ابطحی: آقای رئیسی برخلاف شعارهایتان اقتصاد را به برجام گره زدید.

ابطحی: آقای رئیسی برخلاف شعارهایتان اقتصاد را به برجام گره زدید.

روز جدید محمدعلی ابطحی در روزنامه شرق به رئیسی نوشت: یک سال از ریاست جمهوری شما می گذرد. هفته دولت مبارک باد چند نکته به جای هدیه شما!

– سفرهای شما که در سال اول به تمام استان ها سفر کردید کار زیبا و قابل تقدیری است. اساسا حضور در میدان و ملاقات چهره به چهره با رئیس قوا برای بسیاری از مردم از نظر تاریخی امیدوارکننده است. گاهی سال ورود فلان مسئول یا رئیس جمهور به تاریخ تبدیل می شود و سال ها به آن اشاره می کنند.

– حتی ممکن است بیش از حد با همه چیز موافقت کنید و دستور دهید و حتی می گویند گاهی جمع آوری لیست توافقات شما دشوار است. اما در سیستم انکار اجرا، دستور مشکلی را حل نمی کند. هنگام دستور دادن کمی نفس بکشید، بگذارید گروهی ببینند که چه تعداد از سفارشات شما اجرا می شود و چرا بقیه اجرا نمی شوند.

آقای رئیسی! شاید متوجه نشوید که علیرغم شعارهای شما، اقتصاد این عصر بیش از هر زمان دیگری به برجام گره خورده است. سال ها انتظار در این یک سال جدی تر شد. هم شما و هم ملت باتجربه می دانید که با امضای برجام هیچ معجزه ای رخ نخواهد داد. اما این انتظار آسیب های روحی و اقتصادی زیادی بر جای می گذارد. یا فقط به اتریش بروید و آن را امضا کنید، یا مثل شما و بسیاری از مقامات دیگر می گویند معامله ناتمام است. به صراحت می گویم که موفقیت در حل مشکلات مردم است نه در سینه افراد بی حمایت.

– شرایط سیاسی و اجتماعی در زمان شما امن تر شد. این مشکل در دوره های قبل به دلیل رقابت داخلی توجیه می شد نه در دوره شما. فقط شما می توانید استراتژی همکاری مردمی را جایگزین چشم انداز امنیتی آن سال ها کنید. این کلید پیشرفت شماست.

مشکلات معیشتی خفه کننده است. حتی اگر 24 ساعت تلاش کنید، کافی نیست. مردم به اندازه کافی خسته هستند. هیچ بهانه ای برای کسانی که می خواهند دولت را تضعیف کنند وجود ندارد. حاشیه های پر سر و صدایی که در چشم افراد می چسبد را کاهش دهید. هم برای شما و هم برای آرامش مردمی که شاید بتوانند این مشکلات را تحمل کنند بهتر است.

موضوع بحث برانگیز حجاب که منجر به شل شدن حجاب و سوء استفاده روانی از حجاب شد و مسائل دیگری مانند محدودیت های هنری و فرهنگی شاید در نظام آثار بزرگی که کشور دارد از اهمیت چندانی برخوردار نباشد. اما امنیت روانی جامعه را ناراحت می کند و امید را کم می کند و جامعه ناامید همه چیز را بد می بیند. مواظب مسئولین حجاب (و نه معروف) باشید و دست از اظهارات آنها بردارید، این بیشتر به نفع حکومت و متدینین است.

– وقتی نمایندگان شما در استان ها چه در سطح استانداری و چه در سطوح پایین تر، دستورالعمل های فرهنگی استانی را برای یک استان صادر می کنند، به حکمرانی واحد آسیب می رسانند.

اگر فلان استاندار بگوید برگزاری کنسرت یا سایر فعالیت های فرهنگی و سیاسی در استان ما ممنوع است یعنی چه؟ این باعث شکستن دولت مرکزی می شود.

– مثل دولت های گذشته منتقدان ظالم و متهم و لاف زن ندارید. شاید این خوش شانسی تلقی شود. اما می تواند خطر بزرگی باشد. توده های مردم با این تعاریف اغراق آمیز از حکومت شما رنگ نمی گیرند.

– و نکته آخر اینکه مدیریت در طول عمر پلتفرم با گذشته کاملا متفاوت است. صدها سازمان بازرسی نتوانستند اطلاعات این فضا را در یک روز به شما بدهند. 20 درصد دروغ ها، شایعات و سوگیری ها را نادیده بگیرید و از دیدگاه مثبت برای ساختن جامعه ای استفاده کنید که در آن مردم احساس رضایت کنند.

برحذر بودن. سرعت اینترنت خود را افزایش دهید. از دوران دبستان تا سالمندان یک نیاز مشترک دارند و آن استفاده از اینترنت پرسرعت است. به خدا اینها چیزهای کوچکی نیستند. به جامعه امید و نشاط می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید