آیا دولت شهر نوآوری را برای اجاره بی رویه و پرداخت های غیراستاندارد در شهرداری ها دریافت می کند / برای شفافیت آموزش می دهد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بدون شک یکی از منابع اصلی تامین مالی شهرهای توسعه یافته جهان، مشارکت شهروندان در بهسازی و بهسازی محیط شهری است. این موضوع زمانی مهم است که در نحوه هزینه های شهرداری شفافیت وجود داشته باشد.

از آنجایی که شهروندان در تصمیم گیری های شهر دخیل هستند، حق دارند از میزان هزینه های انجام شده توسط شهر و همچنین میزان درآمد شهر آگاه باشند.

در عین حال یکی از پرهزینه‌ترین حوزه‌ها در حوزه حکمرانی شهری همواره بخش دستمزد بوده است، نقطه تاریکی که سال‌ها در نهادهای دولتی و غیردولتی دولتی مانند شهرداری‌ها وجود داشته و فسادهای زیادی را به دنبال داشته است. . .

به دنبال ارائه حقوق های نجومی و انتشار حقوق های غیر سنتی توسط برخی از مقامات دولتی از جمله رئیس صندوق توسعه ملی، مدیران حراست مرکزی ایران، بانک رفاه کارگران و چند نهاد دیگر در سال 95، قانونگذار موظف شد. دولت نظام حقوق و مزایا را برای نظارت بر کلیه اطلاعات مربوط به حقوق و درآمد کارکنان دستگاه های اجرایی دولتی و سایر قوا ایجاد کند.

بر اساس ماده ۲۹ قانون ششم توسعه فضایی، رؤسا، رؤسا، رؤسای کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون مستلزم ذکر یا قید نام آن‌ها باشد اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند یا تابع باشند. قوانین و مقررات آن مانند وزارت جهاد کشاورزی، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور. ایران، صداوسیما، ستادهای اجرایی و کارگاه های ساختمانی و اشخاص حقوقی مرتبط اشخاص و دستگاه هایی هستند که باید اطلاعات حقوق و دستمزد خود را در این سامانه ثبت کنند.

قانون صراحتاً بیان می‌کند که کلیه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات مشارکت‌کننده موظفند کلیه حقوق، دستمزد، مزایا، پاداش و سایر کارکنان و مدیران را دقیقاً به عنوان حقوق جمع‌بندی کنند تا مبلغ ناخالص به هر فرد پرداخت شود و امکان دسترسی فراهم شود. به مقامات نظارتی و عموم مردم.


5809e634 f1da 4364 becf 39fd5ed05439 خبر خاکستری

شهرداری ها به عنوان یک سازمان عمومی غیردولتی مشمول ماده. (29) در قانون برنامه ششم توسعه برای تحقق این مهم باید گام‌هایی برداشته شود، اما متأسفانه طی سال‌های گذشته شهرداری‌ها یکی از غیرشفاف‌ترین نهادها در بحث شفافیت مالی بوده‌اند.

این در حالی است که شهرداری کرمان در اقدامی داوطلبانه حقوق و مزایای کارکنان خود در سامانه شفافیت عمومی هفدهم بهمن ماه جاری را فاش کرد و با این استدلال که مردم به گونه ای دریافت می کنند که شفافیت مالی و هزینه کردها کمترین میزان را داشته باشد. حق و مطالبه مردم

اطلاعات منتشر شده در این خصوص شامل نام، نوع قرارداد کار، مقطع، سابقه خدمت، تعداد اعضای خانواده به همراه مبلغ فیش حقوقی، ساعات اضافه کاری ماهانه و در نهایت خالص دریافتی هر یک از کارکنان پس از کسر کسورات قانونی. در آذرماه 1400 در سایت شفافیت شهرداری کرمان بارگذاری شد.


1b28a8f7 bd20 454f 9b6c 003d1d0322b7 خبر خاکستری

درآمدهای موسسات دولتی قطعاً شخصی نیست و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه به صراحت به این سؤال پاسخ می دهد که آیا درآمد شخص حقیقی از اموال عمومی شخصی است؟ وی گفت: اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزدها و ناخالص پرداختی افراد باید شفاف سازی شود و در اختیار نهادهای نظارتی و عموم مردم قرار گیرد.

چندی پیش شهردار سبزوار اعلام کرد که دیگر هیچ مشکل پنهانی در شهرداری وجود ندارد و مردم در جریان همه مسائل قرار خواهند گرفت، سایت جانمایی می شود.

عدم شفافیت و عدم نظارت قوی نهاد بالادستی شهرداری، به جای تمرکز بر کیفیت و اثربخشی وظایف محوله، بر انجام پرونده های سالانه و اولویت دادن به منافع فردی بر منافع عمومی و در نهایت چالش های این مجموعه متمرکز است. از یک سال به سال دیگر یا از یک دوره به دوره دیگر حرکت کنید. به همین دلیل در اکثر شهرها یکی از مهمترین وعده های دولت شهری اعم از شورا و شهرداری در دوره جدید تحقق شهرداری شیشه ای به معنای ایجاد شفافیت در عملیات و رویه ها بود.

اما مدتی است که سامانه شفاف سازی شهرداری پایتخت اراک با نام «بدیهی است» در قسمت اطلاع رسانی فرمانداری ها به نوعی دسترسی به آخرین تصمیمات قانونی فرمانداری های شهرداری را ممنوع کرده و آخرین اطلاعات مربوط به بیش از دو سال پیش است. مدیران (البته بدون مزایایی مانند اضافه کاری، مرخصی و … که رقم بسیار قابل توجهی است) در این قسمت در دسترس عموم قرار گرفت، اما تاکنون اطلاعات این قسمت به روز نشده است.


b0edb6b0 3b93 4cdf 9ceb 756c646c14f0 خبر خاکستری


ما تا رسیدن به شفافیت مطلوب در حکمرانی شهری فاصله داریم

سید وحید میرنظامی رئیس شورای اسلامی شهر اراک در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در پاسخ به این سؤال که «شفافیت در حکمرانی شهری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» شفافیت عنصری کلیدی در مبارزه با فساد است و ما تا رسیدن به شفافیت مطلوب در حکمرانی شهری فاصله داریم، همانطور که سیستم شهرداری در گذشته طراحی شده است. آنها در یک اتاق شیشه ای نیستند و در انظار عمومی نیستند. چشم، گفت.

میرنظامی افزود: یکی از راه های رسیدن به شفافیت ایجاد سامانه هایی است که دسترسی مردم به شهرداری را کاهش یا به صفر برساند. ما باید برای کمترین مفاسد به سمت دولت الکترونیک برویم و با اجرای این سیستم در مدیریت اداری کشور فاصله داریم. ساختار.”

وی افزود: فساد در کشور ما نسبت به سایر کشورها خیلی زیاد نیست اما این میزان برای ما که دایه عدالت هستیم خوب نیست.


فیش حقوق کارکنان شهرداری اراک از سال 1401 منتشر شده است

شهردار اراک در پاسخ به سوال خبرنگار دیار آفتاب مبنی بر اقدامات انجام شده برای اجرای شعار شفافیت در حکمرانی گفت: شفافیت به این معناست که همه چیز در چشم جامعه باشد و مردم همه چیز را بدانند و ما معتقدیم جدی بگیر. “

کریمی افزود: زیرساخت های سامانه آیان در شهرداری اراک وجود داشت اما اطلاعات آن به روز نیست. اگرچه جزئیات بودجه و قراردادهای شهرداری در این سامانه منتشر شده است، اما لیست حقوق شهرداری به دلیل مشکل به روز رسانی نشده است.

وی بیان کرد: با رفع مشکلات سامانه شفاف سازی شهرداری در سال 1401 فیش حقوقی تمامی کارکنان شهرداری اراک را در سامانه آیان منتشر می کنیم و این درخواست اصحاب رسانه و مردم واقعیت دارد.


نوآوری پرداخت های نامتعارف در شهرداری

یکی از موارد غیرشفاف در شهرداری ها که بار مالی سنگینی را بر دوش شهرداری و از این رو بر دوش شهروندان تحمیل می کند، روال غیرمتعارف و ناعادلانه پرداخت اضافه کار به پرسنل شهرداری به صورت اسمی و نه بر اساس است. از کار سخت «در این سازمان نیز مانند برخی محیط‌های کاری، به‌ویژه عمومی و خصوصی، اتفاقی طبیعی افتاده است. در واقع هر کارمندی فکر می کند که باید بدون اضافه کاری ماهانه به او اضافه کاری پرداخت!


d472cbc2 65d7 4644 b0ae 8a964d4c459f خبر خاکستری

در همین راستا، بررسی اطلاعات سامانه شفاف سازی برخی شهرها نشان می دهد که یکی از مواردی که همچنان فاقد شفافیت لازم بوده و به یک نوآوری تبدیل شده است، پرداخت های غیرعادی در قالب بند اضافه کاری است، مشکلی که منجر به حداقل و حداکثر حقوق کارکنان شهرداری ها عموماً از برخی سازمان های دولتی بالاتر است که با توجه به سایر پست ها عدد قابل توجهی است.

این در حالی است که رعایت نکردن حقوق کارکنان شهرداری در نظام پرداخت هماهنگ منجر به بی انضباطی مالی شده است و در شرایطی که بسیاری از مسائل حوزه حاکمیت شهری نیازمند تامین اعتبارات مالی است، ساختار حقوق و دستمزد در شهرداری ها به طور کلی بالاتر است. . در نتیجه هیچ بهانه ای وجود ندارد.

به نظر می رسد قانونگذاران و نهادهای نظارتی نیز باید برای ایجاد شفافیت در عملکرد سیستم شفافیت در شهرداری ها گام های ویژه ای بردارند، زیرا یکی از مزیت های شفافیت، جلوگیری از دریافت حقوق های نجومی و غیرعادی افراد است چرا که همه چیز شفاف است و اگر این گونه هزینه ها پرداخت می شود، مرجع مربوطه علاوه بر پاسخگویی به مراجع نظارتی، باید پاسخگوی افکار عمومی نیز باشد.


اشتغال بی رویه و بدون مهارت شهرداری های بزرگ

شهرداری ها معمولاً بیشترین هزینه یعنی حدود 60 درصد از بودجه حقوق سالانه را خرج می کنند، اما جدای از لزوم شفافیت در پرداخت ها، نقطه تاریک دیگری که بین آنها وجود دارد، چارت سازمانی شهرداری ها و نیروی انسانی این مجموعه هاست. به حدی که عده ای از تورم در برخی بخش ها و برخی کمبود نیروی کار شاکی هستند!

اشتغال بی رویه و بدون مهارت یکی از آفت های بزرگ شهرداری هاست که در طول سالیان متمادی به یک امر عادی تبدیل شده است و با ورود مدیران جدید در هر دوره و این روند و سازوکار مبهم استخدام و به کارگیری جوانان شایسته، توزیع غنائم تغییر می کند. از حقوق خود بر اساس عدالت اجتماعی و قانون اساسی محروم هستند.


8c5be48d 286c 45db 9818 fc7450db316c خبر خاکستری

روال فعلی جذب نیرو در شهرداری ها به دلیل عدم نظارت و انواع قراردادها، حجم ها و … بخش زیادی از بودجه شهرداری را تشکیل می دهد، اما عمدتاً رویه جذب نیرو در شهرداری بر اساس روابط و در حال حاضر به دلیل کمبود است. از شایستگی های لازم برای جذب مردم، امروزه شهرداری ها به ویژه در بدنه کارشناسی خود با ضعف مواجه هستند.

با این حال، همزمان با حرکت شهرداری ها به سمت شفافیت در زمینه جذب نیرو، مراجع نظارتی ذیربط نیز باید قاطعانه به موضوعات مهمی که سلامت اداری را تحت الشعاع قرار می دهد رسیدگی کنند، چرا که پدیده جذب و استخدام خارج از ضوابط است. شهرداری ها به دلیل تنوع رنگارنگ قراردادهای کاری و عدم نظارت، قطعا بی انگیزگی جوانان واجد شرایط و توانمند را در پی خواهد داشت که صرفاً مجبور به پارتی یا عدم پذیرش آن، باید با بیکاری مقابله کنند.

از سوی دیگر موضوع شفافیت در بخش‌های مختلف اعم از درآمد شهرداری، کالاهای مصرفی و همچنین نوع، میزان و فرآیند عقد قرارداد با توجه به اینکه معمولاً دارای تراکنش‌های مالی قابل توجهی است نیز یکی از موضوعات مهمی است که نیاز است. شفافیت. لذت بردن.

بحث شفافیت یکی از شعارهای مطرح شده در حوزه مدیریت شهری است و اکنون بسیاری از شهرداران بر پیشگیری از فساد و مبارزه با رانت تمرکز کرده اند. اجرای حکومت شهری را در اتاق شیشه ای و در ملاء عام قرار دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید