ابعاد قیام و مبارزات مردم یزد به خوبی برای نسل جوان تبیین نشده است / مرد شهید صدویی برای همه ایران


ساعت: 16:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807619

انقلاب اسلامی ایران به قدری عظیم و عظیم بود که متأسفانه هنوز ابعاد مختلف این انقلاب بزرگ به درستی برای نسل جوان تبیین نشده است که می طلبد دستگاه های مسئول با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، مردم استان العباده از جمله مناطقی از کشور بودند که در خط مقدم مبارزه با رژیم پهلوی قرار گرفتند و 24 شهید انقلاب اسلامی را در این راه تقدیم کردند. 1357 که یزدی ها مراسم چهلم شهدای تبریز را برگزار کردند.

به نظر می رسد در شرایطی که افراد، گروه ها و گروه های مختلف سعی در انحراف حرکت های مخلصانه مردم دارند و همچنین در زمانی که مقام معظم رهبری از جهاد صحبت می کنند، لازم است دستگاه های مسئول نسبت به جمع آوری خاطرات و تبیین دقیق نقش آن اقدام کنند. شهدای گرانقدر که آیت الله صدوقی باید در دستور کارشان باشد.

به همین منظور پایگاه خبری یزدرسا به معرفی رزمندگان انقلابی استان یزد و همچنین تشریح جزئیات دلایل پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین نقش رهبری شهید آیت الله صدوقی پرداخت. و فعالان انقلابی در استان یزد بازداشت شدند.


76271492 2917 42ac 8739 5105b0f0655f خبر خاکستری


یزدرسا: مبارزه با رژیم پهلوی در استان یزد از چه زمانی آغاز شد؟


حجت الاسلام والمسلمین فخرالدینی: استان یزد با توجه به حضور عالم و شخصیت بزرگی به نام آیت الله صدوقی و روشنگری هایی که ایشان نسبت به اقدامات وحشیانه رژیم پهلوی داشتند، مردم این استان خیلی زودتر از سایر شهرهای کشور از اقدامات وحشیانه آگاهی کامل داشتند. کشور.در سال 1320 و همزمان با تصویب قوانین ایالتی و استانی مبارزات خود را آغاز کردند و تا روز پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت علیه نظام ادامه دادند.

مبارزات مردم یزد از جمله مبارزاتی بود که تاثیر آن در سراسر کشور محسوس بود و مردم سایر استان ها نیز به پیروی از مبارزات مردم یزد شوری را به آنها بازگرداندند و با شدت بیشتری به مبارزات خود ادامه دادند و نمونه بارز آن که حضور مردم یزد، سایر استان های کشور حضور آنان را در جنگ افزایش داد.


محمدجواد هرزاده:آیت الله سدوحی همزمان با تصویب قانون ایالتی و ولایتی مردم را به شهرها و استان های دیگر اعزام کرد و مردم استان ها و شهرستان های دیگر را از عواقب تصویب این قانون و نیز اقدامات وحشیانه رژیم پهلوی آگاه کرد. . مردم به شهرهای مختلف رفتند و اقدامات رژیم شاهنشاهی را تشریح کردند، به طوری که مردم یزد از آنچه در کشور می گذشت آگاهی کامل داشتند و خیلی زودتر از استان های دیگر مبارزه خود را آغاز کردند.


e6b02e9f 0961 49c5 aba7 809f0d3c04c0 خبر خاکستری

شهيد صدوقي حتي در آن زمان تشكل ها و گروه هاي مردمي را براي آموزش عمومي كه مربوط به صنوف آنهاست تشكيل داد و نمايندگان اين تشكل ها مستقيماً با شهيد صدوقي در ارتباط هستند و برنامه هاي خود را با ايشان هماهنگ مي كنند.


سید محمد دعائی: مردم یزد به معنای واقعی کلمه مردمی آگاه و ستمگر در طول تاریخ بوده اند، به دلیل وجود شخصیت ها و علمای بزرگی که در این منطقه کویری زندگی می کردند که آیت الله شهید صدوهی نمونه بارز آن افرادی است که واقعاً دارای هوش و استعداد و مدیریت بودند. و برای روشنگری مردم بسیار تلاش کردند، بنابراین اقدامات شهید صدوقی برای روشنگری مردم شاید اکنون کمتر دیده شود.

روحیه ظالمانه مردم و البته شجاعت و اخلاص مردم در کنار روشنگری های شهید صدوقی باعث شد تا مردم یزد از همان روزهای اول قیام در صحنه حاضر شوند و از استان هایی باشند که بیشترین تأثیر را داشتند. پیروزی انقلاب اسلامی است.

این در شرایطی است که تعداد شهدای انقلاب اسلامی در استان یزد 24 نفر است که نشان می دهد تحرکات مردم یزد هوشمندانه و معقول بوده و تلفات جانی زیادی به همراه نداشته، اما تاثیر زیادی داشته است.


یزدرسا: به نظر می رسد نقش شهید صدوقی و رهبری عالی رتبه ایشان در روشنگری جامعه به خوبی برای مردم تبیین نشده است. در مورد نقش شهید صدوقی بیشتر توضیح می دهید؟


محمدجواد هرزاده:شهید صدوقی به دلیل جایگاه والای علمی و اعتبار امام خمینی(ره)، سخنان و اعمالش آنقدر برای مردم اهمیت داشت که حتی ساواک و عوامل رژیم پهلوی نیز جرأت مقابله با او را نداشتند و صدویی را با اخلاص مثال زدنی در برابر دشمن به شهادت رساندند. ایستادند و این اخلاص دشمن را به وحشت انداخت.

شهيد صدوقي در حوادث طبيعي كه بر ساكنان ساير شهرهاي كشور وارد شد، مردم را به طلب، همراهي و كمك به هموطنان تشويق مي كرد و خود نيز در ميانه ميدان حضور داشت.

شهید صدوقی به دلیل موقعیتی که در استان های جنوب شرقی کشور داشت نقش برجسته ای داشت و وقتی در آن استان ها اتفاقی می افتاد یا اختلافی پیش می آمد، شهید صدوقی وارد می شد و جالب اینکه حرفش مورد تایید همه قرار گرفت و هیچکس این کار را نکرد که نگوید. یک کلمه در مورد آنها


سید محمد دعائی: شهید صدوقی مردی فهیم، مدبر و مدیر بود و در مواقع بحران بهترین حکمرانی را داشت و آینده نگری ایشان علما و بزرگان استان های دیگر را بر آن داشت تا نظر ایشان را در مسائل مختلف جویا شوند.

مثلاً شهید صدوقی در آن زمان و علیرغم اینکه مشکلات و مشاغل زیادی وجود داشت، گروه هایی را برای قیام علیه خانواده های اسرا و تبعیدی ها تشکیل داده بودند و حتی گروه هایی را به شهرهای تبعیدی فرستاده بودند تا از وضعیت معیشت مطلع شوند. به این اقدامات نگاه کنید، ما به اثرات شگفت انگیز آن پی می بریم.

حتی شهید صدوقی هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آینده نگری داشت و اقداماتی انجام داده بود و حتی گروه هایی را برنامه ریزی و سازماندهی کرده بود تا انقلاب اسلامی به این زودی ها پیروز نشود.

شهید صدوقی انسان بسیار سازمانی بود و شجاعت و شجاعت او واقعاً مثال زدنی بود که اگر بتوانیم ابعاد شخصیتی او را به درستی تبیین کنیم بسیاری از شبهات نسل جوان خود به خود برطرف می شد.


96cff43b 5676 4548 bfe9 ae239301b99f خبر خاکستری


محمد فحردینی:شهید صدوقی توانست بین مردم و علما وحدت ایجاد کند و همین وحدت باعث شد مردم از هم جدا نشوند و در واقع یکی از رموز پیروزی انقلاب اسلامی همین اتحاد علما و مردم بود.

از دیگر خصوصیات شهید صدوقی اخلاص، شجاعت و صراحت ایشان است که از رموز پیروزی انقلاب اسلامی است و می خواستند به صحت انقلاب پی ببرند و راه و مبارزه خود را با شدت ادامه دهند.


2acf9eeb 3b27 4497 8d0f 8ddcbe291258 خبر خاکستری


یزدرسا: برای پاسخ به شبهات و پرسش های نسل و پاسخگویی دقیق به وقایع پیروزی انقلاب اسلامی چه باید کرد؟


محمدجواد هرزاده: متأسفانه نوجوانان کنونی انقلاب به دلیل تبلیغات و همچنین عدم پاسخ صحیح به سؤالات نسل جوان انقلاب، سؤالات بیشماری در مورد دوران انقلاب اسلامی دارند که باید در یک طرح برای نوجوانان توضیح داده شود. راه مناسب

متأسفانه آموزش و پرورش و نهادهای متولد شده در این زمینه کار خوبی انجام نداده اند و اکنون به مرحله ای رسیده ایم که نوجوانان نسبت به بسیاری از ابعاد انقلاب اسلامی بدبین هستند.


b27849c3 adf2 4ed8 9c94 79cd1ea1ddc0 خبر خاکستری

در حال حاضر نوجوانان و جوانان ما کمتر از کارهای تشکیلاتی و اساسی شهید صدوقی بزرگمرد انقلاب اسلامی آگاهی دارند و این تصور را دارند که انقلاب اسلامی تنها با چند حرکت و راهپیمایی ساده سرنگون شد. در حوزه ثبت و اطلاع رسانی عمومی انجام شده است اما آنطور که باید و شاید انجام نشده است.


محمد فحردینی: پرسش های نسل جوان را باید با روشنگری و حضور مبارزان انقلابی در مدارس پاسخ داد که اگرچه تلاش هایی صورت گرفته اما هنوز کافی نیست.

مثلاً بسیاری از جوانان ما هنوز نمی دانند که شاه در ابتدای سلطنت با تعدادی از علما ارتباط داشته و سعی در فریب آنها داشته است و روشنگری این علما باعث شد که مردم حتی در زمان شاه با رژیم مبارزه کنند. شاهد اقدامات عوام فریبانه بودیم. دست از این اقدامات و مبارزه با علما و مردم به وحشیانه ترین شکل ممکن بی فایده است و آنها باید آموزش های ویژه در این زمینه داشته باشند و این سؤالات را از مردمی که در قلب بودند استخراج کنند. انقلاب و پاسخ مستند نسل امروز.


be6fab75 02f4 4962 9174 3560d644bddf خبر خاکستری


سید محمد دعائی:یکی از اقداماتی که در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد، اعزام مبارزان انقلابی به شهرها، روستاها و مدارس مختلف بود. و در ادامه بیان شد که در طول سال، نوجوانان می توانند سوالات خود را در زمان مناسب بپرسند و سخنران نیز می تواند به سوالات به صورت دقیق و کامل پاسخ دهد.

متأسفانه این اقدامات به تدریج کاهش یافته و امروزه این گونه اقدامات به چند اقدام شورای هماهنگی در فواصل زمانی معین محدود می شود که ممکن است اثربخشی و کارایی لازم را نداشته باشد.

به نظر می رسد اگر واقعاً بخواهیم به شبهات پاسخ دهیم و نوجوانان و جوانان نسل کنونی از حوادثی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، آگاهی دقیق داشته باشند، باید جلسات نقد و بررسی، میزگرد، مناظره و انواع و اقسام وجود داشته باشد. جلساتی که به راحتی می توان سوال پرسید.باید برنامه ریزی کرد که آهسته رفتار کرد و علاوه بر آن خاطرات رزمندگان به صورت تخصصی و با مصاحبه با افراد آگاه در آن زمان و همچنین محافل علمی و جوانان جامعه جمع آوری و منتشر شود. کشور باید این منابع و مواد را به طور کامل مطالعه کند.


5e166c5a b117 44d7 a9f7 a8111b66a578 خبر خاکستری


یزدرشا: به عنوان آخرین سوال، اگر بخواهیم راهپیمایی های آن زمان را با مردم انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، چه شباهت هایی در این زمینه وجود دارد؟


محمد فحردینی: مردم در هر دو زمان، قبل از انقلاب، بعد از انقلاب و حتی در شرایط کنونی، با شعور و ایمان به انقلاب اسلامی و آرمان های آن به صحنه آمدند و از تأثیر حضور بر انقلاب و دیدگاه ها آگاهی کامل داشتند. منافقین و دشمنان به مردم تا بتوانند از این موضوع سوء استفاده کنند.

اما مردم ایران با بصیرت مثال زدنی خود دشمنان را ناامید کرده اند و البته نقش روشنگری و تبلیغ علما و بزرگان در حضور مردم همواره موثر بوده است.


سید محمد دعائی: مردم وقتی صداقت و شجاعت کارمندان و مدیران خود را چه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و چه در شرایط فعلی می بینند، خودشان به کمک می آیند.

در روزهای قبل از انقلاب مردمی بودند که برای پیروزی انقلاب اسلامی خانه و جان خود را بدون هیچ چشم داشتی فروختند و بعد هیچکس از آینده خود صحبت نکرد، زیرا همه دیدند که هیچ مرد و مقام و جهانی به دنبال آن نیست. این سخنان: در صورت تداوم روش فعلی قطعا حضور مردم پرشورتر خواهد بود و هیچ دشمنی نمی تواند ایران اسلامی را تهدید کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید