تخلفات مشاوران املاک از چه راه هایی قابل ردیابی است؟

هر ساله نگرانی مستاجران در فصل جابجایی بسیار زیاد است و سال هاست که با افزایش بی رویه قیمت اجاره بها، نگرانی ساکنان به حدی افزایش یافته است که رویای شیرین صاحبخانه شدن برای بسیاری از آنها به کابوس تبدیل شده است. از سوی دیگر، اگرچه نرخ رشد قیمت مسکن نسبت به سال گذشته درصد کاهش داشته است، اما با توجه به تورم بازار مسکن، میزان معاملات و خرید و فروش مسکن نیز متاثر از این روند است.

در این میان تخلفات زیادی در زمینه خرید و فروش و اجاره مسکن وجود دارد و شاید بسیاری از مردم نمی دانند برای رسیدگی به هر یک از این تخلفات به کجا مراجعه کنند و عدم آگاهی در این زمینه مشکلات و مشکلاتی را برای آنها به وجود می آورد.

اتحادیه مشاوران املاک مرجع اصلی رسیدگی به تخلفات بنگاه های معاملات ملکی است.
بر اساس «قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور» مصوب 1391 رسیدگی به تخلفات صنفی کلیه اعضای صنفی مطابق با مفاد این قانون است، لذا مرجع اصلی رسیدگی به تخلفات مشاوران املاک کانون است. مشاوران املاک

20 تیرماه امسال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت سیزدهم، پیشنهاد افزایش نظارت وزارت راه و شهرسازی بر اتحادیه املاک و بنگاه ها و ایجاد مرکز رسانه ای ملی را مطرح کرد. نهضت مسکن در دستور کار

شهروندان می توانند در صورت مشاهده تخلف مشاوران املاک به صورت حضوری یا تلفنی – تلفن 7334 (خط ویژه انتقال شکایات) شکایات خود را به اتحادیه مشاوران املاک ارائه کنند. مشاهده نشدن اصل مدارک و مدارک شناسایی مشتریان، عدم دریافت کد رهگیری، دریافت مبلغ اضافی بابت کد رهگیری، انعقاد قرارداد رسمی، اضافه شارژ و اخذ ودیعه از تخلفات این صنف محسوب می شود.

طبق قانون، حق کمیسیون مشاوران املاک برای معاملات ملکی باید بر اساس تعرفه مصوب کمیسیون نظارت بر تجارت اخذ شود، در غیر این صورت تخلف است و از طرق مختلف قابل شکایت است.

اغلب مشاوران املاک در اجاره و رهن خانه ها معمولا مبلغ رهن را به اجاره تبدیل می کنند و از هر طرف معامله به طور جداگانه یک سوم آن را می گیرند. این در حالی است که بر اساس فهرست تعرفه مصوب کمیسیون نظارت بر اصناف و ابلاغیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به اتحادیه مشاوران مسکن، کارمزد قراردادهای خرید و فروش مسکن 0.25 درصد از مبلغ تعیین شده است. مبلغ کل در مورد رهن ملک نیم درصد کل مبلغ و برای اجاره یک چهارم مبلغ اجاره به مدت یک ماه. تمامی این نرخ ها مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

در این مصوبه که در تاریخ 3 شهریور 1398 به اتحادیه ابلاغ شده است، کمیسیون تمدید اجاره هر طرف یک دهم کارمزد اجاره و حق مشارکت در هر طرف 2 دهم ارزش قرارداد محاسبه شده است. در مجموع چهار دهم درصد. بر اساس این مصوبه حق تکمیل قرارداد و تنظیم مبایعه نامه کاملا رایگان است.

دریافت کد رهگیری تراکنش رایگان و بدون هیچ هزینه ای است. اگر مبلغی از طرفین معامله دریافت شود تخلف و خلاف مقررات است

همچنین حسام اکبای نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران پیشتر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تخلف مشاوران املاک در عدم صدور کد رهگیری گفته بود که هیچ خدمات مشاوره املاکی حق دریافت ندارد. پرداختی برای ثبت کد رهگیری و دریافت کد رهگیری برای تراکنش ها رایگان و بدون کارمزد است. اگر مبلغی از طرفین معامله دریافت شود، تخلف و خلاف مقررات است و فقط مشاوران حق دریافت پورسانت (هزینه تعدیل قرارداد) مربوط به معامله را دارند.

اکبایی با استناد به ماده 28 قانون نظام صنفی گفت: مشاوران املاک دارای پروانه کسب در صورت عدم صدور کد تصرف و پلمب دفاتر آنها تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند و در صورت ادامه تخلف پروانه ابطال می شود.

نکاتی برای حل اختلافات
البته ممکن است برخی از تخلفات در صلاحیت اتحادیه مشاوران املاک نباشد، مثلاً قصور، ضرر و زیان موکل که موجب مسئولیت مدنی و قانونی موکل می شود، از طریق هیأت های حل اختلاف قابل پیگیری است و شهروندان می توانند حضوری اعتراض کنند. یا به صورت الکترونیکی – به خدمات دادگاه الکترونیک مراجعه کنید – ثبت نام و پیگیری تجدید نظر آنها.

دادسرا و دادگاه
کلیه تخلفات مشاوران املاک در موارد ذکر شده خلاصه نمی شود و گاهی اوقات جعل اسناد، کلاهبرداری، سوء استفاده از اسناد توسط بنگاه های معاملات ملکی نیز می تواند به دلیل مسئولیت مدنی به وجود بیاید و یا در صورت ارتکاب جرم، تخلف و جرایم نیز رخ دهد. بنابراین مرجع صالح دادسرا و این دادگاه است که شهروندان می توانند با مراجعه حضوری یا از طریق دفاتر الکترونیک قوه قضائیه شکایت خود را ثبت کنند.

علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز هشتم خردادماه از ورود دادستانی تهران به قیمت گذاری منازل در فضای مجازی خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا دادستانی تهران بر نحوه منازل مسکونی نظارت خواهد کرد یا خیر. اجاره‌ای و معامله با دلالان ملکی که قیمت مسکن را بالا می‌برند و قدرت مردم برای اجاره مسکن کماکان رو به کاهش است، افزود: بر اساس اصل آزادی قرارداد، مردم حق دارند هر طور که می‌خواهند قراردادهایی از جمله اجاره و بیع منعقد کنند. “، اما این اقدام مربوط به فعالیت هدفمند برخی دلالان از جمله دلالان املاک است. و با توجه به اینکه مسکن یکی از نیازهای اساسی افراد جامعه است در صورت مواجهه با اقدامات آشفته دلالان که نظم فعلی بازار املاک را بر هم می زند، بر اساس قوانین موجود مداخله خواهد کرد. ظرفیت.

یک سازمان جنایتکار دولتی
نهم اردیبهشت ماه سال جاری با بررسی بسته سیاستی مسکن وزارت راه و شهرسازی سقف افزایش اجاره بها در تهران و شهرستان ها مشخص شد و بر اساس این مصوبه سازمان تعزیرات حکومتی موظف شد با مشاوران املاک متخلفی که این سقف را رعایت نمی کنند افزایش می یابند.همچنین عدم مشاهده اصل مدارک و شناسنامه مشتریان، عدم دریافت کد رهگیری، دریافت مبلغ اضافی بابت کد رهگیری، عقد قرارداد جعلی، گران فروشی و وصول وجه ودیعه نیز از جمله مواردی است که با ثبت در سامانه تعزیرات حکومتی 135 قابل پیگیری است.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری 31 تیرماه امسال گفت: اگر مشاور املاکی پس از ابلاغ تاییدیه خدمات مشاوره ای بیش از قیمت درج شده هزینه کند، مرتکب گران فروشی شده و مجازات می شود.

البته محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت و گو با خبرنگار قضایی ایرنا درباره رسالت سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات در بازار اجاره مسکن گفت: وجود جریمه در برخورد با تخلفات در اجاره مسکن. بازار باید محتاط باشد زیرا اولین بار است که چنین اقدامی انجام می شود و طبیعی است که هر پروژه ای در ابتدای اجرای خود فراز و نشیب هایی داشته باشد.

وی ادامه داد: تاکنون مبنایی برای برخورد با تخلفات در بازار اجاره مسکن وجود نداشته و اکنون با اعلام ستاد تنظیم بازار این موضوع در دستور کار تعزیرات حکومتی قرار گرفته است.

اسفنانی درباره واکنش تعزیرات حکومتی به قراردادهای رسمی که با واقعیت متفاوت است، گفت: رسیدگی به این مشکل منوط به طرح شکایت است و اگر شکایتی صورت نگیرد یا در جریان قرار نخواهیم گرفت یا اگر بحث خصوصی باشد. بنابراین شکایتی وجود ندارد، امکان ورود به این موضوع وجود دارد

سیستم 124
24 تیرماه امسال رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از فراهم شدن امکان ثبت شکایات از میزان افزایش اجاره بها بر اساس مصوبات در سامانه 124 خبر داد و گفت: امکان شناسایی واحدهایی وجود دارد که بر اساس مصوبات انجام شود. عدم رعایت سقف افزایش اجاره بها در سامانه های وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم درباره اجرای بسته سیاستی مصوب جلسه سران دولت در جلساتی که با شهرداری تهران و اصناف و سایر دست اندرکاران حوزه مسکن برگزار شد، گفت: بسته سیاستی دارای تصویب و ابلاغ شد و همه ملزم به اجرای مصوبه هستند. این مصوبه به طور دقیق حداکثر افزایش سقف اجاره را مشخص می کند که برای سایت های تهران و شهرستان ها 25 درصد و در شهرستان ها 20 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید