست وزیر شده اند که 9 نفر از آنها به فراکسیون حزب بی اعتماد شده اند. بر اساس قوانین محافظه کار، در صورتی که 15 درصد از 54 عضو این حزب خواستار برگزاری انتخابات میان دوره ای شوند، بوریس جانسون با رای عدم اعتماد مواجه خواهد شد.

نیک گیپ، یکی از نمایندگان پارلمان از منطقه Bugnor Regis & Little Hampton از سال 1996، در روزنامه دیلی تلگراف نوشت که رأی دهندگان حوزه انتخابیه او از استانداردهای دوگانه نخست وزیر خشمگین هستند. وی افزود که با وجود حمایت عمومی از تلاش های دولت برای انتخاب و توزیع واکسن، تردیدهای جدی در مورد اعتبار رهبری جانسون وجود دارد.

این تحول پس از استعفای پنج تن از مشاوران ارشد بوریس جانسون در 24 ساعت گذشته صورت گرفت. النا ناروزانسکی، یکی از اعضای ارشد واحد سیاسی در دفتر نخست وزیری، آخرین کسی بود که بوریس جانسون را در میان بحران با درب حزب ترک کرد.

رئیس دفتر، جک دویل و منیره میرزا، سیاستمداران نخست وزیر، و دن روزنفیلد، رئیس دفتر و مارتین رینولدز، منشی شخصی جانسون، استعفا داده اند.

بوریس جانسون در نامه ای به همکاران حزب خود در روز جمعه تلاش کرد تا با جلب اعتماد اعضای حزب خود، بحران را کاهش دهد. او در نامه‌ای به نقل از اسکای نیوز گفت: “این روند ادامه دارد.”

نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت که با رهبران فراکسیون های حزبی برای احیای کمیسیون های سیاسی همکاری خواهد کرد تا بیان کند که نظرات همه اعضای حزب برای دولت مهم است.

این در حالی است که سرنوشت نخست وزیر انگلیس به شدت با روحیه و رضایت اعضای حزبش مرتبط است و اگر در روزهای آینده تعداد نامه های عدم اعتماد به حد نصاب برسد، انتخابات درون حزبی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

جانسون پیش از این به دلیل تلاش برای خلاصی از انتقاد و بحران با اعتراف به برگزاری یک مهمانی در دوران محدودیت های کرون عذرخواهی کرده بود، اما استعفای او این روزها مورد علاقه بسیاری از نمایندگان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید