تابوی شفافیت «سه مقام» شکسته خواهد شد

تابوی شفافیت «سه مقام» شکسته خواهد شد

مشاوره در مورد مصلحت

با توجه به نظر مثبت آیت الله آملی لاریجانی و تعدادی دیگر از اعضای شورای تشخیص، با شفاف شدن روند تصمیم گیری این شورا، این امید در بین افکار عمومی و ناظران سیاسی به وجود آمد، بنابراین این بار تابوی شفافیت مطرح شد. در نهادهای تصمیم گیری نقض خواهد شد.

هیئت تشخیص مصلحت نظام در آخرین جلسه خود، طرح شفافیت تری فورس را مورد بحث و بررسی قرار داد. طرحی که با رفت و برگشت مجلس و شورای نگهبان ایرادات آن تا حد زیادی برطرف شد و تنها 2 ماده از آن همچنان بین مجلس و شورا مورد اختلاف است.

مطالبی که به نظر می رسد مستقیماً با شفافیت رأی گیری و جزئیات جلسات شورا در صورت لزوم مرتبط باشد.

به گفته ذوالخدر، رئیس هیئت ارزیابی امکان سنجی، وی معتقد است که «انتشار بسیاری از مباحثی که در این هیئت مطرح می شود، به جز مواردی که نگرانی های امنیتی دارند، بلامانع و مفید است».

با توجه به اینکه طبق اصل 112 قانون اساسی مقررات داخلی مجمع تشخیص فقط توسط خود اعضا قابل تغییر است، تصمیم نهایی برای الحاق یک عضو به آیین نامه داخلی مجمع تشخیص جهت شفافیت مذاکرات اعضا اتخاذ شد. و صداها

با توجه به اینکه شورای نگهبان شفافیت همه نهادها به جز مجلس تشخیص را تایید کرد و از سوی دیگر رئیس جمهور و برخی از اعضای مجلس نیز با شفافیت روند تصمیم گیری این نهاد موافقت خود را اعلام کردند، این امید در میان است. افکار عمومی و ناظران سیاسی این امر برای شکستن تابوی طولانی مدت در مورد شفافیت در نهادهای تصمیم گیری انجام شد.

عضو هیأت مدیره کمیته امور داخلی کشور و شوراها از تعیین تکلیف طرح شفافیت به مراجع سه گانه در جلسه بررسی مصلحت نظام خبر داد و تاکید کرد: مفاد قانون شفافیت مراجع سه گانه است. برای سایر مراجع و نهادها اعم از مجلس، شورا، از ماه آینده وزرا و قوه قضائیه اجرا می شود.

در همین زمینه روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «پیشنهاد شفافیت شورای اسلامی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شد.

طبق مصوبه مجمع متأسفانه مجمع به شفافیت خود و هیأت عالی نظارت رأی نداد! طبق برنامه مجلس قرار بود هیات تشخیص، هیات عالی نظارت، مجلس، هیات وزیران، شوراها و قوه قضائیه شفاف باشند اما با مصوبه دیروز مجمع، همه نهادها به جز مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه قضائیه. هیئت نظارت که شرکت زیرمجموعه آن است شفاف سازی شد.

با این سخنان، در پی مکاتبه مجمع با مجمع و اعلام حذف این قسمت از ماده، سایر احکام قانون از ماه آینده برای سایر قوا و نهادها از جمله مجمع، شورا لازم الاجرا می شود. وزرا و قوه قضائیه از نظر شفافیت آراء و جزئیات مذاکراتشان.

دیدگاهتان را بنویسید