ابتدایی ترین کار مهندسی فرهنگی مقابله با ناهنجاری های مدیریتی است/ مسئولی که خارج از خط است طعمه مناسبی برای سرویس های امنیتی خارجی است.

ساعت: 20:00
تاریخ انتشار: 1301/10/24
کد خبر: 1922647

یک استاد دانشگاه تهران گفت: اولین و اساسی ترین گام در مهندسی فرهنگی، مقابله با ناهنجاری های فرهنگی در سیستم مدیریت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به آخرین بیانات رهبر انقلاب اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی امروز کشور که رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش به آن اشاره کردند. ، بحث فرهنگ و مشکلات فرهنگی است.

وی ادامه داد: ایشان در آخرین سخنان رهبر انقلاب به موضوع مهندسی فرهنگی نیز اشاره کردند؛ اما با واکنش هایی که بعداً از سوی مسئولان دیدیم و تلاش هایی که می خواهند انجام دهند، به نظر می رسد دوستان در این مقوله دچار سوءتفاهمات جدی شده اند.

صادقی نسب گفت: وقتی می خواهیم به مقوله فرهنگ بپردازیم باید از مظاهر فرهنگی و خود فرهنگ جدایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: آنچه از ادبیات، شعر، موسیقی و به طور کلی از رفتار اجتماعی می بینیم همه جلوه های فرهنگی هستند نه خود فرهنگ.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در سال های اخیر آنچه به طور مرتب مورد توجه سیاستمداران بوده، پرداختن به رویدادهای فرهنگی بوده است بدون اینکه بدانند اینها رویدادهای فرهنگی است نه خود فرهنگ.

وی ادامه داد: فرهنگ ایرانی حاصل هزاران سال تجربه زیسته ایرانیان و مجموعه ای از باورها و هنجارهاست که ریشه عمیقی در آن تجربه هزاران ساله دارد.

صادقی نسب گفت: البته اگر قصد سیاست گذار تغییر این باورها باشد، مطلقاً غیرممکن است، نه تنها ما، بلکه هیچ دستگاه حکومتی هم نمی تواند کوچکترین تأثیری بر هسته مستحکم فرهنگی کشور داشته باشد و تلاشی انجام دهد. در این راه بی فایده و بی معنی است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در رفتار اجتماعی و مظاهر فرهنگی مشکل داریم، ریشه را باید در جای دیگری جست وجو کرد که هیچ کدام از هسته محکم فرهنگی جامعه ایران نشات نمی گیرد.
استاد دانشگاه تهران افزود: یکی از مهم ترین بخش هایی که در تحولات فرهنگی باید به آن پرداخته شود، تغییر فرهنگی در نظام حکمرانی ما است.

و ادامه داد: ابتدا باید خودمان را اصلاح کنیم وقتی این همه دروغ، تملق و ناهنجاری در نظام اداری می بینیم قطعا این دروغ ها وارد جامعه می شود و اثر خود را می گذارد.

صادقی نسب گفت: سخنانی که دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به آن اشاره کرد و گفت: بحث حق گویی و پرهیز از چاپلوسی موضوع مهم و مشکل بزرگی است که البته آغازگر آن است. سیستم اداری ما

و افزود: اگر امروز دروغ گویی و بی انصافی در جامعه ما رواج پیدا کرده است در واقع مصداق ضرب المثل معروف بیرون مردم باطن دولتمرد است.

صادقی نسب ادامه داد: اولین و اساسی ترین اقدامی که باید انجام شود رسیدگی به ناهنجاری های فرهنگی در نظام حاکمیتی است.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که بسیاری از ناهنجاری هایی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم، مستقیماً ناشی از بی اخلاقی در سیستم مدیریتی ماست که مسئولان به گفته ها و توصیه های مدیریتی در این زمینه عمل نکردند.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: نمونه های تکراری آن را بارها دیده ایم و امروز به صورت سیستماتیک در نهادها و ادارات دولتی کاملاً مشخص است.

وی مجددا به بیانات صریح رهبر انقلاب اشاره و تاکید کرد: موضوع مهمی که رهبر انقلاب نیز در همین راستا مهندسی فرهنگی به آن اشاره کردند، بحث انجام کارهای بزرگ و تحول آفرین است.

صادقی نسب با بیان اینکه انجام کارهای بزرگ و تحول آفرین مولفه های مختلفی را می طلبد، گفت: مقدمه اول استفاده از بزرگان است، با آدم های کوچک نمی توان کارهای بزرگ انجام داد، این اساساً با هیچ منطقی همخوانی ندارد، از طرف دیگر ماجرای علیرضا اکبری و تجربیات مشابه نشان می دهد که افراد خرده پا و عمیقاً خارج از خط، طعمه خوبی برای دستگاه های امنیتی دشمن هستند.

وی ادامه داد: وقتی از بحث شایسته سالاری و استفاده از نخبگان صحبت می کنیم به این دلیل است که نمی توان انتظار کارهای بزرگ و تحول آفرین در نظام فعلی و کیفیت حاکمان کشور را داشت.

صادقی نسب گفت: کار بزرگ مستلزم استخدام افراد بزرگ است. یکی از مشکلات ما در استخدام افراد شایسته، سازوکارهای جذب و گزینش است که یکی از آنها «گزینش» است.

وی خاطرنشان کرد: این انتخاب در کشور هدفی جز تشویق به ریاکاری و ورود افراد ناباب به نظام حاکمیتی نداشته است و از جمله این شاخص ها و معیارهایی است که هیچ ارتباطی با آنچه مردم باید انجام دهند ندارد و اساساً غیرقابل سنجش است.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حداکثر ظرفیت این نظام گزینشی همین کارمندان است چرا که می بینیم کیفیت مدیران در دولت فعلی نسبت به دولت قبل تغییر چندانی نکرده است.

وی ادامه داد: اخیرا یکی از نمایندگان مجلس که سال ها مسئولیت بالایی در کشور داشته است به مراجع عالی تقلید گفته است که انتقاد برای حل مشکلات اقتصادی کافی نیست و باید راهکار ارائه دهید.

صادقی نسب گفت: با چه مشکلی سر و کار داریم؟ آیا مسئولین باید مسائل علمی و تخصصی را به شما بگویند؟ منابعی که مرتباً بر نیاز به شایسته سالاری و نخبگان پرو تأکید می کنند.
وی با بیان اینکه باید فضای اداری و اجرایی کشور را از نااهلان پاک کنیم، گفت: کسانی که از عقل و دانش بهره چندانی نبرده اند و تنها به نفاق پرداخته اند باید بروند و اهل علم جایشان را بگیرند.

استاد دانشگاه تهران گفت: خویشاوندی و خویشاوندی و سپردن امور مردم به افراد نالایق باعث شده است که بر خلاف همه اصول شایسته سالاری، شرایط کنونی بر کشور حاکم شود.

و ادامه داد: مشکلات آنقدر زیاد است که مردم دیگر دستاوردها را نمی بینند و اگر برایشان توضیح داده شود از ما نمی پذیرند زیرا هیچ دستاوردی را که نتیجه آن را نبینند از ما نمی پذیرند. . میزهای آنها.”

صادقی نسب تاکید کرد: باعث افتخار است که در حوزه دفاعی و امنیتی چنین پیشرفت های خیره کننده ای داشته ایم و روسیه به عنوان یک ابرقدرت به پهپادهای ما نیاز دارد و پیچیدگی پهپادها غربی ها را سردرگم کرده است. غرور، اما مردم به آن توجه نمی کنند، ندارند

وی ادامه داد: دلیل آن این است که مشکلات اقتصادی اجازه نمی دهد این دستاوردها دیده شود و در واقع رویکرد فعلی مدیریت اجرایی کشور عدم شایسته سالاری و اتخاذ سیاست هایی است که به خودی خود مشکل ساز است.

صادقی نسب تاکید کرد: این اوج حماقت است که برای سیاست گذاری و همفکران خود از نزدیکان و همفکران خود نظر بخواهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید