اجاره مستاجر در حاشیه شهر

اجاره مستاجر در حاشیه شهر

روز جدید «به هر قیمتی دنبال سقف می گردیم، حتی بیشتر از حقوق ماهیانه» داستان میلیون ها نفر است که در تابستان گرم از ملکی به ملک دیگر نقل مکان می کنند و بعد از چند روز نیمی از آنها با دیدن خانه های اجاره ای، به خارج از شهر بروید تا شاید ده ها کیلومتر از محل کارشان سرپناهی پیدا کنید. امروزه با افزایش اجاره بها، گسترش حومه شهر و تراکم بالای جمعیت در این شهرهای بدون امکانات مشهود است.

در شهرستان های ملارد، شهرری، سرآسیاب، مهرشهر، فردیس، ورامین، پرند و پردیس و… آنقدر مشتری زیاد است که این شهرها با کمترین امکانات می توانند به یک شهر مجزا یا حتی استان تبدیل شوند. در شرایطی که افزایش اجاره بها از سوی دولت 25 درصد اعلام شده است اما مالکان با وجود این قانون تا 200 درصد افزایش اجاره بها را در مرکز تهران اعمال کرده اند. این موضوع در صحبت های افراد و مشاوران املاک صحیح به وضوح دیده می شود. صحبت از مهاجرت مردم حاشیه تهران و کلانشهرها به ویژه در روزهایی است که پروژه های مسکن دولت یازدهم و دوازدهم با شکست مواجه شد و قضاوت درباره ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی از سیزدهم خیلی زود است. دولت. در صحبت های یکی از شهروندان می توان به این موضوع پرداخت. رامین احدی از اهالی منطقه مولوی تهران معتقد است از نظر مسافت نیز در حال بازگشت به حاشیه تهران است. «صاحب خانه گفته است ملکش را برای پسرش می‌خواهد، اما می‌دانم که دروغ می‌گوید، زیرا یکی از بنگاه‌های معاملات ملکی گفته است خانه ۴۵ متری که سال گذشته ۲۰۰ میلیون تن به ما رهن کامل داده بود، این خانه را اجاره کرده است. این شهروند که کار می کند می گوید: «هر روز برای رسیدن به خانه یک ساعت را به BRT و فشار جمعیت می گذرانم و صبح ها وضعیت بدتر است. شرکتی در میدان ونک “امیدوارم دولت به فکر ما باشد، امیدوارم روزی من مجبور نباشم به پردیس بروم.”

سکته قلبی برای افزایش اجاره بها

این شهروند از شب های رنج و بی خوابی خود در شرایطی می گوید که همین چند روز پیش یکی از اصحاب رسانه و خبرنگاران پیشکسوت روزنامه همشهری به دلیل نداشتن سقف و خانواده اش دچار سکته قلبی شد و جان باخت. ماجرای یاسین نمکچیان شاعر و روزنامه نگار از زندگی فریدون بهرامی روزنامه نگار پیشکسوت از این قرار است: او چند روزی به دنبال خانه ای گشت و هیچ گزینه ای متناسب با بودجه اش پیدا نکرد. روز پنجشنبه برگشت اما چیزی نمانده بود. غمگین خوابیدی و دیگر بیدار نشدی. «این سرنوشت یکی از همکاران مطبوعاتی بود.

مهاجرت اجباری در حومه شهر

حمید سلیمی که سه دختر دارد هر روز صبح از کرج به محل کارش در تجریش می رود. او که به عنوان رستوران کار می کند به آرماند ملی گفت: محل سکونت ما در ملارد و سرآسیاب تبدیل به خوابگاه شده است. زندگی برای ما معنای خود را از دست داده است زیرا من خودم بیش از 2 ساعت در راه هستم و 2 ساعت در راه خانه. بنابراین نمی توانم با خانواده ام وقت بگذرانم. وقتی به خانه می رسم آنقدر خسته هستم که معنای خوش گذرانی با خانواده را نمی فهمم. این جوان 41 ساله افزود: در مناطقی که ما زندگی می کنیم، مردم ملارد، سرآسیاب و اندیشه که اکثر آنها در تهران و خارج از تهران کار می کنند، به این شهرها «خوابگاه» می گویند. ساعت 6 صبح از خانه خارج می شوم، تا 8 صبح در شرکت هستم. در رفت و برگشت به طور متوسط ​​در صورت رعایت انصاف رانندگان و دریافت نرخ مصوب، 44 هزار تن در رفت و برگشت و 44 هزار تن در برگشت، فقط هزینه رفت و برگشت خواهد بود و اگر 5 روز در هفته باشد. و 22 روز از ماه ها را محاسبه کنیم مبلغ حدود دو میلیون تن فقط هزینه سفر من است با توجه به اینکه درآمد من با دو فرزند از شرکت با 15 سال سابقه 8 میلیون و 700 هزار تن است.

زیر پله ها هم دنبال زیرزمین می گردند

سال گذشته میانگین قیمت خرید هر متر مسکن در تهران 30 میلیون تن در هر متر بود اما امسال به مناطق پایین شهر تهران رسیده است. قیمت اجاره آپارتمان ها نیز افزایش یافته و در برخی از مناطق تهران بالغ بر 6 تا 50 میلیون تن در ماه است. بررسی ها ما را به ملکی در مرکز شهر و اطراف خیابان امیریه می رساند. تا سال 1375 در این محله می شد خانه نوساز را با متری 2 میلیون و 500 هزار تن خریداری کرد اما اکنون حتی با آن قیمت هم نمی توان یک ماه آن را پرداخت کرد. مجید فرهانی یکی از مالکان خیابان امیریه است که تاکید می کند در شرایطی که فصل جابجایی در یکی از مناطق پرتردد تهران (منطقه 11) است، با رکود مواجه است. مشاور املاک به آرماند ملی می گوید: «در سال های اخیر همه چیز تغییر کرده است، به خصوص از زمان تاج گذاری. در سال های گذشته اکثر مراجعین ما از “میدان انقلاب” تا “میدان آزادی” و از این دیار تا “میدان کر” بیشتر شهرها به دنبال خانه های قدیمی و ارزان قیمت بودند، اما اکنون خبری از آنها نیست و همه می خواهند. برای اجاره خانه های جدید. به نظر من این حلقه مستاجران یا تهران را ترک کرده اند یا به مناطق پایین اجاره ای رفته اند. این نکته را هم متذکر می شوم که صاحبخانه ها عجله دارند تا خانه های قدیمی خود را تا حد امکان تخریب کنند تا چندین طبقه را بالا ببرند. اگر بخواهیم واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، می بینیم که هیچ چیز مثل اجاره خانه یا ساخت خانه سودی ندارد زیرا قیمت آن هر روز در حال افزایش است. اگر امروز ملکی را مثلاً 3 میلیارد بخرید و 6 ماه بعد بخواهید آن را بفروشید، حداقل چند میلیون سود کرده اید. امروز صبح در کانال مشاوران املاک دیدم که قیمت اجاره نسبت به پارسال 46 درصد افزایش داشته و هفته آینده درصدی که اعلام کردند باز هم افزایش می یابد. ما مشتریان بیشتری در مرکز شهر داریم که می‌خواهند اجاره بیشتری بپردازند تا ودیعه. «خانه‌هایی که در اینجا اجاره می‌کنم از 60 متر شروع می‌شود تا 150 متر و کف اجاره این خانه‌ها از 4 میلیون و نیم تن شروع می‌شود و تا 800 میلیون تن رهن ادامه می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید