ابهام زدایی از یک سوال بزرگ: خمیازه طولانی نشانه چیست؟

ابهام زدایی از یک سوال بزرگ: خمیازه طولانی نشانه چیست؟

نتایج یک مطالعه علمی نشان می دهد که هر چه مغز بزرگتر باشد، مدت خمیازه طولانی تر است.

یک مطالعه در مقیاس بزرگ در سال 2021 یافته های جالبی را در مورد خمیازه نشان داد: “مهره داران با مغز بزرگتر و نورون های بیشتر مدت طولانی تری خمیازه می کشند.”

محققان داده های 1291 خمیازه فردی را از مشاهدات مستقیم این مهره داران در باغ وحش ها و ویدئوهای آنلاین جمع آوری کردند که در مجموع 55 گونه پستاندار و 46 گونه پرنده را پوشش می دهد. آنها یک “همبستگی قوی” بین مدت خمیازه کشیدن یک حیوان و اندازه مغز آن حیوان پیدا کردند.

یورگ ماسن، استاد دانشگاه اوترخت هلند در بیانیه ای در سال 2021 گفت: «ما با دوربین به چندین باغ وحش رفتیم و در کنار محوطه حیوانات منتظر خمیازه کشیدن حیوانات بودیم. این تحقیق دشوار، وقت گیر و خیلی طولانی.»

نتایج این مطالعه ممکن است به سوالات علمی بی پاسخ درباره خمیازه پاسخ دهد. اول از همه، دانشمندان به دنبال پاسخ این سوال اساسی هستند که چرا ما خمیازه می کشیم؟

وقتی خمیازه می کشیم چه فعل و انفعالی در بدن رخ می دهد؟

سوال بعدی در مورد حیواناتی است که اصلاً خمیازه نمی کشند. مثلا چرا زرافه ها نباید اصلا خمیازه بکشند؟

محققان در مقاله خود نوشتند: «اگرچه الگوی خمیازه ثابت بود، اما مدت زمان آن با اندازه مغز و تعداد نورون ها تکامل یافت.

علاوه بر این، به نظر می رسد که این ویژگی در طیف متنوعی از حیوانات حفظ شده است، بنابراین منشاء تکاملی آن را می توان حداقل به جد مشترک پرندگان و پستانداران ردیابی کرد، و شاید حتی قدمت آن را در نسل های قبلی ردیابی کرد.

برای اولین بار در سال 2007، یک نظریه مهم در مورد علت این پدیده ناشناخته در مطالعه خمیازه ارائه شد. بر اساس این نظریه، خمیازه راه اصلی برای خنک کردن مغز است. بنابراین، مغزهای بزرگتر برای خنک شدن مناسب نیاز به خمیازه های طولانی تری دارند.

به نظر می رسد این اطلاعات با این داده ها تأیید می شود. علاوه بر این، نتایج این مطالعه نشان می دهد که پستانداران طولانی تر از پرندگان خمیازه می کشند. دمای هسته پرندگان بالاتر از پستانداران است، که به معنای اختلاف دمای بیشتر با هوای اطراف است، به این معنی که خمیازه کوتاه‌تر برای کشیدن هوای خنک‌تر کافی است.

نتایج مشابهی در یک مطالعه انسانی در سال 2016 به دست آمد، اگرچه در این مورد تنها 205 خمیازه و 24 نوع اندازه گیری شد. نتایج سال 2016 نشان داد که کوتاه ترین خمیازه ها (0.8 ثانیه) از موش ها و طولانی ترین (6.5 ثانیه) از انسان ها بوده است.

اندرو گالوپ از دانشگاه ایالتی نیویورک توضیح داد: خمیازه کشیدن با استنشاق همزمان هوای خنک و کشش عضلات اطراف حفره دهان منجر به جریان خون خنک‌تر به مغز می‌شود و در نتیجه، خمیازه کشیدن در حیوانات برای تنظیم دمای مغز عمل می‌کند. “

محققان همچنین در این مطالعه دریافتند که خمیازه ربطی به هوش ندارد، فقط اندازه مغز و تعداد نورون های جمجمه بر طول مدت خمیازه تاثیر می گذارد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، بین اندازه مغز و فراوانی خمیازه رابطه معنی‌داری وجود ندارد. به عنوان مثال، ما انسان ها معمولاً بین 5 تا 10 بار در روز خمیازه می کشیم.

همانطور که متوجه شده اید، خمیازه کشیدن نیز مسری است. یک فرضیه برای این موضوع این است که یک کارکرد اجتماعی دارد، گروهی را در همان حالت ذهنی قرار می دهد و شاید به همگام سازی الگوهای خواب کمک کند. البته برای اثبات چنین نتیجه ای تحقیقات بیشتری لازم است.

مارگاریتا هارتلیب زیست‌شناس از دانشگاه وین اتریش می‌گوید: «دریافت ویدیویی از خمیازه کشیدن بسیاری از حیوانات به صبر نیاز دارد، و رمزگذاری بعدی همه آن خمیازه‌ها باعث شد من در برابر سرایت خمیازه مصون باشم.»

اگرچه تحقیقات بیشتری برای کشف دلایل خمیازه نیاز است، نویسندگان این مطالعه، با خلاصه کردن نتایج خود، استدلال می‌کنند که این یافته‌ها پشتیبانی بیشتری برای پیش‌بینی‌های فردی به دست آمده از فرضیه خنک‌سازی مغز فراهم می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید