نقش مشاوران املاک در تعیین قیمت ملک

کاهش قیمت ملک، حرکت در بازار ملک طی هفته گذشته بود. برخی اخبار نیز حاکی از آن بود که کاهش قیمت واحدهای مسکونی در مناطقی مانند پردیس و پرند گسترش یافته و حتی به تهران هم رسیده است.

یکی از دلایل اصلی این کاهش قیمت ها، معاملات با بنگاه های معاملات ملکی است. باید دید این شرکت ها چقدر می توانند بر قیمت ها تاثیر بگذارند.
دولت ها به دنبال مقصر می گردند بیتولا ستاریان کارشناس بازار مسکن گفت: در 30 تا 40 سال گذشته که دولت ها به بن بست رسیده اند به دنبال مقصر بوده و مشکل را به گردن دیگران انداخته اند. مشاوران املاک چقدر می توانند بر بازار مسکن کل کشور تأثیر بگذارند؟

و ادامه داد: همیشه می گویند تاثیرشان کمتر از 10 درصد است و اگر در سراسر کشور یکسان عمل کنند می توانند تاثیرگذار باشند. البته اگر بخواهند در یک منطقه یا بلوک خاص کار کنند و قیمت خانه ها را افزایش دهند، می توانند 10-15 درصد کارایی داشته باشند.
املاک در چنگال مفروضات بیهوده استاین، کارشناس املاک نیز توضیح داد: املاک 50 سال است که در چنگال این فرضیات بیهوده و بیهوده بوده و هرگز موفق نبوده است. مشکل جای دیگری است. دولت نمی تواند مشکل را حل کند و به دنبال مقصر است. یک روز می گویند مافیای املاک، روز دیگر از تجارت و بعد مشاور املاک صحبت می کنند.

وی ادامه داد: قیمت مسکن و اجاره بها هیچ وقت پایین نیامده است، اگر حرفی در این باره گفته شود به نظر صحت ندارد. این روزها چه گذشت و عصای جادویی که قیمت ها را پایین می آورد چیست؟
ستاریان تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت مسکن 50 درصد افزایش و سپس 5 درصد کاهش می یابد. نمی توان گفت کاهش یافته است. البته ممکن است در مناطق لوکسی که دیگر مشتری وجود ندارد کاهش داشته باشد اما در مناطق عادی که گروه زیادی از مردم حضور دارند مشکل قیمت همچنان وجود دارد.

البته فعالان بازار معتقدند عوامل دیگری نیز در کاهش قیمت مسکن دخیل هستند. اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش بی رویه قیمت مسکن در سال گذشته، تقاضا به شدت کاهش یافته است.

در نهایت چون مشتری برای قیمت بازار وجود ندارد، مالکان و دلالان مجبورند واحدهای مسکونی را تخفیف داده و با درصد کمتر از بازار به فروش برسانند. با این حال، برخی از بنگاه های املاک احساس می کنند که برای این واحدهای تخفیف دار زمان زیادی می برد.

علاوه بر این، فعالان مسکن چشم انداز بلندمدت افزایش قیمت مسکن را می بینند. پیمان مولوی اقتصاددان پیش از این در گفت و گو با تجارت نیوز اعلام کرده بود که میانگین قیمت مسکن در تهران در خرداد ماه از متری 62 میلیون تومان عبور می کند.

دیدگاهتان را بنویسید