آیا ماشه فعال است یا خیر؟

آیا ماشه فعال است یا خیر؟

در آن زمان، حسن روحانی بارها در تریبون های رسمی گفته بود که یک عراقی می تواند امروز احیای برجام را امضا کند. ایران در یک قدمی تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به این سوال پاسخ داد که چرا بایدن برای احیای برجام تلاش نمی کند؟
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: تشدید تنش ها بین سرویس هسته ای سازمان ملل و ایران در این هفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است.
رئیس جمهور دوران ریاست جمهوری خود را با وعده بازگشت به توافق هسته ای 2015 آغاز کرد که دونالد ترامپ از آن خارج شد. مذاکرات برای از سرگیری این قرارداد به دلیل آخرین جزئیات به مدت سه ماه متوقف شده است.
بدون توافق – و با نزدیک شدن به زمان فرار از هسته هسته ای ایران – بایدن با یک انتخاب دشوار روبرو است: او یا باید امتیازات بیشتری به تهران بدهد و در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره توسط رقبای جمهوری خواهش متهم به ضعف شود. مذاکرات “این می تواند به یک بحران جدید در خاورمیانه منجر شود”.
مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین سه ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.
کشورهای غربی به ویژه آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از توقف مذاکرات در وین، به رویه معمول خود مبنی بر توسل به عملیات روانی و رسانه‌ای برای متهم کردن ایران و سلب مسئولیت از آن متوسل شده‌اند.
آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است.
پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، موضوع ایران است. با این ادعا که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی مذاکرات را متوقف کرده است، مطرح شده است.
خبرگزاری فرانسه در تحلیل خود به طور ضمنی اذعان کرد که مشکلات داخلی دولت بایدن یکی از موانع ایران برای انجام اقدامات لازم برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل است. رسانه ها نوشتند که حتی در میان اعضای حزب دموکرات بایدن، برخی دیگر صبرشان را از دست داده اند.
به عنوان مثال، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «وقتی دولت می‌خواهد تشخیص دهد که پیشرفت هسته‌ای ایران در سال 2015 به شورای امنیت سازمان ملل بازگشت، نه به نفع استراتژیک ایالات متحده؟ “
سید صباح زنگنه، تحلیلگر غرب آسیا، درباره تبعات قطعنامه آژانس علیه تهران گفت: این راهی برای خروج از برجام به زبان زبان است و هیچ نشانه مثبتی از بازگشت به برجام وجود نخواهد داشت.
علیرغم موضع صریح ایران در پاسخ به ابهامات در مورد “منبع مواد رادیواکتیو در سه تاسیسات هسته ای اعلام نشده” و همکاری کامل در “نمونه برداری از برخی تاسیسات هسته ای”، ناکوق، مدیرکل آژانس انرژی اتمی، در مورد ماهیت سیاسی رافائل گروسی و با سفر اخیر خود به تل آویو و دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، فشار واشنگتن را برای تغییر استراتژی آژانس در قبال ایران افزایش داده است.
گروسی در نشست خبری روز پنجشنبه، یک روز پس از تصویب این قطعنامه، البته اظهارات تهران را «از نظر سیاسی» «عجیب» خواند و گفت «زمان محدودی برای بازگشت به برجام وجود دارد و اوضاع متشنج است». او تمام تلاش خود را برای احیای برجام انجام خواهد داد.
این قطعنامه در حال حاضر روی میز شورای حکام قرار دارد و در انتظار تصمیم تهران است و تهران گفته است “هیچ ذره ای عقب نشینی نمی کند.” رای منفی چین و روسیه در روز چهارشنبه به قطعنامه‌ای علیه ایران، احتمالاً به معنای وتوی قطعنامه سازمان ملل در صورت ارسال آن به شورای امنیت است. در درازمدت، اروپا به احتمال زیاد قبل از ارسال قطعنامه به شورای امنیت، محرکی علیه تهران به راه خواهد انداخت که نه تنها آینده اقتصاد ایران را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد، بلکه به بحران در سیاست های آمریکا نیز منجر خواهد شد. خاورمیانه و جهان البته ایران هم گفته است که از این تهدیدها نمی ترسد و برای همه گزینه های ممکن برنامه دارد و تلاش دستگاه دیپلماسی نیز موید این موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید