چقدر بدبختن این مردم عقب افتاده!


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891388

تلخ تر از تلخ است که بازماندگان یک حکومت ضد مردمی سرکوب مردم، کودتا، خیانت، خیانت و… در سالگرد کودتای 28 مرداد که نمادی است از بازگشت به ایران صحبت کنند. از مهمترین اقدامات ضد مردمی یک حکومت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; به مناسبت شصت و نهمین سالگرد کودتای 28 مرداد علیه دولت دکتر مصدق، فرح دیبا همسر محمدرضا شاه پهلوی از لندن اعلام کرد که مردم ایران خواهان بازگشت سلطنت هستند و او آماده بازگشت به کشور است. ایران! اینکه بازماندگان سلطنت پهلوی چگونه جرأت کردند در یکی از ضد ملی ترین حوادث تاریخ معاصر ایران درباره بازگشت سلطنت صحبت کنند، داستانی تلخ است.
اما در این مورد می توان به دو جزء اشاره کرد:

طرح تطهیر پهلوی در عرصه رسانه
تتیر پهلوی را می‌توان پروژه‌ای در اواسط دهه 1980 دانست که با فعالیت‌های بی‌بی‌سی فارسی، من و تو، ایران اینترنشنال و… و تولیدات در قالب‌های مختلف ادغام شد. تولیدات مستمر و بعضاً مؤثر در قالب‌های گفت‌وگو، خبری و مستند، رویکردی که به صحنه داخلی واکنش نشان نداد یا واکنش‌هایی که داشتند، به دلیل بی‌توجهی به الزامات و استانداردهای رسانه، بازخورد و تأثیر درستی نداشت.

در این حوزه باید دید در مقابل عملیات رسانه ای دشمن چه حفاظتی داشته ایم و چه هجمه رسانه ای داشته ایم؟

به طور مشخص مثلاً در مقایسه با تولید این رسانه های خارجی مانند «انقلاب 57»، «بهمن» و… رسانه ملی چه تولیداتی را تولید می کند؟

به نظر می رسد موضوعی که صدا و سیما و به ویژه وزارت ارشاد باید پاسخگوی آن باشد این است که در مقابل این هجمه رسانه ای و طرح تطهیر پهلوی غیر از کلیشه ای و بعضاً تولیدات اثربخش و مخاطب پسندی ساخته و ارائه کرده اند. تولیدات ضد تبلیغات؟

بی کفایتی
بهره وری همواره یکی از مشکلات کشور بوده است. معضلی که از اوایل دهه 90 به دلیل تاثیر تحریم ها و افزایش ناکارآمدی به ویژه در حوزه اقتصادی در دولت های دهم و یازدهم به یکی از مهم ترین معضلات کشور تبدیل شد و خانواده پهلوی تا این حد گستاخ شد. که جرات می کنند با شرایط موجود روبرو شوند کشور را با قبل از انقلاب 57 مقایسه کنید.

عواملی را می‌توان برای مشکل ناکارآمدی برشمرد، اما به عقیده نگارنده، تلخ‌ترین عارضه ناکارآمدی، شکل‌گیری یا فراهم کردن بسترهای پاسخگویی است. واکنش حکومت مردمی به حکومت دیکتاتوری دست نشانده
کدام ناظر صادقی را می توان یافت که نسبت به دیکتاتوری رژیم پهلوی تردید داشته باشد، چه کسی می تواند خیانت خاندان پهلوی در واگذاری عنوان هیرمند و جدایی بحرین از ایران و عفو او را انکار کند، چه کسی می تواند منکر یک رژیم باشد. ژاندارم؟ پهلوی در منطقه برای تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی مانند جنگ 6 روزه اسرائیل و اعراب و جنگ ظفر؟

آری تلخ تر از تلخ است که بازماندگان حکومتی ضد مردمی که سرکوب مردم، کودتا، خیانت به کشور و استبداد و… در سالگرد کودتای 28 مرداد که نمادی از ضد مردمی ترین اقدامات یک دولت، صحبت از آنها می گویند به ایران برگرد.

جدا از اینکه در 40 سال گذشته طبق آمار در بسیاری از زمینه ها از جمله بهداشت و درمان، زیرساخت های راه و نیروگاه و سدسازی، دستاوردهای علمی، تحولات نظامی و فضایی و … شاهد جهش های چشمگیری بوده ایم. اما شاید بتوان دستاورد اصلی انقلاب اسلامی را استقلال و مردم سالاری دینی دانست.

کشوری که روزگاری و در دوران پهلوی حتی جزئی ترین سیاست ها را به توصیه یک مقام خارجی تغییر داد، اکنون یکی از بالاترین نرخ های برگزاری انتخابات در منطقه و جهان را دارد و به سختی می توان ناظر صادقی را یافت که حامی استقلال باشد. .نمی شناسد. در عین حال، از دست دادن کارایی آنچنان عارضه ای است که می تواند دستاوردهای بزرگ را تحت الشعاع قرار دهد. این موضوعی است که دستگاه های اجرایی، دولت های مختلف، رؤسای جمهور، روسای قوه مقننه و قضائیه و وزرا باید نسبت به آن حساس و مسئول باشند.

اتفاقی که در دو دهه اخیر به ویژه از نیمه دوم دولت احمدی نژاد رخ داده است، به جایی رسیده است که از نگاه بخشی از جامعه، فارغ از واقعیت ها، احساس ناکارآمدی در حوزه های اقتصاد، معیشت، اشتغال و غیره. به قدری رشد کرده که امروز اثربخشی و رفع این احساس را به قول دلسوزان مهمترین مسئله کشور و انقلاب اسلامی در گام دوم خود قرار داده است.

موضوعی که نیازمند اجماع ارکان حاکمیت است. در واقع عدم کارایی مشکلی نیست که بتوان به راحتی و با احتیاط با آن برخورد کرد، مشکل سختی است که اگر به درستی از آن عبور نکنیم این توانایی را دارد که ما را با چالش های جدی مواجه کند.

سیدعلی علوی – کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید