آیا رئیس اتحادیه مشاوران املاک پیش بینی می کند که قیمت خانه / خانه ارزان شود؟

مصطفی گلی خسروی گفت: میانگین قیمت تمام شده مسکن در تهران طبق آمار رسمی حدود 32 میلیون تن در هر متر است اما میانگین قیمت ارائه شده در سایت های فروش بیش از 50 میلیون تن است. این بدان معناست که هر کسی برای خانه خود قیمتی را تعیین می کند و مدیران این سیستم ها هیچ کنترلی روی آن ندارند. بارها اعلام کرده ایم که نرخ های تصادفی در بازار مسکن تنش ایجاد می کند، اما همچنان شاهد قیمت های کاذب در سامانه های املاک هستیم.

کاهش نیم درصدی قیمت مسکن در دو هفته اخیر

وی افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. بیشتر این آرامش به دلیل تلاش دولت سیزدهم برای راه اندازی نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده مذاکرات هسته ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز کاهش یافت و تحقیقات ما حاکی از کاهش حدود نیم درصدی قیمت مسکن در تهران طی دو هفته گذشته است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه آرامش کنونی در بازار مسکن باید با همدلی مردم و مسئولان حفظ شود، گفت: معمولاً سه گروه شامل غیرکارشناسان، مراکز آماری و سامانه های املاک باعث ایجاد تنش در فضای واقعی می شوند. بازار املاک “درخواست ما از افراد غیر متخصص این است که از انجام مصاحبه های رسانه ای استرس زا خودداری کنند، سیستم های فروش گاهی فقط به نفوذ و علاقه خود فکر می کنند و علاقه ای ندارند که با اعلام قیمت های نجومی چه اتفاقی برای بازار می افتد.

قیمت مسکن کاهش یافته است / سایت ها تنش ایجاد نمی کنند

کاهش نسبت امنیتی تراکنش ها از طریق سیستم های فروش مسکن

حسروی تاکید کرد: یکی از پرطرفدارترین سامانه های فروش ملک را تحریم کردیم. حدود 50 نفر به دلایل مختلف از این سایت شکایت کردند. به عنوان مثال بیان می شود که سامانه مورد نظر با انعقاد قرارداد با دور زدن مشاوران املاک که به میزان قابل توجهی ضریب امنیت را کاهش می دهد. البته این سایت تکذیب کرد اما در هر صورت این شکایات برای ما ارسال شد. تعامل را ارتقا دادیم و اعلام کردیم که برای مذاکره بیایند اما نیامدند. اما آنچه مردم را در مورد این سیستم ها عصبانی می کند، اعلام قیمت های قدیمی است که منجر به افزایش قیمت مسکن می شود.

وی گفت: برخی سایت ها رقابت کاذبی را در بازار مسکن ایجاد کرده اند. مردی که وارد موبایلش می شود و می بیند همسایه متری خانه اش را متری 40 میلیون تن گذاشته است، او هم متری 45 میلیون تن می کند. نفر سوم 50 میلیون تن در کوچه فرعی می گذارد و این روند رو به رشد ادامه دارد. این مشکل باید برطرف شود.

کاهش شدید قیمت مسکن بعید است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که چقدر می توان به کاهش قیمت مسکن امیدوار بود، گفت: با توجه به اینکه پس از جهش قیمت ها افزایش قیمتی پیش بینی نمی شود، طبیعتاً انتظار کاهش شدید قیمت ها غیرمنطقی است. . زمانی که بازار مسکن به ثبات برسد، خوب است که در آینده ممکن است قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد. با طرح نهضت ملی مسکن امیدواریم عرضه و تقاضا متعادل شود و قیمت ها منطقی شود.

به طرح نهضت ملی مسکن خوشبین هستیم

خسرو با بیان اینکه هزینه های نهضت ملی مسکن متناسب با توان مردم نیست، گفت: دولت باید منابع بیشتری را به این طرح اختصاص دهد و بانک ها باید به تعهدات قانونی خود مبنی بر اختصاص 360 هزار میلیارد تن در سال به این طرح عمل کنند. متقاضیان هم اکنون موظف به پرداخت 40 میلیون تومانی هر از گاهی هستند. اگر مردم آنقدر پول داشتند که اصلا نیازی به ورود به طرح نبود.

وی گفت: در عین حال به استقامت آقای رئیسی اعتقاد دارم و مطمئنم اگر دولت قول ساخت سالانه یک میلیون خانه را بدهد، به این وعده عمل خواهد کرد. آشنایی من با آقای رئیسی به سال‌ها قبل برمی‌گردد و می‌دانم که ایشان دغدغه‌ها و برنامه‌هایی در همه سطوح در حوزه مسکن دارند، از کد رهگیری گرفته تا ساماندهی بازار و افزایش ساخت‌وساز.

دیدگاهتان را بنویسید