آیا کلیباف از ایده دولت جدید منصرف شده است؟

آیا کلیباف از ایده دولت جدید منصرف شده است؟

محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس پس از چندین سخنرانی پر سر و صدا درباره نوسازی نظام حکومتی، گفت که اجرای قانون اساسی را مدنظر دارم.

سخنرانی در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی فرصتی دیگر به محمد باکر کلیباف داد تا بار دیگر درباره «دولت جدید» صحبت کند. کلیدواژه «دولت جدید» از ابتدای اعتراضات بارها مورد استفاده قرار گرفته است و به نظر می رسد شعار جدید رئیس مجلس است که همواره ایده ریاست جمهوری را در سر داشته است. اما با نگاهی به آخرین صحبت های قالیباف، به نظر می رسد او دست به دست هم داده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، جمله کلیدی کلیباف در سخنان روز شنبه خود در همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی این بود: در بحث دولت جدید که در سال های گذشته تا به امروز گاهی به مردم گفته ام، تاکید کردم این در حال تغییر است، این نگاه ماست و نحوه اجرای قانون اساسی و حل مشکلات در تغییر قانون اساسی نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: باید بدانیم که حکمرانی یک موضوع ملی است نه یک شعار جناحی که با اراده یا ناخواسته یک گروه یا حزب تعیین می شود و باید بدانیم که کارآمدی ارزش محوری حکومت داری است. “

پیشینه دولت جدید

در حالی که قالیباف به صراحت گفت که منظورش از «اجرای قانون اساسی» توسط دولت جدید است، سخنان قبلی او انتظارات را بسیار بالا برد. او به ویژه بر «سیستم مدیریت» تأکید زیادی داشت. وی پیش از این گفته بود: نظام سیاسی کشور مبتنی بر اراده مردم بستر نهایی هر نوع اصلاح و تغییر برای تامین مصالح عمومی است که البته بخشی از این تحول اصلاح نظام حکومتی در چارچوب است. نظام سیاسی جمهوری اسلامی که باید به دولت جدید منتهی شود.

وی در سخنانی دیگر تاکید کرد: امیدوارم هرچه زودتر امنیت در کشور به طور کامل برقرار شود تا تحولات مشروع و لازم به سمت حکمرانی جدید در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی صورت گیرد. می تواند آغاز شود.”

شاید در توجیه این سخنان قالیباف بتوان گفت اصلاحات سیاسی، فرهنگی و… نظام با اجرای قانون اساسی پیش بینی شده بود، اما در اظهارات جدید قالیباف مشخص است که او از اظهارات قبلی خود عقب نشینی می کند. عقب نشینی از وعده اصلاحات ساختاری به اجرای ساده قانون اساسی.

نکته دیگر اینکه کلیباف امروز در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که حکومت را «خواست یا ناخواسته یک گروه یا حزب» تعیین نمی کند. به عبارت دیگر، معلوم شد که اصلاح نظام حکومتی که در گام نخست خود به آن فکر کرده بود، با مخالفت «گروهی یا حزبی» مواجه شد و احتمالاً با بازگشت از سخنان قبلی خود، به مخالفان خود نیز ضربه زده است. اصولگرایان

حمله به ثبات و دفاع از قالیبافان

در پی اظهارات چند هفته پیش قالیباف مبنی بر لزوم اصلاح نظام حاکمیتی، سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری در گزارشی به شدت به ضرغامی و قالیباف پرداخت. رجانیوز در بخشی از گزارش خود اظهارات قالیباف را جذاب برای «پیکر خاکستری جامعه» و «نگه داشتن آنها در دامان انقلاب» توصیف کرده است.

رجانیوز در ادامه حملات خود نوشت: چه برای عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های ناعادلانه شورشیان و چه همکاری با ظریف و در نظر گرفتن او به عنوان وزیر خارجه بالقوه. اصلاً مهم نیست که در این مسیر و در آینده چه اتفاقی برای دولت خواهد افتاد».

این گزارش می‌افزاید: «نئولیبرال‌های اصلاح‌طلب از افتادن به ورطه سکولاریسم هراسی ندارند و اگر شرایط اقتضا کند، این مطالبه را اعلام می‌کنند و خواستار جدایی دین از سیاست و حتی دولت پارلمانی هستند.» فرقی نمی کند «شومنی مثل زرگام» باشد یا «تکنوکراتی مثل…».

پیش از این طیف سیاسی رجانیوز از واژه تکنوکرات برای حمله به طیف های نزدیک به هاشمی رفسنجانی استفاده می کرد و اکنون از این کلیدواژه برای حمله به رئیس مجلس انقلاب استفاده می شود.

این گزارش با واکنش روزنامه خراسان و سایت فردانیوز نزدیک به قالیباف و تعدادی دیگر از رسانه های اصولگرا مواجه شد. خراسان می نویسد: برخی تحلیلگران بر این باورند که این اقدام رجانیوز نشان می دهد که رویکرد بخش قابل توجهی از اردوگاه اصولگرایان به مذاق جریان پایداری قابل قبول نیست.

سایت فردانیوز نزدیک به قالیباف نیز با انتقاد و ابراز تعجب از اینکه «سایتی به راحتی سران قوا را متهم به نقش داشتن در فتنه می کند و هیچ نهاد نظارتی به آن واکنش نشان نمی دهد» نوشت: رویکرد قطبی سازی و تطهیر نیروهای انقلاب یکی از شگردهای طیف نزدیک به مقاومت است که در سطح اجتماعی ضربه سنگینی به این جریان وارد کرده و باعث سوء استفاده جریان رقیب شده است. این سایت هم اکنون با سیاسی کردن مطالبات مردم، مطالبات اقتصادی و معیشتی را نادیده می گیرد. بهبود شرایط زندگی و باز کردن گره‌های اقتصادی و تغییر روش‌های مدیریتی که به دنبال کارآمدتر کردن نهادها هستند را نمی‌توان با انگ‌های قدیمی و سوخته نادیده گرفت.»

خودت را تکرار نکن!

در همین حال هفته نامه صبح صادق وابسته به معاونت سیاسی سپاه در شماره دو هفته پیش خود از کلیباف خواسته بود منظور خود را از قانون جدید بگوید و تکرار نکند. برای جعل کلمه و ترسیم مختصات و ابعاد آنچه که «دولت جدید» نامیده اند، کافی نیست.

دفتر مطبوعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: قالیباف، مشاوران و همراهان وی باید یک ایده منسجم، عملیاتی و قابل قبول را به مردم ارائه و سپس برای تکمیل به نخبگان و کارشناسان ارائه دهند.

مخاطبان قالیباف چه کسانی بودند؟

از ابتدا قصد قالیباف از حکومت جدید مشخص نبود. نه تنها برای عموم مردم، حتی برای حلقه نزدیک به قالیبافان هم مشخص نشد که منظورش چیست! برخی معتقدند سخنان او مربوط به دوران اعتراضات و آرام کردن اوضاع است. البته کسانی که در خیابان هستند کاری به پیشنهادات کلیباف ندارند، اما به نظر می رسد او این پیشنهادات را به شکل احمقانه ای فقط برای افرادی مطرح کرده که هنوز از خانه بیرون نرفته اند و به خیابان نرفته اند، پس در خانه نگه دارید.

اما اکنون کلیباف نشان داده است که تمام صحبت از دولت جدید فقط اجرای قانون اساسی است. هر چند چند روز پیش او تنها راه حل مشکلات را «تجدید سیستم مدیریت» می دانست. البته با دو شرط «بازگشت به مردم» و «تاکید بر ایمان به خدا» به عنوان «دو رکن اصلی فرهنگ بسیجی از سوی مسئولان». به تعبیری می توان گفت سخنان کلیباف درباره قانون جدید مغشوش و نادرست است. حتی معلوم نیست منظور از «بازگشت به سوی مردم» چیست؟ یا منظور مراجع از «تاکید بر ایمان به خدا» چیست؟!

قانون جدید چه شد؟ اصلاحات کجا رفت؟

قالیباف باید پاسخ دهد چه بر سر حاکمیت جدید آمد؟ از کجا گرفتید اگر به معنای اجرای قانون اساسی بود، که معمولاً برای انجام یک تعهد قانونی از جانب دولت نیازی به آن میزان تبلیغات رسانه ای ندارد.

در این شرایط احتمالا قالیباف بیشتر مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. همچنین روزنامه فرهیختگان در شماره امروز خود نوشت رویه دولت و مجلس «حضور قاطعیت برای اجرای اصلاحات ساختاری را مبهم می کند و وعده ایجاد بستر گفتگو برای شنیدن اعتراضات را شعاری می کند». شعاری که شاید برای مدتی به فرونشاندن التهاب کمک کند، اما با بستن شکاف امید به اصلاحات ساختاری در درازمدت، اعتراضات شدیدتری را شکل خواهد داد.

حتی قدم ها

اما اگر سخنان امروز کلیباف را عقب نشینی و عقب نشینی از اصلاحات در نظام حاکمیتی و محدودیت در اجرای قانون اساسی تلقی کرد، می توان گفت که صدای ثبات گرایان بیش از پیش به گوش می رسد. همانطور که مهدی محمدی، مشاور قالیباف چندی پیش نوشت که «ذهن نظام بیشتر به فکر اصلاحاتی است که باید انجام دهد تا سرکوب».

به گفته وی، در آن زمان «دعواهای داغ زیادی وجود داشت که به چشم نمی آمد و باید بخشی از جامعه می شد». اما حالا با صحبت های جدید کلیباف باید پرسید که آیا او گوش دارد که به هشدارهای چپ و راست توجه کند یا این تنها صدای ثابت باقی مانده است؟

دیدگاهتان را بنویسید