آیا نفت ایران از گردشگری ترکیه عقب افتاده است؟

آیا نفت ایران از گردشگری ترکیه عقب افتاده است؟

دولت ترکیه پیش بینی کرده است که درآمد گردشگری این کشور در سال جاری به رکورد 56 میلیارد دلار برسد. رقمی که می تواند از درآمد خالص نفتی ایران پیشی بگیرد.

موسسه آمار ترک استات (TurkStat) اخیرا گزارش داد که درآمد گردشگری ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا مارس 2023 با رشد 32.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8.69 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین در سال 2022 درآمد گردشگری این کشور با 53.4 درصد افزایش نسبت به سال قبل به رکورد 46.3 میلیارد دلار رسید. با از بین رفتن اثرات درازمدت اپیدمی کرونا و پیامدهای جنگ در اوکراین، تعداد مسافران روسی افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل محدودیت های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به روسیه بود.

افزایش تقاضا از سوی کشورهای اروپایی نیز از رشد ورودی به ترکیه به رهبری آلمان و بریتانیا حمایت کرده است و بسیاری از روس ها نیز پس از جنگ در اوکراین ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده و حتی در املاک و دارایی های دیگر سرمایه گذاری کرده اند. بسیار مورد استقبال قرار گرفت

درآمد گردشگری ترکیه در سال 2022 از بالاترین رقم قبلی 38.4 میلیارد دلار در سال 2019 فراتر رفت. در سال 2021، پس از شیوع کرونا، این رقم به بیش از نیمی از آن رسید. 14.8 میلیارد دلار و در سال 2020 به 30.2 میلیارد دلار رسید.

ارز خارجی که گردشگری با خود به ارمغان می آورد، بخش گردشگری را به عنصری حیاتی در اقتصاد ترکیه تبدیل کرده است. برنامه اقتصادی جدید دولت بر تبدیل کسری بودجه به مازاد با اولویت صادرات، تولید و سرمایه گذاری و در عین حال مهار تورم و افزایش قیمت تمرکز دارد.

داده های موسسه ترک استات همچنین نشان می دهد که بیش از یک پنجم یا 20.8 درصد از درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه اول سال جاری از طریق بازدید شهروندان ترک مقیم خارج از کشور ایجاد شده است.

این موسسه همچنین گزارش داد که ترکیه از ژانویه تا مارس 2023 پذیرای 8.2 میلیون بازدیدکننده بوده که نسبت به سال گذشته 26.8 درصد افزایش داشته است و حدود 20.4 درصد یا 1.7 میلیون نفر شهروند ترکیه بوده اند که در کشورهای دیگر زندگی می کنند.

تعداد بازدیدکنندگان خارجی ترکیه نسبت به سال قبل 80.33 درصد افزایش یافته است و در سال 2022 به 44.6 میلیون نفر خواهد رسید که تنها اندکی با رکورد 45.1 میلیون در سال 2019 فاصله دارد. این در مقایسه با 24.71 میلیون ورود در سال 2021 و 12.73 میلیون نفر در سال 2020

دولت ترکیه اعلام کرد که پیش بینی می شود تعداد مهاجران خارجی در سال 2023 به 60 میلیون نفر و در سال 2028 به 90 میلیون نفر برسد و از نظر درآمد امسال 56 میلیارد دلار و در پنج سال آینده 100 میلیارد دلار افزایش یابد. .

از سوی دیگر، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، درآمد نفتی ایران به عنوان منبع اصلی درآمد کشور در سال 2022 بین 58 تا 62 میلیارد دلار و برای سال 2023 رقمی بین 51 تا 57 میلیارد دلار برآورد شده است. ، که تقریبا برابر با چشم انداز درآمد ترکیه از گردشگری در سال جاری است.

اگرچه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلسی بر اساس تداوم تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌کند که درآمد صادرات نفت و میعانات گازی در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳.۲۷ میلیارد دلار برسد.

کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان مانند عربستان سعودی در چند سال گذشته توجه ویژه ای به گردشگری داشته اند و با سرمایه گذاری میلیاردها دلاری سعی در کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی دارند. البته عربستان سالانه درآمد قابل توجهی از حج و عمره دارد.

مقامات عربستان سعودی قصد دارند با کمک استراتژی ملی گردشگری تا پایان این دهه 100 میلیون گردشگر را به کشور خود جذب کنند. از دیگر اهداف این طرح ایجاد مشارکت 10 درصدی صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور است که از نظر اقتصادی متکی بر درآمد حاصل از فروش نفت است.

در نوامبر سال گذشته، وزیر گردشگری عربستان سعودی در نشست شورای جهانی سفر و گردشگری اعلام کرد که این کشور 6 تریلیون دلار فرصت سرمایه گذاری در سفر و گردشگری تا سال 2030 ایجاد خواهد کرد.

مقامات سعودی در راستای استراتژی گردشگری این کشور، توسعه چندین پروژه مختلف از جمله پروژه NEOM را آغاز کرده اند که کلانشهری با بودجه 500 میلیارد دلاری است. مقامات این کشور امیدوارند نئوم به یک مرکز گردشگری جهانی تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید