آیا شنبه مخالف «تابوی سیاسی» خواهد بود؟

آیا شنبه مخالف «تابوی سیاسی» خواهد بود؟

اگرچه خبر فرماندهی نیروی انتظامی در ابتدای هفته با طنز و کنایه همراه بود، اما واقعیت این است که از روز شنبه این متن برای بسیاری از زنان دریافت می شود که می گوید: «در فلان تاریخ مرتکب جرمی طبق ماده 638 مجازات اسلامی شده اید. کد.” “شما حجاب خود را در ملاء عام افشا کرده اید. این پیام به عنوان یک هشدار قبلی برای شما ارسال می شود و در صورت اصرار بر تکرار جرم افشای حجاب، الگوبرداری و افشای بدن، طبق قانون با شما برخورد خواهد شد. “

بار دیگر، قدرت اجباری و آزمایش شده

زنانی که این پیام را دریافت می کنند، نوروز را بدون حجاب پشت سر گذاشته اند. آنها نه تنها نوروز، بلکه پاییز و زمستان را نیز بدون تور سپری کردند. اما مسئولان که نگران این هستند که بی حجابی در تابستان باعث نامشخص شدن تصاویر دهان مخدوش در حجاب شود، بارها تاکید کرده اند که قبل از گرم شدن هوا باید چاره ای اندیشید.

این راه حل با بازگشت نهاد قهری و پلیس به مسئله حجاب پایان یافت. بازگشتی که نشان می‌دهد متولیان امر بار دیگر از نیروی انتظامی محافظت کرده‌اند و سازمان‌های فرهنگی و تبلیغاتی همچنان فقیرتر از آن هستند که نتوانند بی‌کاری را بپردازند و پلیس را مقصر بدانند.

البته تبدیل و ترویج کشف حجاب از نقض یا نقض قانون به تابوی سیاسی و ابزاری برای تضعیف نظام نیز در افزایش نگرش قهری نسبت به آن و بازگرداندن نیروی انتظامی نقش بسزایی داشت. به صحنه

رهبر انقلاب در سخنان اخیر خود حجاب را نه تنها یک واجب شرعی، بلکه یک واجب سیاسی خواندند و قرائت این بیانات به گونه ای است که عمل نکردن به یک تکلیف سیاسی جرمی است که نیاز به فعالیت فرهنگی ندارد، اما یک ضابط قضایی

این بار اما پلیس سعی کرد با محجبه های خیابان مقابله نکند. بلکه تقابل پشت دوربین های نصب شده در شهر کشیده می شود تا هم از سطح رویارویی کاسته شود و هم از حاشیه ها کاسته شود. تا تصاویر مادری که با التماس در مقابل وانت گشت ارشاد فریاد می زند: «دخترم مریض است» تکرار نشود و جسد مهسا دیگری از جلسات توجیهی وزرا بیرون نیاید. این در حالی است که عدم رعایت حجاب همچنان برای شهروندان گران تمام می شود.

عدالت روی انگشتانش می نشیند

نکته قابل توجه دیگر در مورد این طرح که از شنبه 6 فروردین اجرا می شود، نقش پررنگ قوه قضائیه است تا جایی که به نظر می رسد نظامی که باید در این پرونده بازدارنده باشد، پلیس نیست، بلکه قوه قضائیه است.

غلامحسین محسنی اجیعی در جلسه روز گذشته شورای عالی قضایی دستور آمادگی مقامات قضایی برای همکاری و حمایت از اجرای سیاست های فرهنگی و اجتماعی به ویژه در موضوع حجاب را صادر کرد.

در عین حال، علی نسایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی با تاکید بر اینکه رسیدگی به جرم افشای حجاب موضوع اصل ۱۹ قانون اساسی در صلاحیت مستقیم دادگاه ها است، جزئیات مجازات را اعلام کرد. برای بی حجاب ها

وی به رسانه ها گفت: افرادی که برای حجاب در خودرو اقدام کنند وسیله نقلیه آنها از یک تا 20 روز توقیف و بیش از یک میلیون جریمه می شود. به گفته وی، در صورت تکرار تخلف بی حجابی، میزان این جریمه افزایش می یابد و مرتکب از امکانات رفاهی در جامعه محروم می شود.

در این طرح حتی کارمندانی که در خارج از محل کار خود را حذف حجاب کنند مجازات خواهند شد. به گفته نسایی، اطلاعات مربوط به این زنان به اداره مربوطه ارسال و در پایان سال در کمیته انضباطی درباره آنها تصمیم گیری خواهد شد.

همسایه ها هم گزارش بدهند

انتظار می رفت با اقدامات این نهادها در خصوص حجاب، شهروندان عادی از زیر بار مسئولیت برداشته شوند و در نتیجه برخوردهای خشونت آمیز که نشان از درگیری بین افراد بر سر حجاب دارد نیز کاهش یابد. اما دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی به اظهارات خود افزوده است که مردم همچنان می توانند به افرادی که در اماکن عمومی کشف حجاب کرده اند تذکر دهند.

وی حتی از شهروندان خواست در صورت مشاهده حجاب در ساختمانی به آنها اطلاع دهند. این ضابط قضایی تصریح کرد: اگر افرادی در هر یک از سازمان های دولتی و خصوصی اقدام به رفع حجاب کنند، مسئول آن اداره است و اگر این اقدام در پارک ها انجام شود، شهرداری و دانشگاه ها نیز نسبت به آن دانشگاه و پلیس نیز مسئولیت صندلی ها را بر عهده دارد و معابر را بازرسی و نظارت می کند.

بسیج همه برای حجاب

به این ترتیب ظرفیت همه نهادها و سازمان ها برای مقابله با گشایش حجاب به میدان می آید. والی ساوجبلاگ گفت که تمامی ادارات و نهادها باید تابلوهایی را در دفاتر خود نصب کنند تا از ورود افراد بدون حجاب به اماکن دولتی و مجتمع های تابعه جلوگیری شود.

آیا مخالف این حرام سیاسی، مخالف همه نهادها و سازمان ها و طرحی می شود که از شنبه کلید می خورد؟ برخی از واکنش ها نشان دهنده هشداری در مورد آینده است، برخی دیگر مروری بر تجربیات گذشته

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز روز گذشته تاکید کرد که مجلس از موضع فرماندهی نیروی انتظامی در برخورد با بدحجاب ها کاملا حمایت و حمایت می کند.

همزمان روز گذشته دبیری وزارت ارشاد با معاون فرهنگی اجتماعی فرج با موضوع «همگرایی رسانه ها در عملیات روانی برای اجرا و پیشبرد طرح های پلیس برای مقابله هر چه بهتر با حجاب» دیدار و گفت و گو کرد. نظر مساعد این جلسه حمایت رسانه ها و همسویی کامل رسانه ها با طرح جدید مقابله با حجاب است. بنابراین بسیج همه عناصر برای پایان دادن به حجاب شامل رسانه ها نیز می شود.

اگر ماهواره جمع آوری شود،

عدم تصمیم گیری نیز افزایش می یابد

اما آیا مخالف این حرام سیاسی مخالف این همه نهاد و سازمان و طرحی خواهد بود که از روز شنبه اجرا می شود؟ برخی از واکنش ها نشان دهنده هشداری در مورد آینده است، در حالی که برخی دیگر منعکس کننده تجربیات گذشته هستند.

کسانی که از تجربیات گذشته برای پاسخ به این سوال استفاده می کنند، راهبردهایی را که سردار رادان در اوایل دهه 1990 برای جمع آوری ماهواره ها به کار برد، به یاد می آورند. مخصوصاً آن چیزی که به پلیس اجازه می داد در صورتی که صاحب خانه در خانه نبود، از طریق هوایی به پشت بام برود و ظروف را جمع کند!

خیلی ها معتقدند با سرد شدن تب مجموعه ماهواره ای و عملیات مرد عنکبوتی! حاضر نشد، شنبه وعده سردار به نتیجه نمی رسد. محمدرضا مهاجر در این باره نوشت: اگر بتوانید با هلیکوپتر ماهواره بگیرید، با دوربین مداربسته هم می توانید جلوی حجاب را بگیرید.

بسیاری از مردم در طرح موعود سردار راضان اشکالات حقوقی و حقوقی پیدا می کنند و برخی دیگر به دلیل مشکلات جامعه شناختی آن را ناکام می دانند. شکستی که ناشی از لجاجت ناموفق ملت و دولت است و آینده را آبستن حوادث تلخ جدیدی می کند!

پایان

برای یک لجبازی ناموفق

برخی دیگر مانند محمدرضا عارف نه خاطره سال های دور، که تجربه یک سال گذشته را شاهد هستند. وی که یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است، می گوید: حوادث تلخ سال گذشته باید تجربه ای برای همگان به ویژه مسئولان و نهادهای ذیربط باشد که به زور با موضوع حجاب برخورد نکنند که این گونه برخوردها منفی خواهد بود. نتایج’.

عارف ضمن هشدار نسبت به عواقب این گونه برخوردها تاکید کرد: باید بپذیریم که نسل جدید شیوه زندگی متفاوتی را انتخاب کرده است و مقابله با این نسل و خط کشی در مقابل آنها قطعاً به تعمیق شکاف ها می انجامد. “

برخی دیگر بر این باورند که «تعمیق این شکاف ها» و افزایش درگیری مردم با دولت، خواست دشمن است و مسئولان نباید با اقدامات عجولانه در این دام بیفتند. در همین راستا مرتضی حسینی نماینده اعتدال گرا در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس از سردار راضان خواست: در دام جدیدی که دشمن پهن کرده است نیفتید. لطفا از قدرت و انرژی خود برای مبارزه با مردان ناقض هنجارها، سوء استفاده کنندگان، معتادان به مواد مخدر و ایمنی جاده استفاده کنید.

وی همچنین نسبت به احضار و معرفی افراد به مراجع قضایی به اتهام بی حجابی هشدار داد و تاکید کرد که چنین اقدامی نه عاقلانه و نه عملی است.

بسیاری از مسائل حقوقی و حقوقی دیگر مربوط به طرح موعود سردار راضان است و برخی دیگر آن را در مسائل جامعه شناختی ناکام می دانند. شکستی که ناشی از لجاجت ناموفق ملت و دولت است و آینده را آبستن حوادث تلخ جدیدی می کند!

دیدگاهتان را بنویسید