آیا رئیس دیشب آمار اشتباهی به مردم داده است؟

آیا رئیس دیشب آمار اشتباهی به مردم داده است؟

روز جدید : افزایش نرخ تورم از نکات جالب صحبت های ابراهیم رئیسی در برنامه زنده تلویزیونی شب گذشته بود. برنامه ای که رئیسی دلیل رکورد تورم خردادماه را توضیح داد و گفت این تورم جهانی است میلیاردها تن و تورم 60 درصدی دریافت کردیم و با رشد پایه پولی مواجه شدیم. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تورم در کشور افزایش می یابد بنابراین وارد اصلاحات اقتصادی شده ایم.

مرکز آمار ایران مرجع رسمی اعلام تورم در کشور است. بررسی تورم نشان می دهد که نه تنها در دولت روحانی، بلکه در دولت های گذشته نیز نرخ تورم – نه تورم سالانه و نه تورم نقطه به نقطه – هرگز به 60 درصد نرسیده است. در آن زمان تورم ماهانه 3.2 درصد، تورم نقطه به نقطه 43.2 درصد و تورم سالانه 45.2 درصد بود. البته روند تورم در ماه های پایانی دولت روحانی صعودی بود اما به 60 درصد نرسید و نقطه به نقطه به 52.5 درصد رسید.

حال سوال اینجاست که چرا ابراهیم رئیسی آمار اشتباهی به مردم داد؟ آیا او به دنبال توجیه عملکرد دولت خود است و با آمارسازی و ارائه آمارهای غلط می خواهد بگوید وضعیت اقتصادی دولت قبل بدتر بود و اکنون بهتر شده است؟ یعنی آمارهای اولیه دقیق و دقیق است و آمار ارائه شده از سوی نهادهای آماری نادرست است.

پیش از این کارشناسان اقتصادی و رسانه های مختلف هشدار داده بودند که ارقام اعلام شده نادرست و دور از واقعیت است. این سوال بارها درباره آمار تورم و نرخ رشد اقتصادی علنی شده است، بنابراین فرض دوم این است که رئیسی با این سخنان تورم واقعی دولت روحانی را فاش کرد و آمار دقیقی به مردم داد. از سوی دیگر اینکه آمار تورم فعلی در این دولت صحت ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید