اثرات تعلیق برجام در چهارراه استانبول

اثرات تعلیق برجام در چهارراه استانبول

روز جدید : ایران و غرب باز هم از توافق هسته ای فاصله گرفتند تا جلوی نوسانات در مهم ترین بازارهای پایتخت را نگیرند. گفته می شود وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرده است و به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، این افراد و شرکت ها در ساخت و انتقال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نقش داشته اند. بر اساس اخبار رسیده، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با همتای چینی خود درباره مذاکرات لغو تحریم ها گفت: آمریکا باید از استفاده از ادبیات مبهم در متن فاصله بگیرد، بنابراین پس از انتشار اخبار منفی از وضعیت بین‌الملل، بازار سهام دوباره وارد فاز نزولی شد؛ بنابراین در روز چهارشنبه متعادل و منفی شد و شاخص کل با افت مواجه شد. 7975 واحد (معادل 0.56 درصد)؛ شاخص هم وزن نیز با افت 0.11 درصدی همراه بود، در اولین روز هفته وضعیت تالار شیشه ای خوب نبود و 84 درصد معادل 542 نماد. با توجه به بدتر شدن وضعیت بورس پس از انتشار اخبار برجام، اخبار دیگری در بازارهای موازی و افزایش قیمت ها گزارش شده است.در چهارراه استانبول خبر افزایش قیمت دلار است. قیمت دلار ara معاملات هفته گذشته را 2.2% افزایش داد. طبق اعلام کانال های تلگرامی غیررسمی، نرخ ارز در معاملات آخر هفته به 30 هزار و 400 تومان رسید که بالاترین قیمت از 3 مرداد ماه به شمار می رود. این در حالی است که نوسانات قیمت سکه به پایان نرسیده و در روزهای اخیر سکه در کانال 13 میلیون تومان در نوسان بوده است. قیمت سکه طرح جدید روز گذشته با 30 هزار تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل (پنجشنبه 26 شهریور) با 13 میلیون و 930 هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ساعت 15 اولین روز هفته 13 میلیون و 930 هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزاد در همان روز 13 میلیون و 250 هزار تومان معامله شد. همچنین دیروز نیم سکه هشت میلیون تومان، ربع سکه پنج میلیون تومان و سکه یک گرمی سه میلیون و پنجاه هزار تومان معامله شد. همچنین در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 283 هزار تومان و هر مثقال طلا پنج میلیون و 560 هزار تومان رسید. افزایش قیمت سکه در حالی ناشی از افزایش قیمت دلار بود که قیمت جهانی هر اونس طلا به 1717 دلار و 47 سنت رسید.

بازار سرمایه گرفتار موانع و نااطمینانی های داخلی برجام است

این روزها بازار سرمایه که آینه ای از نمای کلی اقتصاد ایران است، از یک سو درگیر اخبار برجام است، از سویی سیاست های بازارسازان و از سوی دیگر قیمت های الزام آور. نفس این بازار را گرفته و معاملات سنگین تر از همیشه است. یکی از این سیاست ها رفتار فعالان بازار است که به گفته کارشناسان اقتصادی به موجودی آشفته در این بازار تبدیل شده اند. یک کارشناس بازار در خصوص تعداد بازارسازان گفت: این تعداد بازارساز با توجه به شیوه کار فعلی کم است، زیرا همگی منجر به خرید، ایجاد رکود در سهام و پس از مدتی کمبود منابع می شوند. دلیل این است که معامله گران همیشه با کمبود منابع مواجه هستند. به گفته کارشناسان اقتصادی، مدیریت بازار به نهادی دردسرساز تبدیل شده است که با افت بازار معمولاً مدیر بازار مجبور به خرید می شود و منابع کمی می آورد در نتیجه پس از مدتی به یک نهاد بدهکار و بی فایده تبدیل می شود. بر اساس تحلیل های گزارش شده، فعالان بازار به دلیل انباشته شدن ذخایری که در اختیار دارند و همچنین به دلیل اینکه مجبور به عرضه هستند، حتی زمانی که بازار رو به افزایش است، به نوعی جلوی رشد را می گیرند. در هر دو مورد، معامله گران عملکرد منفی دارند. به گفته کارشناسان، بهتر است بازارساز به جای اینکه مجبور به انجام حداقل تعداد معاملات در روز شود، مجبور شود با یک محدوده قیمتی مشخص سفارش دهد و حداقل و حداکثر تعادل را برای خود حفظ کند. به عنوان مثال، فرض کنید یک سهم را معامله می کند، باید حداقل موجودی 1 یا 10 میلیونی را حفظ کند که قیمت آن بستگی به ارزش سهام مورد معامله دارد و حداکثر 1 میلیارد معادل 2 درصد سفارش دهد. هر روز از سهام شرکت.البته او مجبور به سفارش روزانه است در نتیجه وقتی خود مدیریت بازار مقداری از سهام را می فروشد و موجودی آنها کم می شود باید موجودی خود را جبران کند و از طرف دیگر وقتی زیاد خرید می کند، باید تعادل خود را به آن محدوده بازگرداند.

در مورد تعداد بازارسازان نیز باید گفت که این تعداد بازارساز با توجه به شیوه فعلی کسب و کار کم است، زیرا همگی منجر به خرید، ایجاد رکود در سهام و پس از مدتی تمام شدن منابع آنها می شود. زیرا بازاریابان همیشه با کمبود منابع مواجه هستند.

همانطور که کارشناسان بورس در مورد مدیریت بازار شرکت‌های سهامی خاص می‌گویند، از آنجایی که این شرکت‌ها مدیر بازار ندارند، بسیار نقدشونده شده و از NAV سهام خود فاصله می‌گیرند. در این زمینه به نظر می رسد ابتدا باید روش بازاریابی درست شود، سپس یک مدیر بازاریابی برای خود داشته باشند و در نهایت بهتر از این است که همین الان این کار را انجام دهند.

سایه اقتصاد دستوری همچنان بر بازار سهام آویزان است

نااطمینانی های اقتصادی اکنون به رکود در بازار سرمایه منجر شده و بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل ریزش بورس را قیمت گذاری دستوری می دانند. یک کارشناس بازار سرمایه به بورسان گفت: موضوع قیمت گذاری دستوری باید به صورت اساسی حل شود زیرا اقتصاد کشور نزدیک به سه دهه است که درگیر قیمت گذاری دستوری است و نسبت به بسیاری از شرکت ها بی انصافی است. برجام و تاثیرگذاری بر بازار سرمایه: برجام عاملی زودگذر است و سایر مسائل باید بررسی شود.وی افزود: مهمترین نگرانی امروز این است که اخباری در حوزه های مختلف بازار سرمایه منتشر می شود. تاثیر زیادی بر روند سرمایه گذاری داشته و نوسانات را به اوج خود رسانده است.» به گفته وی: «از سال 1378 که حجم زیادی از مردم وارد بازار شدند، بورس تهران به یکی از سرفصل های اصلی اکثر اقتصادها و بازارها تبدیل شد. رسانه های غیراقتصادی؛ اما بهتر است بازار سرمایه و سهامداران از برخی اخبار منفی دوری کنند زیرا صنایع مختلف تحت تاثیر اخبار منفی با مشکلات و مسائل زیادی مواجه هستند و این مشکل بر تولید آنها تاثیر می گذارد.

فرهادی درباره شرطی شدن فعالان بازار سرمایه و پیگیری اخبار مختلف در حال حاضر گفت: سرمایه گذاران بدون توجه به اخبار روز باید در تنظیم پرتفوی خود به استراتژی خاصی پایبند باشند.

این کارشناس بازار معتقد است در همه جای اقتصاد کشور مشکل قیمت گذاری وجود دارد. سیاستمداران کشور از پیامدهای منفی این مشکل آگاه هستند و باید به آنها فرصت داد تا این مشکل را حل کنند.

فرهادی در پایان با بیان اینکه اگر طرفدار اقتصاد کامل و آزاد در کشور هستیم، موضوع قیمت گذاری دستوری باید در سیستم بازار حل شود، گفت: این موضوع باید به صورت اساسی حل شود زیرا اقتصاد کشور نزدیک به سه دهه است که درگیر قیمت گذاری اجباری بوده و «به شرکت های زیادی ظلم شده است».

این کارشناس افزود: رسانه ها نباید به عنوان یک موضوع بی اهمیت برخورد کنند، بلکه برای حل کامل آن در اقتصاد کشور به زمان و حوصله بیشتری نیاز داریم تا اهداف فعالان اقتصادی در راستای اقتصاد بدون قیمت گذاری اجباری در کشور محقق خواهد شد.»

دیدگاهتان را بنویسید