اتکای اوکراین به ایالات متحده بی اعتباری اعتماد به قدرت های خارجی را ثابت کرده است


ساعت: 23:05
تاریخ انتشار: 14/12/1300
کد خبر: 1812922

محمد نادری گفت: اتکای مقامات امنیتی اوکراین به کمک اروپا و آمریکا در برابر روسیه، پوچ بودن و بطلان مفهوم اعتماد به کشورهای خارجی و قدرت های امنیتی در ادبیات روابط بین الملل را اثبات می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد نادریسلاو به بالا گفت: رسانه های بین المللی یکی از چالش برانگیزترین موضوعات نظام بین الملل در حال حاضر را تحت عنوان درگیری بین اوکراین و روسیه پوشش می دهند.

وی گفت: پس از کشمکش های فراوان در بافت تاریخی سال های 2005 تا 2004، انقلاب رنگی در اوکراین رخ داد و با تایید تقلب در دور اول انتخابات در 31 اکتبر 2004، دولت مورد حمایت روسیه (دولت یانکوویچ) بود و با انتخابات جدید یوشچنکو رئیس جمهور شد.

وی گفت: در آن زمان تا سال 2010، روس ها در تلاش بودند تا دولت اوکراین را به دست بگیرند تا اینکه یانکویچ در اوکراین به قدرت رسید. این دولت طرفدار روسیه در اوکراین به اندازه پروشنکو از سال 2014 تا 2019 و ولادیمیر زلینسکی در سال 2019 دوام نیاورد.

نادری ادامه داد: زمانی که زلنسکی به قدرت رسید، بحرانی در شبه جزیره کریمه و روسیه با نگرانی های امنیتی و تجربه تلخ فروپاشی شوروی از غرب و نفوذ غرب در کشورهای مستقل و مداخله نظامی و همه پرسی رخ داد. ظاهراً الحاق کریمه به روسیه به منظور جلوگیری از گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به مرزهای روسیه صورت گرفته است که دلیل پیش بینی اتفاقات منفی در صادرات روسیه به اروپا نیز بوده است.

او گفت که در دوران زلنسکی اوکراین حامی گروهی از کشورهای اروپایی بود و خواستار روابط گسترده تر با ناتو شد. روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی اوکراین با اتحادیه اروپا و ایالات متحده تقویت شده است و شکاف بین روسیه و اوکراین در سال های آینده به موضوعی پرتنش تبدیل شده است. تا جایی که موضوع انرژی به اختلاف بین دو دولت تبدیل شد و با اقدامات دولت اوکراین صادرات گاز روسیه متوقف شد.

این کارشناس سیاسی گفت: این ائتلاف نظامی با پیروی از سیاست باز ناتو از کشورهای مستقل از شوروی عضوگیری می کند. اوکراین یکی از کشورهای مهم ناتو و روسیه بود و عضویت آن در ناتو ضربه مهلکی بر پیکر روسیه و گستره نفوذ غرب در شرق بود.

نادی خاطرنشان کرد که اهداف اوکراین از پیوستن به ناتو، حل و فصل منطقه دونباس و همچنین دفع تهدیدات روسیه در کریمه و جلوگیری از هرگونه جنگ روسیه با اوکراین ذکر شده است. در این راستا، پس از انقلاب 2014، اوکراین شروع به همگام سازی امنیتی و نظامی با مجموعه اروپایی و آمریکایی کرد.

وی ادامه داد: اوکراین یکی از مهم ترین مناطق در زمینه استقرار سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک در دوران شوروی بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را برای تامین امنیت پیمان امنیتی بوداپست با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در سال 1994 تسلیم کرد و بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کنند. آنها از اوکراین در برابر حملات خارجی محافظت خواهند کرد.

یک مقام ارشد گفت: در حال حاضر مردم و دولت های جهان شاهد جنگ تمام عیار بین روسیه و اوکراین و واحدهای زرهی ارتش روسیه از سه محور شمال، جنوب و شرق تا اقدام نظامی در خاک اوکراین هستند. کارشناس روابط بین الملل اما واکنش غرب به جنگ روسیه و اوکراین نه تنها با وعده های آنها به دولت اوکراین، بلکه از سوی ایالات متحده، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان همخوانی نداشت و در عین حال موضوع ناتوی اوکراین را خفه کرد. از جمله موشک های دفاعی و موشک های ضد تانک برای اوکراین کافی بود و برخلاف محاسبات مقامات اوکراینی، ناتو در جنگ تمام عیار روسیه و اوکراین اقدام نظامی مستقیمی انجام نداد.

نادری گفت: تکیه بر امنیت مقامات اوکراینی با کمک اروپا و آمریکا در برابر روسیه، پوچ بودن و بطلان مفهوم اعتماد به کشورهای خارجی و قدرت های امنیتی در ادبیات روابط بین الملل را اثبات می کند.

وی گفت: اتکای اوکراین به تضمین های امنیتی با اصول تئوری رئالیسم و ​​نئورئالیسم در روابط بین الملل در تضاد است. شد.

یک کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: موضوع اوکراین و روسیه ضمن افشای نابسامانی نظم بین المللی و شورای امنیت، دیدگاه لیبرالی غرب در مورد امنیت را از طریق سازمان های بین المللی بی اعتبار می کند و همچنین به کشورهای مستقل نظام بین الملل هشدار می دهد. که امنیت ملی از درون به بیرون حفظ خواهد شد. حفظ و افزایش قدرت دفاعی نظامی از طریق توسعه تسلیحات مدرن مانند موشک های بالستیک و دستیابی به بازدارندگی محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید