اثربخشی دولت سیزدهم با ایجاد تغییرات اساسی در سیاست خارجی

ساعت: 19:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1785220

حسن هدی گفت: سیاست خارجی در دولت آقای رئیسی انگیزه جدیدی پیدا کرده و سیاست موثری در روابط بین الملل در حال انجام است و در واقع سیاست الهام بخشی را در جهان اسلام دنبال می کنند که همگی مبتنی بر امنیت سه گانه قدرت است. بر اساس قدرت و مذاکره است و دیپلماسی مبتنی بر عزت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ با نگاهی به 100 روز دولت آیت الله سیدابراهیم رئیسی به جرات می توان گفت که سیاست خارجی دولت سیزدهم با دولت قبلی و دولت های قبلی تفاوت اساسی دارد.

فرآیند سیاست خارجی مبتنی بر سه اصل مقام معظم رهبری یعنی عزت، حکمت و مصلحت است.
نقطه عطف سیاست خارجی این بود که رئیس جمهور و دولتش نه تنها برجام را به سفره مردم گره نزدند، بلکه او را در مرحله ای مطلوب و مفید دنبال کردند؛ در حالی که در یک مرحله مساعد و مفید، برجام را دنبال کردند. نشان دادن آن به دولت های درگیر غربی که عموماً عجله ای برای مذاکره با دولت جمهوری اسلامی ایران ندارند، در این 100 روز یک اتفاق مثبت بود.

این رویکرد آمریکا و اروپایی ها را که همواره بر مواضع خصمانه خود علیه مردم ایران پافشاری کرده اند، به جایی رسانده است که اساساً به مذاکره فشار می آورند.

سیاست خارجی بر سه اصل اساسی استوار است

حسن هدی، کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار بلاغ، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی 100 روز پس از آغاز به کار گفت: به طور کلی در روابط آن با سایر دولت ها باید سه اصل اساسی وجود داشته باشد.

وی افزود: سیاست خارجی دولت اصلی مبتنی بر امنیت از موضع قدرت، صلح از موضع زور و مذاکره و دیپلماسی از موضع عزت است.

روابط خارجی هدفمند اولین ماموریت دیپلماسی ایران

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: تیم سیاست خارجی دولت سیزدهم برای انجام چهار ماموریت مهم بر این سه اصل استوار بود؛ وی خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین ماموریتی که دولت سیزدهم در راستای پیگیری هدفمند روابط خارجی دنبال می کند؛ منظور از روابط خارجی هدفمند این است که دولت با تمام توان روابط کشور را هدفمند دنبال کند و توجه را به مراکز قدرت جهانی جلب کند که البته محدود به اروپا نیست.

استاد دانشگاه مازندران ادامه داد: در واقع به دنبال توسعه روابط سیاسی با همه کشورها و با همه قدرت های نوظهور جهانی مانند چین، آرژانتین، برزیل، هند و روسیه هستند.

تقویت نفوذ منطقه ای ایران یک ماموریت راهبردی است

هدی بیان کرد: ماموریت دوم به موضوع نفوذ ایران در مناطق برمی گردد، در واقع به دنبال ایجاد ثبات مسالمت آمیز و مسالمت آمیز در منطقه هستند. لذا بر همین اصل با کشورهای اطراف وارد یکسری روابط شده اند و بر این موضوع نیز تاکید دارند.

وی گفت: در واقع دولت اصلی نیز به دنبال حفظ نیروی بازدارندگی موشکی ایران است و به دنبال ایجاد نیروی امنیت جمعی منطقه ای است.

نقد چک های برجام با سه سیاست

این کارشناس علوم سیاسی گفت: سومین ماموریت تیم دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم که از هشتم آذرماه سال جاری آغاز می شود، انتقاد از بررسی برجام است؛ در حالی که این ماموریت در دستور کار قرار دارد. یعنی دولت می خواهد سیاست تعامل و فشار را کنار بگذارد، سیاستی که کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران به کار می برند.

استاد دانشگاه مازندران افزود: دولت در گام اول به دنبال پایان دادن به این حادثه است و نباید این سیاست تعامل و فشار از سوی کشورهای غربی صورت گیرد.

هدادی گفت: دومین موضوعی که دولت در ماموریت خود برای نقد برجام به دنبال آن است، بحث راستی آزمایی در موضوع برجام است، موضوعی که دولت قبل از آن غافل شد و در این دولت بحث راستی آزمایی بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: سومین موضوعی که دولت در ماموریت خود برای نقد برجام به دنبال تحقق آن است، تغییر نحوه اجرای برجام است؛ اما در صورت عدم اجرای برجام، این موضوع در دستور کار قرار گرفت. یعنی در دولت روحانی که ما به همه تعهدات خود عمل کرده ایم اما طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است، دیگر نباید این کار را انجام داد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تاکنون کار و نگاه به روند سیاست خارجی و ماموریت های دولت سیزدهم به خوبی نشان می دهد که با دولت قبل تفاوت زیادی دارد.

تولد دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

این استاد دانشگاه مازندران اذعان داشت: چهارمین ماموریت تیم دیپلماسی خارجی دولت سیزدهم بحث دیپلماسی اقتصادی است، موضوعی که در دولت های گذشته کاملا نادیده گرفته شده و مغفول مانده بود.

هدی گفت: در واقع به دنبال این هستیم که رونق هدفمندی به واردات و صادرات کشور بدهیم. برای این منظور باید ظرفیت کشور خود و سایر کشورها را بشناسیم و بحث دیپلماسی اقتصادی یکی از وظایف اصلی سفرای ما در کشورهای دیگر است.

وی افزود: رهبران عاجز هستند که این موضوع را با کشورهای همسایه در اولویت قرار دهند، یعنی دیپلماسی اقتصادی ما باید در درجه اول با کشورهای اطراف انجام شود و می توانیم از این ظرفیت موجود برای دور زدن تحریم ها استفاده کنیم.

وی گفت: رئیس جمهور تلاش می کند بین روابط اقتصادی و تجاری اروپا و آسیا تعادل ایجاد کند، در واقع ما این توازن اقتصادی مطلوب را بین روابط آسیایی و اروپایی نداشتیم.

تفاوت های اصلی سیاست خارجی دولت اصلی با روحانی

این استاد دانشگاه مازندران تاکید کرد: دولت سیزدهم در این چهار ماموریت با دولت قبل تفاوت های زیادی ایجاد کرد، یعنی در ماموریت روابط خارجی هدفمند که دولت سیزدهم به دنبال ارتباط با همه قدرت های جهانی است، دولت قبل فقط به دنبال برقراری ارتباط است. با کشورهای غربی بودند.

هدی افزود: متأسفانه در دولت قبل بحث حوزه و دیپلماسی در خصوص مأموریت نفوذ به مناطق ایران مطرح شد و همه دیدند چه خلأهایی وجود دارد و دولت آقای روحانی هیچ تعهدی در میدان نداشت. و ترکیب جمعی آن چندان بر امنیت منطقه ای و بازدارندگی از سوی ایران تمرکز نداشت.

وی افزود: در ماموریت نقد بازرسی برجام مشخص است که این بزرگترین ضعف سیاست خارجی دولت روحانی بود که چرا بسته برجام عملا برگشت و ضمانت اجرایی وجود نداشت و مدام زیر بار بودیم. سیاست تعامل و فشار آمریکا و کشورهای اروپایی «باید تغییر می کرد و دولت سیزدهم برای تغییر آن تلاش می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در نهایت در مأموریت دیپلماسی اقتصادی ما واقعاً در حاکمیت معنوی خود در این موضوع ضعف اساسی داشتیم، روابط ما در دولت قبل فقط با برخی کشورها بود و حتی با این کشورهای خاص ارتباط برقرار نبود. متعادل، حتی قطع شد.

معاهده شانگهای یک دستاورد بزرگ دولت است

این استاد دانشگاه مازندران افزود: در دولت قبل اولویت با کشورهای همسایه نبود و تعادلی در روابط اقتصادی کشورهای اروپایی با سایر کشورهای دنیا نداشتیم.

هدادی گفت: سیاست خارجی در دولت آقای رئیسی انگیزه جدیدی پیدا کرده است و سیاست موثری در روابط بین الملل در حال انجام است و در واقع سیاست الهام بخشی را در جهان اسلام در پیش می گیرند که همگی مبتنی بر امنیت سه گانه است. قدرت.» مبتنی بر قدرت و مذاکره و دیپلماسی مبتنی بر عزت.

وی گفت: یکی از نمونه اقدامات دولت سیزدهم در این زمینه، خودداری رئیس جمهور از سفر به نیویورک بود که حاوی پیام های زیادی بود و سپس سفر خود را به کشورهای هدف هدایت کردند که منجر به توافق شانگهای شد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: ما در دولت قبل تنها ناظر این پیمان بودیم و اعضای این پیمان نمی خواستند ایران را به عنوان عضو دائمی بپذیرند اما ورود ایران به پیمان شانگهای با آغاز ریاست جمهوری است. یک وظیفه بزرگ سیاست خارجی.” قطبی شدن جدید در جهان.

استاد دانشگاه مازندران افزود: در توافقنامه شانگهای چهار قدرت اصلی (چین، قدرت اقتصادی، روسیه، قدرت نظامی، هند، قدرت فناوری اطلاعات، ایران، قدرت منطقه ای و انرژی) در کنار هم قرار می گیرند که می توانند قدرت و پراکندگی جهانی را متعادل کنند. «برای انتقال قدرت از غرب جهان به شرق جهان؛ بنابراین هندسه جدیدی در قدرت جهانی شکل می‌گیرد.

هدادی عضویت دائم ایران در توافقنامه شانگهای را دستاورد بزرگی برای رئیس جمهور دانست. در واقع این دستاورد بزرگ در دولت سیزدهم با تغییر نگاه دولت، تعادل با غرب و شرق و توجه دیگر قدرت های جهانی ممکن شد.

ارائه موفقیت آمیز تیم دیپلماسی دولت سیزدهم در تهیه واکسن

وی با اشاره به عملکرد خوب تیم دیپلماسی دولت اصلی در تهیه واکسن گفت: بخش عمده ای از عملکرد خوب واکسیناسیون در کشور مرهون تبادلات دیپلماتیک مطلوب دولت است. 5 میلیون واکسن اما در دولت سیزدهم تاکنون 100 میلیون دوز واکسن زده شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در بحث برجام، سیاست خارجی دولت اصلی با دولت روحانی تغییرات عمده ای ایجاد کرد. دولت قبل می خواست برود و مذاکرات را ادامه دهد، اما دولت اصلی تلاش کرد مذاکرات را آغاز کند. شروع مذاکرات به این معناست که ما یکسری شرایط داریم که از جایی که منافع ملی ما تامین نشود، مذاکرات را از سر بگیریم و فقط مذاکرات را ادامه ندهیم.

این استاد دانشگاه مازندران یادآور شد: دولت روحانی می خواست آمریکا را به برجام برگرداند، اما دولت اصلی به دنبال نقش تحریم بود، این دو موضوع بسیار متفاوت است؛ این دو موضوع بسیار متفاوت است. درخواست بازگشت از متخلف با درخواست لغو تحریم ها متفاوت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید