آیا لیزینگ خودرو بر تنظیم بازار تأثیر دارد؟


ساعت: 19:25
تاریخ انتشار: 08/03/1401
کد خبر: 1905764

تا پیش از شکل گیری تقاضای کاذب بازار و سرمایه گذاری خودرو، فروش اقساطی یکی از روش های معمول فروش محصولات خودروسازان بود، اما در سال های اخیر شرایط تغییر کرده و نه تنها دیگر خبری از فروش نسیه نیست. ، اما با عدم تعادل عرضه و تقاضا، قرعه کشی و صف خرید به روش غالب فروش تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، به گفته کارشناسان، تولید خودروهای کامل در 6 ماهه امسال 288 درصد افزایش یافته است زیرا جریان تولید در خودروسازان تثبیت شده و نظم در بخش عرضه تامین شده و دیگر شاهد تولید ناتمام نیستیم. خودروها و تعداد خودروهایی که به پارکینگ رفته اند به صفر رسیده است. و این آمار نشان می دهد که افزایش تولید باعث شده یک خودروساز (سایپا) به طور کامل از روند قرعه کشی خارج شود و خودروساز دیگری (ایران خودرو) در آستانه خروج از فرآیند قرعه کشی قرار گیرد.

در سال آینده فروش لیزینگ اکثر محصولات 2 خودروساز داخلی تضمین می شود
همچنین از روز گذشته یکی از شرکت های خودروسازی باز هم فروش نقدی را آغاز کرده است. از دیروز فروش شاهین سایپا به صورت پرداختی (چک) آغاز شد. به همین دلیل توکلی لاهیجانی، مدیر صنعت خودرو وزارت حراست با بیان اینکه پس از سال ها شاهد فروش نسیه خودرو هستیم، افزود: سایپا فروش اجاره خودرو شاهین را با سود 21 درصدی آغاز کرد.
وی ادامه داد: همان طور که گفته شد فروش اقساطی در حیطه وظایف و سیاست های وزارت صمت نیست اما بدون شک این روش فروش می تواند در تنظیم بازار موثر باشد.
مدیر صنعت خودروسازی وزارت صمت با مقایسه میزان فروش خودرو در سال جاری و سال گذشته گفت: سال گذشته مردم برای فروش خودرو در صف ایستاده بودند اما امسال شاهد فروش برگشتی خودرو هستیم و امسال تولیدکنندگان برای فروش خودرو وام گرفته اند. با خارج شدن 50 درصد از خودروها از قرعه کشی، بدون شک فروش بازده تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و آن را متعادل می کند.
توکلی لاهیجانی در پاسخ به این سوال که آیا می توان در ماه های آینده شاهد فروش بازدهی خودروهای ایران خودرو بود؟ وی بیان کرد: به تدریج خودروهای دیگری نیز به فرآیند فروش اقساطی اضافه می شود; در مرحله اول، فروش خودرو از مرحله قرعه کشی حذف می شود. سپس با پیروی از سیاست افزایش تولید (در گام اول، ایران خودرو تولید وزن را افزایش داد) به فروش اجاره ای روی خواهند آورد.
شروع فروش اجاره خودرو در شرایط تورمی امروز بازار و همچنین قیمت خودرو در بازار آزاد می تواند خبر خوبی برای مصرف کنندگان واقعی خودرو باشد، زیرا در شرایط امروز برنده شدن در قرعه کشی شانس زیادی می طلبد و از سوی دیگر خرید در بازار آزاد ماشینی که حداقل 50 میلیون اختلاف قیمت نسبت به قیمت کارخانه داشته باشه خیلی سخته.
البته در حال حاضر تنها شرکت سایپا با عرضه یکی از خودروهای خود وارد این بحث شده است که بر اساس اعلام مدیرعامل خودروسازی وزارت امنیت، سال آینده فروش تمامی خودروها آغاز خواهد شد. در قالب لیزینگ تضمین خواهد شد. ما امیدواریم؛ اما چیزی که در این بین باعث ناراحتی خریداران واقعی شده سود ۲۱ درصدی شاهین از فروش خودرو در قالب اجاره است.

bb67ea76 dae7 4d64 aab0 949efc0f3ed8 خبر خاکستری

آیا سود 21 درصدی معقول است؟
به گفته برخی کارشناسان این حوزه سود 21 درصدی برای فروش خودرو به صورت چک غیرعادی است و بازار قدرت این مشکل را ندارد و شاید همین مشکل باعث شود استقبال مردم از این طرح کمتر شود. البته امیدواریم هم در این خودرو و هم در خودروهایی که در آینده روانه بازار می شوند، رویکرد کمی معقول تری برای سود حاصل از فروش وجود داشته باشد.
در همین حال عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیر صنعت خودرو وزارت صمت در پاسخ به این سوال که سایپا فروش لیزینگ خودرو شاهین را با سود 21 درصدی آغاز کرده است آیا این سود منطقی است و آیا بازار کشش این موضوع را دارد. سود؟ وی خاطرنشان کرد: پاسخ به این سوال در حیطه اختیارات وزارت صمت نیست و این موضوع به سیاست داخلی این بنگاه اقتصادی برمی گردد و نمی توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم.
وی ادامه داد: در صورت ثبت شکایت در خصوص سود بالای سایپا، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می تواند وارد این موضوع شده و موضوع را بررسی کند.

آیا لیزینگ خودرو بر تنظیم بازار تأثیر دارد؟
در عین حال مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو، اقدام سایپا در خصوص فروش اعتباری یکی از خودروهای این شرکت را هوشمندانه خواند و گفت: خودروساز متوجه شد در شرایط تورمی کنونی، مردم قدرت خرید ندارند. و در نتیجه با این کار چندین هدف را به طور همزمان پیش می برند.
وی ادامه داد: اولاً با این کار به افزایش نقدینگی خود کمک می کند و ثانیاً سعی می کند شاهین را نسبت به رقبایی که ایران خودرو بازاریابی می کند جذاب تر کند تا در غیاب از قدرت مانور خود استفاده کند. پرایدی که تولیدش متوقف شده تا در بازار بماند و در نهایت با این کار سعی دارد به اقشار پایین قدرت خرید کمک کند تا بازاریاب خودرو تنها قشر متمول یا دلال نباشد.

فروش انحلال تاثیر زیادی بر قیمت بازار نخواهد داشت
این کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه فروش نقدی تاثیر چندانی بر قیمت بازار ندارد، خاطرنشان کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودروها در بازار، نوسانات نرخ دلار است و ربطی به خودروساز ندارد. بارها اعلام کرده ایم که وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی مسئول بازار خودرو هستند که باید پول بی خانمان های بازار خودرو را با ابزار نظارتی و مالیاتی جمع آوری کنند و این مقوله ربطی به وزارت صنعت و صنعت ندارد. خودروسازان.
وی ادامه داد: بازار خودرو استثنایی است و دلار در حال افزایش است. در این شرایط توقعات تورمی در ذهن دلال وجود دارد و از طرفی بازار آزاد است و خودروساز بلد است به هر قیمتی قبض کند و بفروشد، بنابراین در چنین شرایطی هرگز به سمت بهبود فرآیندهای خود حرکت نخواهد کرد، مگر اینکه یکی از این موارد باشد. دلار سقوط می کند و ثابت می شود یا واردات. خودرو باید روی مقدار موثر حداقل 60000 تا 100000 خودرو باز شود.
مصطفوی افزود: تصور خودروساز و وزارت حراست این بود که با قرعه کشی بازار را کنترل کنند در حالی که بارها اعلام کرده ایم این روش اشتباه است و مشکل بازار تقاضای سفته بازی است که 10 میلیون مردم برای 20000 ماشین یکباره صف می کشند که بیش از 80 درصد این تعداد است، دلال هستند.

به هر حال امیدواریم برای خودروسازی کشور فکری اساسی و برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا در این شرایط سخت اقتصادی با افزایش اندک دستمزد و حقوق، مردم توان خرید نداشته باشند. خودروهایی که 100 درصد افزایش قیمت دارند. امروز سه دهم اول به دلیل توان خرید خودرو به فکر خودرو نیستند و دو دهم آخر به خودروهای داخلی فکر نمی کنند زیرا فقط قصد خرید خودروهای خارجی را دارند.
مشتریان واقعی خودروسازان داخلی دهک های متوسطی هستند که درآمدشان با نرخ تورم افزایش نیافته است و در مورد افزایش قیمت خودرو نیز باید به همین سوال توجه کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید