آیا دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده است؟

آیا دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده است؟

روز جدید مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دریاچه ارومیه به طور کامل خشک نشده است، گفت: در صورتی که حق آبه لازم برای دریاچه به دلیل تاخیر در بارندگی های پاییزی و تبخیر زیاد تامین نشود. دریاچه کاملا خشک خواهد شد

پس از انتشار خبر خشک شدن کامل دریاچه ارومیه، آرزو اشرفی زاده – مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست – با تکذیب این خبر اظهار داشت: دریاچه ارومیه به طور کامل خشک نشده است، اما تقریباً در دو قسمت است. شمال و جنوب تقسیم شده و حدود 1000 کیلومتر مربع از دریاچه باقی مانده است.

وی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دفتر تحقیقات بنیادی منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از وضعیت دریاچه ارومیه، روز یکشنبه (22 شهریور) تراز آب دریاچه ارومیه 1270.19 متر به مساحت . این دریاچه 1010 کیلومتر مربع و حجم آب موجود 1.39 میلیارد و 0.53 متر، وسعت دریاچه 1251 کیلومتر مربع و حجم آب 1.5 میلیارد متر مکعب است. به عبارت دیگر در سال 1400 سطح آب 1270.72 متر، مساحت دریاچه 2261 کیلومتر مربع و حجم آب دریاچه 2.82 میلیارد متر مکعب بوده است.

اشرفی زاده درباره اقدامات لازم برای بالا بردن سطح دریاچه و اتصال جزایر جدا شده در نیمه شمالی و جنوبی دریاچه توضیح داد: قطعاً باید حق آبه اکولوژیکی دریاچه تامین شود و در صورت عدم تامین آن، با توجه به روند و میزان بالای تبخیر تا اواسط پاییز احتمالاً وضعیت تغییر خواهد کرد و قطعاً تبخیر بیشتری خواهیم داشت و تراز دریاچه ارومیه به کمترین میزان خود در چند سال اخیر خواهد رسید.

وی با اشاره به اظهارات وزارت نیرو در خصوص اعطای حق آبه به دریاچه ارومیه گفت: در دو سال گذشته طبق اظهارات وزارت نیرو باید حدود 1.1 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه شده باشد. هر سال در حالی که فرآیند تبخیر بسیار بیشتر از این مقدار آب است. سازمان حفاظت محیط زیست میزان آب مورد نیاز برای محیط زیست دریاچه را 3.4 میلیارد مترمکعب به وزارت نیرو اعلام کرد.

اشرفی زاده در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا با توجه به شرایط فعلی و تاخیر در بارش باران پاییزی احتمال خشک شدن کامل دریاچه ارومیه وجود دارد؟ وی گفت: اگر حق آبه تامین نشود و طرح های مصوب به طور کامل اجرا نشود، قطعا دریاچه خشک می شود و امیدی به احیای آن نیست اما از سوی دیگر با اجرای طرح ها و امنیت کامل. از حق آبه دریاچه، امیدواریم وضعیت بهتری برای دریاچه ارومیه رقم بخورد. ببینیم با افزایش بارندگی ها.

وی افزود: البته بارندگی و تغییرات اقلیمی نیز بر دریاچه تاثیر گذاشته است اما جلوگیری از توسعه کشاورزی و انجام کشاورزی پایدار در سطح حوضه ارومیه یکی از راهکارهای اصلی احیای دریاچه و همچنین جلوگیری از آن است. احداث سدهای جدید در حوضه دریاچه و ادامه تعطیلی های صورت گرفته در این حوزه باید ادامه یابد.

اشرفی زاده پس از تصویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر همجواری دریاچه ارومیه و وان، اما با دو سرنوشت متفاوت، اظهار داشت: وضعیت دریاچه وان به دلیل عمق بیشتر و مدیریت بهتر منابع آبی و کشاورزی در آن بهتر از دریاچه ارومیه است. حوضه در حوضه دریاچه ارومیه به دلیل برداشت غیرمجاز منابع آبی و توسعه بی رویه اراضی کشاورزی، اعطای حق آبه زیست محیطی محقق نمی شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر اساس قانون، وزارت نیرو موظف است آب مورد نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه را تامین کند، اما به همین دلایل به دلیل مشکلات موجود حق آبه را به طور کامل اعطا نکرده است. کاهش بارندگی

اشرفی زاده در پایان گفت: رسانه ها باید از وزارت نیرو درخواست کنند تا حداکثر حق آبه دریاچه ارومیه تامین شود تا پیگیری شود و میزان پیش بینی شده 3.4 میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه اجرایی شود. .

بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی و آخرین تصاویر ماهواره ای روز جمعه (20 شهریور) وسعت آبی دریاچه ارومیه 980 کیلومتر مربع برآورد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید