اثرات بسیار مخرب ریزگردها بر ریه ها و خون

اثرات بسیار مخرب ریزگردها بر ریه ها و خون

روز جدید : دکتر محمدرضا زاهدپور انارکی، فوق تخصص ریه درباره اثرات مخرب گرد و غبار بر سلامت بدن می گوید: همه سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. روی چشم انسان اثر می گذارد و دید را محدود می کند و دامنه دید را کاهش می دهد. گوش، گلو و بینی را تحت تأثیر قرار می دهد و این آلاینده ها باعث عفونت هایی می شوند که می توانند بر مغز تأثیر بگذارند و باعث سردرد و حواس پرتی شوند. تمام سیستم های بدن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

متن گفت و گوی شفقنا آینده با دکتر انارکی را می خوانید:

– امروز و دیروز شاهد گرد و خاک در هوای بسیاری از استان های کشور بودیم. گرد و غبار چه اثرات مخربی بر سلامت شهروندان دارد؟

علاوه بر گرد و غبار، آلاینده های شیمیایی نیز در هوا وجود دارد

منابع آلاینده باید بسته شود

با توجه به تغییرات اقلیمی، کمبود بارندگی و خشکسالی، آلودگی افزایش خواهد یافت

در این سطح از آلودگی باید توقف اعلام شود

بله، مطمئناً کار می کند و همه اعضای بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. این وضعیت برای کودکان و بیماران قلبی و ریوی خطرناک است. همچنین گرد و غبار برای خودروها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، کارخانه های سنگ و شن و ماسه و همه آلاینده ها مشکل ساز است و علاوه بر گرد و غبار، آلاینده های شیمیایی نیز در هوا وجود دارد. در چنین شرایطی باید طبق استانداردهای جهانی در این شرایط به صورت قانونی منابع آلودگی را ببندند این کمترین کاری است که می توان کرد. آلودگی در منطقه به دلیل تغییرات اقلیمی، کمبود بارندگی و خشکسالی افزایش خواهد یافت. به همین دلیل است که کودکانی که ریه آنها در حال رشد است نباید از خانه خارج شوند و حداقل در خانه از وسایل گازسوز استفاده کنند. یک مشکل هوای بیرون و دیگری هوای داخل است و باید رعایت شود. در چنین شرایطی، عملاً همه به ویژه کودکان و بیماران قلبی ریوی در معرض خطر هستند. در این سطح از آلودگی، باید تعطیل شود، زیرا وسایل نقلیه عمومی ما خوب نمی سوزند، اما من تعجب می کنم که چرا مدارس، دانشگاه ها و ادارات تعطیل نشده اند.

گرد و غبار چه تاثیری بر اندام های حیاتی بدن دارد؟

تمام سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. روی چشم انسان اثر می گذارد و دید را محدود می کند و دامنه دید را کاهش می دهد. گوش، گلو و بینی را تحت تأثیر قرار می دهد و این آلاینده ها باعث عفونت هایی می شوند که می توانند بر مغز تأثیر بگذارند و باعث سردرد و حواس پرتی شوند. تمام سیستم های بدن ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

آیا ماسک های استفاده شده توسط شهروندان از ورود آلاینده ها به دستگاه تنفسی جلوگیری می کند؟

پودر خوب است و تا انتهای ریه می رود و وارد جریان خون می شود

ماسک های N95 ممکن است موثر باشند، اما عناصر کوچکی در این آلودگی ها وجود دارد که حتی از فیلتر ریه عبور می کنند، به خصوص مشکل گاز. گاز مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن که مانعی برای نفوذ آنها نیست پس زده شده و عوارضی ایجاد می کند. این پودرها غبار ریز هستند و تا انتهای ریه ها رفته و به سمت آلبومین می روند و همچنین از غشای آلبولوکاپریل عبور کرده و وارد جریان خون می شوند. این ذرات بسیار ریز می توانند از ماسک عبور کنند. البته ماسک تا حدودی از این ذرات جلوگیری می کند، اما اینطور نیست که آلودگی نفوذ نکند، زیرا سطح آلودگی جدی است و علاوه بر گرد و غبار مواد SO2 ناشی از سوخت های فسیلی و اکسید نیتریک و آلاینده های کارخانه ها است. ، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، وسایل نقلیه و وسایل گرمایشی اضافه می شود و در صورت آلودگی شدید هوا تا حد امکان از مصرف آنها خودداری شود.

اثرات طولانی مدت آلودگی هوا بر بدن چیست؟

اگر این حالت ادامه پیدا کند، مطمئناً بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه علاوه بر گرد و غبار، مه دود نیز داریم که به آن مه دود می گویند و مواد دیگری از جمله مواد شیمیایی با این حالت همراه است. این حالت جدا از ریزگردها و ذرات مضر آن است. آلاینده هایی از جمله فلزات، سرب، مس و سایر ذرات که می توانند با این آلاینده ها ترکیب شوند و آلاینده های ثانویه ایجاد کنند و می توانند خطرناک باشند، به ویژه برای کودکان و بیماران قلبی عروقی خطرناک خواهند بود.

در این شرایط آیا می توان توصیه های غذایی داد؟

بهترین توصیه این است که مردم را کمتر از خانه خارج کنید

امروزه میزان آلاینده ها بسیار بالاست و در نتیجه مدارس و دانشگاه ها و همچنین هر جا که تمرکز جمعیت باشد باید تعطیل شوند.

آلودگی هوا و آلاینده ها می توانند باعث گسترش بیماری کووید شوند

شما نمی توانید دستورالعمل های غذایی خاصی داشته باشید. استفاده از آنتی اکسیدان ها و میوه ها و سبزیجات ممکن است تا حدودی موثر باشد اما تاثیر چندانی نخواهد داشت. آلاینده‌ها در هوا طبقه‌بندی می‌شوند و امروزه سطح آلاینده‌ها بسیار بالاست و در نتیجه مدارس و دانشگاه‌ها و هر جا که ازدحام جمعیت است باید تعطیل شوند، در غیر این صورت اقدام در این شرایط می‌تواند مشکل‌ساز باشد. این شرایط آلودگی هوا و آلاینده ها می تواند باعث گسترش بیماری کووید شود.

دیدگاهتان را بنویسید