آیا قیمت و توزیع بنزین تغییر می کند؟

آیا قیمت و توزیع بنزین تغییر می کند؟

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی تاکید کرد: بحث تغییر هنجارهای بنزین برای مدیریت مصرف یکی از اختیارات دولت است اما به شرط عدم افزایش قیمت بنزین. در غیر این صورت تصویب مجلس یا شورای سه قوه لازم است.

پرویز محمدنژاد در گفت وگو با ایسنا، با توجه به انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر تغییر توزیع و قیمت بنزین، گفت: موضوع توزیع بنزین بر عهده دولت است. بر اساس برنامه های تدوین شده توسط دولت می تواند تغییراتی در سهمیه ها ایجاد کند. از طرفی به دلیل حساسیت به بنزین. کاهش سهمیه یا افزایش قیمت آن موضوع حساسی است.

وی در ادامه گفت: سال گذشته شاهد بودیم که دولت طرحی پایلوت در حوزه بنزین در کیش اجرا کرد تا سهمیه بنزین به خانوارها داده شود و آنها بتوانند آن را بفروشند. کمیسیون انرژی نیز با این طرح مخالفت کرد. نتیجه اجرای این پروژه باید به کمیسیون انرژی ارسال می شد تا مثبت یا منفی بودن آن را ارزیابی کند. در نهایت کمیسیون انرژی این طرح را رد کرد و دولت نیز به مصوبه کمیسیون انرژی عمل کرد.

نماینده ساکنان لنگرود در شورای اسلامی بیان کرد: بحث کاهش سهمیه ها نیز از چند ماه پیش در فضای مجازی مطرح شد. از وزیر هم پرسیدیم و وزیر این سوال را نپذیرفت. آن سوال هم آنجا ماند. فکر می کنم الان هم بحث کاهش سهمیه جدی نیست. زیرا کاهش مصرف باید با شاخص دیگری همراه باشد. مگر اینکه سهمیه بنزین را 3 هزار تومان کاهش دهیم و به رقم بالاتری برای فروش مازاد فکر کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون 60 لیتر بنزین به ارزش 1500 تومان تحویل می دهیم. مازاد آن را تا 250 لیتر به بالا با قیمت آزاد 3000 تومان تحویل می دهیم. مگر اینکه سهمیه را از 250 به 150 برساند و بیش از 150 لیتر را با قیمت بالاتر عرضه کند. اگر این اتفاق بیفتد قطعا قیمت را تغییر می دهیم. نظر مجلس هم برای تغییر قیمت لازم است. چند روزی است که این موارد را در فضای مجازی می بینیم اما نظر ما این است که اینها شایعه است مگر اینکه روز شنبه مسئولان چیزی اعلام کنند و کمیسیون انرژی به این موضوع رسیدگی کند.

و افزود: تاکنون چنین سوالی در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است. مدیریت مصرف انرژی منهای تغییرات قیمت بر عهده دولت است. مجلس قبلاً به دولت اختیار داده است که مدیریت مصرف را برنامه ریزی کند، اما به شرط عدم تغییر قیمت. در دولت قبل که قیمت بنزین تغییر کرد چندان به مجلس اطلاع ندادند. این کاری است که سران سه قوه انجام دادند. دو راه برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد. یا رهبران باید بنشینند و تصمیم بگیرند یا اساساً بگذارند قیمت بالا برود. در دوره قبل این اختیار را از مجلس گرفتند. تذکرات لازم قبلا در مجلس داده شده و به سختی تغییری در قیمت بنزین ایجاد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید