اجازه دهید غرب ابتکار عمل واقعی خود را برای پایان دادن به تحریم ها ارائه دهد

ساعت: 15:57
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1789213

امیر عبداللهیان در گفتگوی تلفنی با بورل گفت: غرب باید ابتکار عمل واقعی خود را برای پایان دادن به تحریم ها ارائه کند و به تکرار شعارهای قبلی که حقوق و منافع مردم ایران را نقض می کند پایان دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین صبح امروز (جمعه) با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه درباره مذاکرات جاری ایران و گروه 1+5 در وین گفتگوی تلفنی انجام داد.

جوزف بورل این رویداد را مهم خواند، زیرا همه هیئت های مذاکره کننده از آلمان، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و به ویژه جمهوری اسلامی ایران اکنون سخت در تلاش هستند تا در وین به توافق برسند.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ روز دوشنبه ۸ آذر در وین در حال انجام است و قرار است نشست نهایی این دور از مذاکرات امروز در کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل برگزار شود.

وی افزود: به انریکه مورا تاکید کردم که با مذاکره کننده ارشد ایرانی و همه هیئت ها برای دستیابی به توافق سازنده و فعالانه کار کند.

او خواستار انعطاف پذیری همه طرف ها با ادامه مذاکرات شد.

بورل از آغاز مذاکرات و آمادگی خود و همکارانش در اتحادیه اروپا برای کمک به حل این موضوع ابراز خرسندی کرد.

روند کلی مذاکرات خوب اما کند است

امیر عبداللهیان با تشکر از تلاش‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و همکارانش، روند مذاکرات را به طور کلی خوب اما کند خواند.

وی افزود: هیات ایرانی با حسن نیت، اختیارات لازم و ابتکارات دست یافتنی و آینده نگر به صورت فعال بر سر میز مذاکره حضور دارد.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: در تمامی مذاکرات و اقدامات، هدف از مشارکت ما، توقف کامل تحریم های ناقض برجام است.

وی با تاکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به همکاری های فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، افزود: با 1+5.

گفتنی است، شب گذشته علی باقری نیز با رافائل گروسی مدیرکل آژانس دیدار و این دیدار را سازنده خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده در مذاکرات اخیر گفت: با وجود عهدشکنی آمریکا و انفعال سه کشور اروپایی، با حسن نیت در مذاکرات وین حضور داریم. تیم ما در هر مرحله برنامه ها و ابتکارات واضح، ملموس و عملی دارد. غرب نیز باید ابتکار عمل واقعی را برای پایان دادن به تحریم ها به دست گیرد و به تکرار شعارهای قبلی که حقوق و منافع مردم ایران را نقض می کند، پایان دهد.

وی افزود: معتقدیم توافق خوبی وجود دارد اما نیازمند تغییر رویکرد برخی کشورها از ادبیات تهدید به ادبیات همکاری، احترام متقابل و نتیجه است.

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته (پنجشنبه) در گفت و گوی تلفنی با همتای ژاپنی خود گفت: ما با عزم جدی و برنامه مشخص به وین رفتیم، اما به اراده و نیات آمریکا و سه کشور اروپایی خوشبین نیستیم. ).

بورل و امیر عبداللهیان از فضای کنونی مذاکرات در وین تمجید کردند.

گفتنی است، تیم مذاکره کننده ایران چهارشنبه شب دو سند در خصوص رفع تحریم ها و مسائل هسته ای به طرف مقابل ارائه کرد و علی باقری معاون وزیر امور خارجه نیز طی بیانیه ای دو سند از ایران را به طرف مقابل ارائه کرد. رفع تحریم ها و مسائل هسته ای. او اسلام را خواند و گفت: برای ادامه مذاکرات در وین هستیم.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه دیگری با بیان اینکه بحث لغو تحریم ها مرحله به مرحله نیست، گفت: علاوه بر دو سندی که شب گذشته در اختیار طرف مقابل قرار گرفت، وجود دارد. سند سومی است که هنوز ارائه نشده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید