تابوی فرهنگی تولد باید شکسته شود/ استان قزوین تا 20 سال دیگر جمعیت جایگزین ندارد



امروز همه کارشناسان متفق القول هستند که اگر امروز درمان نشود تا 30 سال آینده خبری از جوانی و رشد جمعیت نخواهد بود که بر این اساس دولت باید برای تسهیل زایمان مشوق های مالی و معنوی به زوجین بدهد.

استان قزوین نیز متاثر از شرایط کشور است و متأسفانه این استان که در بسیاری از حوزه های صنعتی و کشاورزی به عنوان استانی مولد شناخته می شود اما از نظر جمعیتی شرایط مساعدی ندارد و هر کدام می توانند در گرداب غرق شوند. از پیری .

استان قزوین در آستانه پیر شدن است

حسن صومی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص آمار جمعیتی استان گفت: در حال حاضر جمعیت استان یک میلیون و 303 هزار و 294 نفر است که از این تعداد 665 هزار و 357 نفر مرد و 637 هزار و 937 نفر زن هستند.

وی با اشاره به روند افزایش جمعیت استان در سال های اخیر افزود: در سال 98 جمعیت یک میلیون و 292 هزار و 203 نفر، در سال 99 یک میلیون و 297 هزار و 557 نفر و در سال 1400 جمعیت یک میلیون و 303 هزار نفر بوده است که افزایش جمعیت را نشان می دهد. استان.

مدیرکل استانداری قزوین گفت: بر اساس آمار جمعیت یک میلیون و 303 هزار و 294 نفری استان، 23 درصد افراد صفر تا 14 سال، 70.9 درصد افراد 15 تا 64 سال و 6.1 درصد جمعیت 65 سال و بالاتر شامل استان می باشد.

صومی افزود: با توجه به اینکه بیشترین نرخ تورم در استان با 70.9 درصد در سنین 15 تا 64 سال است، قطعا در آینده نزدیک با بحران سالمندی مواجه خواهیم شد.

وی در پایان با اشاره به نرخ زاد و ولد طی دو سال گذشته گفت: در سال 99 زاد و ولد در استان 14 هزار و 769 بوده که این رقم در سال گذشته 15 هزار و 86 بوده که 2.6 درصد افزایش نشان می دهد.

به گزارش صبح قزوین؛ عدم تمایل زوجین به بچه دار شدن دلایل مختلفی از جمله اقتصادی و فرهنگی را شامل می شود، اما البته به نظر می رسد دلیل فرهنگی بر دلایل دیگر غلبه دارد، زیرا اکنون می بینیم که خانواده های ثروتمند تمایلی به بچه دار شدن ندارند و برخلاف فرهنگ نگهداری رایج ما حیوانات در بیشتر این کلاس که هزینه های بیشتری را برای کودک پوشش می دهد.

نرخ زاد و ولد در استان قزوین کمتر از میانگین کشوری است

کبری علیهانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به پایین بودن نرخ زاد و ولد در استان نسبت به میانگین کشوری گفت: این آمار نشان می دهد که برای رسیدن به نرخ جایگزینی باید تلاش مضاعف کنیم.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده علاوه بر شرایط سلامت اقتصادی، اجتماعی و جسمانی، عامل فرهنگی، تغییر رویکرد و سبک زندگی عامل اصلی بی میلی زوجین به بچه دار شدن است.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری گفت: قانون تعالی جمعیت بر اساس موانع زایمان تدوین شده و در این قانون سعی شده هر مانعی رفع شود.


b465bd27 d3b6 4027 8480 104d189919a5 خبر خاکستری


تعداد سقط جنین در حال افزایش است

این مقام مسئول با توجه به رشد روزافزون ناباروری زنان گفت: متأسفانه نه تنها شاهد افزایش آمار سقط جنین هستیم، بلکه زوج های علاقه مند به فرزند به یک یا دو بارداری بسنده می کنند.

علیهانی تاکید کرد: از آنجایی که در دهه 60 کمتر برای کودکان فرهنگ سازی شد و موفقیت آمیز بود، اکنون می توانیم با فعالیت در این حوزه از بحران جمعیت عبور کنیم.

وی گفت: با توجه به شرایط جامعه، اکنون مشکلات فرهنگی و اقتصادی یکی از موانع اصلی کمبود فرزند است و برنامه هایی برای رفع مشکلات این دو تدوین شده است.

علیهانی در پایان گفت: مقام معظم رهبری سیاست هایی را برای مردم ابلاغ کرده اند و اگر بتوانیم در این چارچوب حرکت کنیم شاهد حل بسیاری از مسائل و مشکلات خواهیم بود.

نرخ زاد و ولد در استان حدود 1.65 درصد است

جلال رحمانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی بیان کرد: نرخ زاد و ولد در استان حدود 1.65 درصد است که متأسفانه کمتر از نرخ جایگزینی است در حالی که نرخ جایگزینی باید حداقل 2.2 درصد باشد.

وی افزود: از سال 91 تقریباً بحران جمعیت در کشور و استان آغاز شده است اما امسال مقام معظم رهبری به همه نهادهای مسئول هشدار جدی دادند که جمعیت کشور رو به پیری است و همه نهادها در این زمینه نیاز دارند. “.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: رشد جمعیت در گذشته روند خوبی در کشور داشت، اما تبلیغات در حوزه «فرزند کمتر، زندگی بهتر» میل به بچه دار شدن را کاهش داده است. تبدیل به فرهنگ

رحمانی افزود: پیش بینی می شود در صورت پیشرفت کشور با این وضعیت، در سال 1420 تقریبا 50 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال باشند و کنترل این طرح بسیار دشوارتر می شود.

وی ادامه داد: جمعیت استان در زمینه سالمندی به شدت روند عادی کشور را دنبال می کند و گاهی کمتر از حد نرمال است.

36ef260f 51bc 4154 aca3 ae11bf9bf944 خبر خاکستری

جا برای غرامت برای 5 سال آینده وجود دارد

رئیس مرکز بهداشت استان قزوین اذعان داشت: برای برون رفت از این بحران جمعیتی باید حداقل به زاد و ولد 2.5 درصدی برسیم، هرچند کار بسیار سختی است، اما باید در این زمینه تلاش کرد.

رحمانی بیان کرد: در حوزه قانون گذاری جوانان 73 نماینده به تصویب مجلس رسیده اند که از این تعداد 21 نماینده به دانشگاه علوم پزشکی و مابقی به همه دستگاه ها ابلاغ شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اذعان داشت: حوزه های درمان، آموزش، بهداشت و برنامه ریزی جمعیتی در حیطه حوزه کاری دانشگاه علوم پزشکی است که در حال حاضر در حال انجام است و سایر نهادها باید حوزه های مختلف نظارتی را در بر گیرند. ، معیشت، اشتغال و مسائل دیگر.

وی با اشاره به علل بروز این بحران، گفت: این امر دلایل مختلفی دارد، اما بسیاری از اقشار کم درآمد به دلیل مشکلات معیشتی ازدواج نمی کنند و بچه دار نمی شوند؛ هرچند تنها عنصر نیست، اما بی تاثیر نخواهد بود.

رحمانی افزود: دلیل اصلی کاهش میل به فرزند، تبلیغات کمتر برای کودک بود، به طوری که حتی افرادی که توانایی مالی دارند نیز تمایلی به بچه دار شدن ندارند یا در نهایت به یک فرزند اکتفا می کنند.

رئیس مرکز بهداشت قزوین در پایان با بیان اینکه تورم در گروه سنی 15 تا 40 سال است، گفت: اکنون جمعیت بارور خوبی در کشور داریم که آماده تکثیر هستند، اگر خوب عمل کنیم جا دارد. برای جبران خسارت طی 5 سال آینده، در غیر این صورت کار بسیار دشوارتر خواهد بود.

درمان ناباروری و موانع پیش رو

به گزارش صبح قزوین؛ درمان ناباروری یکی دیگر از دغدغه های زوجین است که متاسفانه با توجه به اینکه ازدواج اغلب در سنین بالا صورت می گیرد و عوامل دیگری مانند عادات غذایی نادرست باعث ناباروری در بسیاری از زوج ها شده است.

هزینه های بالای درمان ناباروری این روزها بر دوش افراد مبتلا به این مشکل است و سازمان های دولتی را ملزم به حمایت و تسهیل این امر و ارائه چنین خدماتی با نرخ های پایین تر می کند.

استان قزوین دارای یک مرکز دولتی برای درمان ناباروری در بیمارستان استان است که به گفته مسئولان این مرکز پس از یک دوره تعطیلی سرانجام در اوایل خرداد ماه امسال افتتاح می شود زیرا این بیمارستان مرکز مراقبت های عروق کرونر و کاستی های آن است.

مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قزوین یکی دیگر از مراکزی است که به مراکز نیمه دولتی و خصوصی با خدمات محدودتر در استان خدمات ارائه می کند. اما با توجه به اینکه استان خدمات جامعی در زمینه درمان ناباروری ارائه نمی دهد، بیماران مجبور به مراجعه به پایتخت می شوند که این نیز هزینه های خود را دارد.

7aafd412 c47f 45a3 94b2 7433b25a9016 خبر خاکستری

مرکز درمان ناباروری قزوین از خرداد ماه آغاز به کار می کند

عبدالله کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی با اشاره به دو مرکز درمانی ناباروری استان گفت: یکی از زیرساخت های درمانی استان مرکز دولتی درمان ناباروری بیمارستان استان و دیگری مرکز خصوصی درمان ناباروری دکتر دباغ است.

وی افزود: در حال حاضر این دو مرکز نابرابری در استان دارای مجوز فعالیت هستند و با ایجاد مرکز خصوصی دیگری نیز موافقت شده است اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

معاون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: قبل از شیوع بیماری تاج، خدماتی مانند آیووا و سایر اقدامات درمانی در مرکز درمانی استان ارائه می شد، اما پس از شیوع بیماری؛ بیمارستان استان به طور کامل به عنوان مرکز پذیرش بیماران عروق کرونر مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین مرکز درمان ناباروری به طور موقت غیرفعال شد.

کشاورز گفت: در حال حاضر یکی از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی قزوین راه اندازی مرکز درمان ناباروری است که از ابتدای خرداد ماه با تمام ظرفیت آغاز به کار می کند.

وی گفت: خدمات مرکز درمان ناباروری در استان به طور کامل تحت پوشش تعرفه دولتی است و در این راستا با کلیه بیمه های پایه و تکمیلی قرارداد دارد که بیماران می توانند علاوه بر استفاده از بیمه های پایه از بیمه تکمیلی بهره مند شوند. بیمه ها
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه برای راه اندازی این مرکز حدود 20 میلیارد هزینه شده است، تصریح کرد: مرکز منطقه ای درمان ناباروری تجهیزات و امکانات مدرن و کاملا مدرن را مورد بررسی قرار داد و همکاری با متخصصان ناباروری آغاز شد. .لذا آمادگی کامل برای ارائه خدمات پزشکی را داریم.

درمان ناباروری برای بیماران بدون بیمه تکمیلی یا پایه می تواند بسیار پرهزینه باشد

کشاورتز در پاسخ به این سوال که آیا این مرکز پاسخگوی نیازهای استان است، گفت: در حال حاضر این مرکز باید با تمام ظرفیت شروع به کار کند تا در صورت احساس نیاز مشتریان و نیازهای آنها را ارزیابی کند. در نظر داشتیم دومین مرکز درمان ناباروری را در بخشی از بیمارستان کوثر به بهره برداری برسانیم.

وی گفت: تفاوت سطوح درمان ناباروری در بخش خصوصی و دولتی مانند سایر خدمات است. کل چرخ را برای درمان ناباروری بخش دولتی فعال کنید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تصمیم گرفتیم تمامی اقدامات درمان ناباروری در خود دانشگاه انجام شود، البته در برخی موارد ممکن است همکاری شود، اما در مجموع این طرح بسیار متمرکز یا وابسته است ما به خارج از دانشگاه نرفتیم تا اقدامات ظرفیت کامل را در داخل دانشگاه انجام دهیم.

کشاورتز در پایان گفت: وظیفه اصلی دانشگاه علوم پزشکی در ابلاغ سیاست های مردمی از سوی مقام معظم رهبری، ارائه مراکز درمان ناباروری به قیمت دولتی برای درمان افراد جامعه است. خوشبختانه در حال حاضر کاملا آماده ارائه خدمات هستیم و از ابتدای خرداد ماه به صورت رسمی آغاز می شود.

به گزارش صبح قزوین؛ طبیعتا شکستن تابوی فرهنگی فرزندآوری در کشور کار آسانی نخواهد بود. بی شک ریشه فرهنگی این معضل که تقریباً سه دهه است ریشه دوانده است، باید بسیار سخت باشد. اطمینان از همکاری فرهنگی برای نجات آینده ایران.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید