آیا قیمت و سهمیه بنزین تغییر می کند؟

آیا قیمت و سهمیه بنزین تغییر می کند؟

در روز اختلال در سامانه هوشمند بنزین، برخی از جایگاه ها در دسترس نبودند، چرا که از ساعات اولیه صبح امروز، برق برخی از پمپ بنزین ها از سامانه هوشمند قطع شد که به گزارش خبرآنلاین، این وضعیت موجی از بحث ها را ایجاد کرد. در فضای مجازی از این رو برخی از کاربران این اتفاق را مربوط به افزایش قیمت سوخت می دانند. سوالی که به سرعت توسط جواد اوجی وزیر نفت تکذیب شد.

وزیر نفت تاکید کرد: طرح قیمت جدیدی در دستور کار نیست. اما حضور پررنگ بنزین فروشان در مخازن و کانتینرهای اطراف جایگاه ها این تردید را بیشتر در افکار عمومی تقویت کرد. در عین حال فروش رایگان بنزین در پمپ بنزین ها از سوی برخی از مصرف کنندگان دلیل افزایش قیمت بنزین عنوان شده است، از سوی دیگر اگرچه ماجرای قطعی بنزین از سوی دولت و دستگاه های صنفی تایید شده است. ، هنوز مشخص نیست علت این ماجرا در خارج از ایران چه بوده است عده ای با انتشار توییت و اعلام هک سیستم بنزین، مسئولیت این حادثه را بر عهده گرفتند. به عنوان مثال یک گروه اسرائیلی در توییتی چنین سوالی را مطرح کرد که هنوز این خبر از سوی مقامات ایرانی تکذیب یا تایید نشده است.

داستان چی بود؟

رئیس صنف پمپ بنزین کشور اعلام کرد که نقص نرم افزاری در سیستم هوشمند برخی از پمپ بنزین ها وجود دارد و تمامی کارشناسان مربوطه در تلاش برای رفع این مشکل هستند و اخبار تکمیلی منتشر خواهد شد.هوشمند سوخت در برخی از پمپ بنزین ها به ایسنا گفت: : در حال پیگیری و حل این مشکل هستیم. این مشکل در همه موقعیت ها وجود ندارد و فقط برخی از موقعیت ها با آن مواجه هستند.

به گفته وی، افرادی که نیاز فوری به بنزین ندارند در ساعات آینده از مراجعه به پمپ بنزین ها خودداری کنند، همچنین اعلام کرد: 35 درصد پمپ بنزین ها در سراسر کشور بدون مشکل کار می کنند و جایگاه هایی که دچار اختلال می شوند نیز خواهند بود. به تدریج مرمت می شوند و به صورت دستی فعال می شوند و افزایش قیمت در دستور کار نیست و مردم به شایعات بی اساس در این زمینه توجه نکنند.وی با تاکید بر اینکه در حوزه بنزین و گازوئیل کمبودی وجود ندارد، گفت: اختلال ایجاد شد. در ساعات آینده حل خواهد شد. بلند شد

فروش غیر حضوری بنزین در پمپ بنزین

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در توضیح این موضوع مجددا از مردم درخواست کرد تا در صورت نیاز فوری به پمپ بنزین ها مراجعه نکنند و گفت: عرضه سوخت در حال حاضر غیر حضوری است. در برخی از ایستگاه ها این کار انجام می شود و شش تا هفت ساعت طول می کشد تا تمام ایستگاه ها وارد مدار شوند.

وی با بیان اینکه در مسیر کارتخوان ها چالش داشتیم به طوری که 60 درصد جایگاه ها دچار مشکل شدند، تاکید کرد: با همکاری هایی که انجام شده اکنون جایگاه ها به صورت آفلاین فعال هستند و به تدریج در حال انجام آن هستیم. تیم های تخصصی تشکیل شده و با توجه به تجربه ای که داریم در حال رفع مشکل هستیم.

وی گفت: درخواست ما از مردم این است که مساعدت لازم را داشته باشند و در حال حاضر سامانه آفلاین است و مردم می توانند با نرخ دوم سوخت گیری کنند. سهمیه سوخت همه برقرار شده و با عادی شدن شرایط می توانند از سهمیه کارت سوخت استفاده کنند. به طوری که فرآیند بارگذاری با مشکل مواجه نشود، در ساعات آینده از مردم درخواست کمک می کنیم.

برنامه ای برای افزایش قیمت دارید؟ هرگز!

جواد اوجی وزیر نفت نیز در این خصوص گفت: تغییری در قیمت سوخت وجود ندارد و مردم به شایعات بی اساس در این زمینه توجه نکنند. ویز نفت نیز به صورت دستی بازگشت موقعیت های نقض شده را تایید کرد.

سهمیه ها محفوظ است

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: کارگروه های تخصصی برای رفع اختلالات در اسرع وقت تشکیل شده و تا رفع مشکل و وصل مجدد سیستم سوخت، توزیع فرآورده های نفتی به صورت غیر حضوری انجام می شود.

در اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است: به اطلاع عموم مردم محترم می‌رسانم که به دلیل توطئه دشمنان برای تحت الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش، نقص فنی در برخی از جایگاه‌های سوخت کشور وجود دارد. از مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده های نفتی به جایگاه ها تحویل سوخت به صورت غیر حضوری انجام می شود. کارشناسان و کارگروه های تخصصی در حال رفع مشکل هستند و تا چند ساعت دیگر تمامی ایستگاه ها به حالت عادی کار می کنند و روند شارژ عادی می شود.

لازم به یادآوری است که سهمیه سوخت هموطنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود، پیش از این در آبان ماه سال 1400 حمله سایبری به پمپ بنزین ها در ایران باعث اختلال جدی در سوخت رسانی شد. فرآیند با سوخت در سراسر کشور سال گذشته در آذرماه در اکثر پمپ بنزین‌های مرتبط با یکی از شرکت‌های بانکی پرداخت الکترونیک نقصی در سیستم پرداخت الکترونیکی قیمت سوخت رخ داد که پس از چند ساعت رفع شد.