آیا ماشه ایران خاموش می شود؟

آیا ماشه ایران خاموش می شود؟

کوروش احمدی کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا در سفر وزیر امور خارجه به ژنو امکان تغییر در احیای برجام وجود دارد، می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم آقای امیر عبداللهیان با مقامات فنلاند و بلژیک در نروژ دیدار و سفر کرده است. . این انجمن با کمیسیون حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح مرتبط است. ترکیب تیم او به گونه ای است که هیچ فرد مرتبط با برجام همراه او نبود. همراهان وی هیچ ارتباطی با برجام نداشتند و این سفر به مسائل دیگری مرتبط بود.

وزیر امور خارجه کشور در گفتگو با العالم به ما گفت که پیام هایی از آمریکا و از طریق بغداد دریافت کرده ایم. به نظر می رسد ند پرایس این موضوع را رد کرده است. در نتیجه هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه در سفر به ژنو بحث جدی در مورد برجام وجود داشته باشد وجود ندارد.

حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه این هفته را در ژنو گذراند و ضمن سخنرانی در اجلاس حقوق بشر، با برخی از همتایان اروپایی خود نیز دیدار کرد. این سفر در شرایطی انجام شد که کشورهای غربی و به ویژه اروپایی ها تمایل خود را برای بازگشت به مذاکرات برای احیای برجام کاهش داده اند. در همین حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید تهران به غنی سازی 80 درصدی دست یافته است. اما آیا حضور امیر عبداللهیان در نشست ژنو می تواند به بازگرداندن مذاکرات به میز مذاکره کمک کند؟

کوروش احمدی کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا در سفر وزیر امور خارجه به ژنو امکان تغییر در احیای برجام وجود دارد، می گوید: تا جایی که من اطلاع دارم آقای امیر عبداللهیان با مقامات فنلاند و بلژیک در نروژ دیدار و سفر کرده است. . این انجمن با کمیسیون حقوق بشر و کنفرانس خلع سلاح مرتبط است. ترکیب تیم او به گونه ای است که هیچ فرد مرتبط با برجام همراه او نبود. همراهان وی هیچ ارتباطی با برجام نداشتند و این سفر به مسائل دیگری مرتبط بود. همچنین ژنو مکان مناسبی برای مذاکره بر سر توافق هسته ای نیست. مثلاً آقای بورل در این شهر نبود، بنابراین می توان حدس زد که موضوع برجام در حال پیگیری است. فنلاند و بلژیک ارتباط چندانی با این موضوع ندارند و اگر در مورد ارسال پیام باشد، کانال های زیادی برای ارسال پیام بین ایران و آمریکا وجود دارد.

موضوع دیگر بحثی است که آقای امیر عبدالخیان در گفت و گو با العالم به آن پرداختند و گفتند که ما پیام هایی از آمریکا و از طریق بغداد دریافت کرده ایم. به نظر می رسد ند پرایس این موضوع را رد کرده است. در نتیجه، هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه در سفر به ژنو بحث جدی در مورد برجام وجود داشته باشد، وجود ندارد. حداقل من آن را ندیده ام. احتمالاً در گفت وگو با وزرای خارجه اروپا، سؤالات و شفاف سازی هایی مطرح شده که در حد تبادل اطلاعات و اطلاعات و امثال آن بوده است. اما من بحث عملی ندیدم. تکذیب سخنان آقای امیر عبدالخیان از سوی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر تاثیر منفی دارد. البته وقتی وزیر امور خارجه کشورمان درباره پیام دریافتی صحبت می کند، خوب است آمریکایی هایی که پیام می دهند، در رسانه ها متفاوت صحبت نکنند. اما باز هم این اتفاق افتاد و آمریکایی ها حرف دیگری در رسانه ها زدند و این موضوع را رد کردند.

احمدی درباره احتمال پیگیری اسنپ بک از سوی آمریکا و اروپا توضیح داد: مشکل این است که در 15 اسفند ماه شورای حکام آژانس جلسه دوره ای خود را برگزار می کند و این تاریخ مهمی در این روند است. موضوع دیگر این است که به دلیل مسائل امنیتی بین ایران و آژانس، رافائل گروسی در چند روز آینده به ایران خواهد آمد. هیئت مدیره در 6 مارس چه تصمیمی خواهد گرفت؟ بستگی به این دارد که سفر گروسی به تهران پیشرفت کند یا خیر. حتی پیشرفت ناقص اما قابل توجه می تواند طرفین را به این باور برساند که پیشرفت حاصل شده است، در این صورت بعید است که شورا در 6 مارس تصمیم بگیرد که پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع دهد. اما در صورت عدم پیشرفت، این احتمال وجود دارد که شورای حکام تصمیم بگیرد که موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد. اما 100 درصد هم نیست و بستگی به تصمیمات سیاسی که سه کشور اروپایی و آمریکا باید بگیرند و مسائل سیاسی مثل جنگ اوکراین، شرایط اقتصادی غرب بعد از کرونا و مسائلی از این قبیل، شما دارد. در این زمینه موثر خواهد بود. غربی ها باید ببینند در این شرایط می خواهند موضوع را حاد و بحرانی کنند یا نه؟ بحث اسنپ بک نیز در همین چارچوب است و اگر موضوع ایران به شورای امنیت ارجاع شود، کشورهای غربی به ویژه سه کشور اروپایی در مورد اسنپ بک تصمیم می گیرند و سپس باید ببینند گام بعدی چیست. .

وی در خصوص وضعیت کنونی ایران و غرب تاکید کرد: باید ببینیم مقامات ایران در مورد فعالیت خود چه تصمیمی می گیرند. سه سایت وجود دارد که آژانس مدعی شده است اگر ایران به نحوی مشکل را حل کند و طبق وعده آژانس پاسخ های موثقی به آنها بدهد و گروسی گزارش رضایت بخشی به هیئت حکام ارائه کرد که نشان دهنده رضایت دبیرخانه آژانس از پیشرفت کار است. کار ؛ در نشست 6 مارس اتفاق جدی رخ نخواهد داد. باید دید آیا مقامات جمهوری اسلامی ایران و آژانس تغییراتی در مواضع خود ایجاد خواهند کرد که به حل مشکل کمک کند یا خیر؟ یا اینکه آیا مقامات ایرانی می توانند نظر خود را در مورد فعالیت سیاسی آژانس ثابت کنند یا خیر؟ البته اینها جنبه فنی و حقوقی قضیه است. اما صرف نظر از اینکه این مسائل حقوقی و فنی حل شود یا خیر، شرایط سیاسی و بین المللی مانند جنگ اوکراین و اینکه آیا آمریکا و اروپا می توانند ریسک کنند و نتیجه معکوس داشته باشند و برای عواقب آن آماده باشند یا نه، جنبه های سیاسی موضوع را بررسی می کنند. آنها باید برای آنها تصمیم بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید