آیا پیشنهاد 8 نفره پژوهشگاه جایگزین طرح مجلس می شود؟

آیا پیشنهاد 8 نفره پژوهشگاه جایگزین طرح مجلس می شود؟

روز جدید مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در توئیتی، تعارض طرح دفاعی و قانون اساسی را پیشنهاد کرد و پیشنهاد کرد طرح مجلس جایگزین آن شود.
توانگر در توییتی نوشت: در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نسخه جدید طرح حفاظتی (دفاعی یا آیین‌نامه‌ای) نسخه پنجم، با تاکید بر ضرورت حاکمیت و قانون‌گذاری، طرح فعلی را مغایر با دستور مقام معظم رهبری دانست. تشکیل شورای عالی فضای مجازی توسط رهبری «این موضوع با اصول مختلف قانون اساسی مغایرت دارد و قابل اجرا و تصویب مجلس نیست».

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اول آذرماه در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح حفاظت از فضای مجازی، مشکلات متعددی را در متن این طرح برشمرد و خواستار مهلت بیشتری برای اصلاح آن شد. . بعداً در 27 دی ماه، اعضای کمیته مشترک حقوق مصرف کنندگان طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی را برای پیشنهادات کارشناسی و بررسی بیشتر به مرکز پژوهش های مجلس بازگرداندند.
گلمرضا نوری قزله، عضو کمیسیون مشترک حفاظت از فضای مجازی درباره آخرین وضعیت این پروژه به خبرنگار ایلنا گفت: در جلسه ای که کمیته برگزار کرد و این گزارش بررسی شد، 20 روز دیگر به مرکز تحقیقات فرصت داده شد تا این پروژه انجام شود. دو روز بعد، مرکز مجدداً تاکید کرد که تقریباً همان کاستی‌ها را برجسته کرده و مشکلاتی را که وجود داشته و نمی‌توان در چارچوب ارائه‌شده به آن رسیدگی کرد، شناسایی کرد و در اینجا، همزمان با این گزارش، مرکز تحقیقات به این نتیجه رسید. یک پیشنهاد هشت ماده ای نوری افزود: پس از این نامه، کمیته دیگر جلسه رسمی برگزار نکرد و آنچه در دستور کار کمیته بود و قرار بود در این هفته مطرح شود، به دلیل گسترش تاج کوچک، جلسه لغو شد. بر اساس اطلاعیه، گزارش مرکز تحقیقات علاوه بر جلسه در دو جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت با سخنرانی برای اعضا، گزارش شفاهی نیز در دو جلسه ارائه خواهد شد. بنابراین، انشالله هفته آینده جلسات کمیته برگزار خواهد شد و هفته آینده دو جلسه القاعده به این گزارش کارگروه اختصاص خواهد یافت. وی افزود: سپس طبق تقویم زمانی که برای بودجه اعلام شود وارد بودجه می شویم و بررسی این طرح و ویژگی های کلی آن برای سال آینده باقی می ماند.

یکی از اعضای کمیته طرح پدافند در پاسخ به این سوال که شنیده می شود پژوهشگاه 22 نکته پیشنهادی ارائه کرده است، گفت: به ما بدهید، این پیشنهاد 8 نفره است. 22 ماده مورد تایید آنها نیست. اما پس از ارائه این گزارشات به کمیته و در صورتی که نظر اعضا بر رد طرح حفاظت و جایگزینی اولیه باشد. نظر کانون بر اساس اساسنامه به صورت پیشنهادی ارائه می شود که در آن نمایندگان می توانند به صورت انفرادی یا جمعی پیشنهادهای جایگزین ارائه دهند. در این شرایط پیشنهادات هم توسط مرکز و هم از سوی نمایندگان جمع آوری می شود که هر کدام جامعتر باشد به رأی گذاشته می شود و هرکس رأی دهد در دستور کار قرار می گیرد و مورد بررسی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم تعدادی از نمایندگان پیشنهادهایی برای تغییر دارند و اینطور نیست که کارگروه یا شورا به نمایندگی از کمیسیون تصمیم بگیرد و پیشنهاد یا پیشنهاد بدهد و بگوید باید این را در دستور کار قرار دهید؛ سایر اعضا نیز می توانند پس از حذف کلیات طرح حفاظتی از قرارداد، پیشنهادهای جایگزین ارائه دهند.

نوری تاکید کرد: این روندی است که تاکنون انجام شده و باید در جلسات آتی انجام شود و با توجه و درایتی که از اکثریت اعضای کمیته مشترک دارم مطمئن هستم که به آن رای نخواهند داد. طرحی که در آن نباشد به یک قانون جامع و مفید و بدون دغدغه برای مصرف کنندگان و فعالان فضای مجازی برای جامعه و مردم می انجامد.

چندی پیش سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در برنامه ای با امضای سیما گفت: طرح حمایت از فضای مجازی که به نام حراست مطرح شده در کمیسیون است و رو به جلو است. دقیقاً نمی دانم چه زمانی نهایی می شود، اما چیزی که می دانم این است که پس از بحث های مفصل در کمیته، دوستان در دولت، وزارت ارتباطات و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نکات و موضوعاتی داشتند که مورد توافق قرار گرفت. در نظر گرفته شود.

نوری گزله گفت: همزمان با این گزارش، مرکز پژوهش ها پیشنهاد هشت ماده ای را ارائه کرده که قابل جایگزینی است و بدون آن می توان ایرادات، مشکلات و اهداف این طرح را پیگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید