اجرای راهبرد اقتصاد مقاومتی از طریق تولید و ایجاد اشتغال / شرکت های دانش بنیان زمینه رونق اقتصادی کشور را فراهم می کند.


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855258

رویا سبزه گر گفت: اقتصاد پایدار و نقش شرکت های دانش بنیان تاثیر بسزایی در افزایش تولید سرانه، کاهش نابرابری درآمدی، افزایش فرصت های شغلی و ارتقای کیفیت محصولات به عنوان شاخص های کلیدی توسعه پایدار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات فراموش شده است که در سخنان مقام معظم رهبری به آن پرداخته شده است.

امروزه با پیشرفت علوم انسانی، کاربرد دانش در زندگی بشر در تمامی زمینه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و علم و اقتصاد دانش بنیان و لزوم توسعه شرکت های دانش بنیان در حوزه های اقتصادی اهمیت زیادی پیدا کرده است. .

شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبدیل ایده‌ها و نوآوری‌ها به محصول، تجاری‌سازی تحقیقات، افزایش علم و ثروت و توانمندسازی و راهنمایی فارغ‌التحصیلان برای ورود به محیط کسب‌وکار طراحی شده‌اند و این کسب‌وکارها نقش مهمی در ایجاد بسترهای پایدار مشاغل فناوری و فناوری دارند. استفاده از مزیت های فرصت های جدید در موفقیت اقتصادی کشور؛ در واقع با توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان می توان به اهدافی مانند اشتغال پایدار دست یافت.

رویا سبزگر، کارشناس اقتصاد و مدرس دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار اوشیدا گفت: یکی از مهم ترین زیرساخت های اقتصاد دانش بنیان پایه گذاری سرمایه انسانی خلاق، نوآور و دانش بنیان بر پایه جوانان تحصیل کرده و نیروی انسانی ویژه منطقه ای است. بزرگترین و باارزش ترین سرمایه ها در کشور و ذاتاً سیستان و بلوچستان است و با توانمندسازی، ترویج و استقرار فعالیت های خود در قالب شرکت های دانش بنیان قادر به مقابله با تهدیدات و تحریم های اقتصادی است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان عموماً کالایی تولید نمی کنند و زمین و ماشین آلات خاصی ندارند اما همیشه افراد تحصیل کرده و با تجربه اطلاعاتی را تولید می کنند که این اطلاعات محصول اصلی شرکت بوده و برای آنها درآمدزایی دارد.

سبزگر ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در همه حوزه ها به ویژه در حوزه اقتصادی می توانند حرکت تولید و افزایش بهره وری و بهبود فضای کسب و کار در جامعه را به حرکت درآورند.

مدرس دانشگاه زابل آزاد گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری و در سایه حمایت از کارکنان و توسعه کمی و کیفی آنها، بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه از جمله، فرصت های جدیدی را برای تجاری سازی فراهم کنند. از این رو ایجاد زیرساخت برای توسعه محصولات این شرکت ها در راستای حفظ استقلال و بهبود اقتصاد یک ضرورت مسلم است.

این اقتصاددان با اشاره به نامگذاری سال 1401 با محوریت تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال گفت: در توصیه های گام دوم انقلاب ابلاغی مقام معظم رهبری است.

روی سبزگر خاطرنشان کرد: بدون شک شرکت های دانش بنیان از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی هستند و با توجه به اینکه بیکاری به ویژه در اقشار تحصیلکرده به دغدغه مهم شرکت های دانش بنیان تبدیل شده است، با برخورداری از توسعه غنی. و اشتغال زایی

وی افزود: بنابراین شرکت های دانش بنیان نیاز به حمایت مالی از طریق کمک بلاعوض، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات تولیدی، وام و اعتبار کم بهره و مشاوره مدیریت، بازرگانی، مالی، بازاریابی دارند. از ایده های مبتنی بر دانش برای تبدیل نوآوری های فناوری به محصولات قابل فروش و ایجاد کسب و کارهای موفق حمایت کنید.

وی خاطرنشان کرد: بحران‌های اقتصادی و کاهش منابع طبیعی و انرژی یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی جهان به‌ویژه در کشور ما به‌ویژه به دلیل تحریم‌های ناعادلانه است، بنابراین سیاستمداران باید برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی تلاش کنند. مکانیسم های موثری که موتور محرکه اقتصاد آنها باشد.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: اکنون در عصر اطلاعات و ارتباطات، آنچه برای هر اقتصادی لازم است، برقراری پیوند مؤثر بین دانش (به عنوان سرمایه ثابت و منبع قدرت) و بازار در کشور است. شرکت های دانش بنیان می توانند با ارائه ایده ها و محصولات علمی به مراکز تولید ثروت (دانش) تبدیل شوند.

وی ادامه داد: طبیعتا رشد اقتصادی و کاهش بیکاری پیوند ناگسستنی دارند و با رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی انتظار ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری وجود دارد و هیچ راهی برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری وجود ندارد مگر اینکه سرمایه گذاری های جدید انجام شود. برای تشکیل فعالیت اقتصادی یا سرمایه گذاری برای گسترش فعالیت اقتصادی.

وی ادامه داد: اکنون برای ایجاد اشتغال در کشور نیاز است تا رونق فعالیت های اقتصادی و تولید بر مبنای علم، دانش و پژوهش در حوزه تولید باشد تا کسب و کارهای موجود حفظ و ارتقاء یابد. مشاغل فراموش شده می توان احیا کرد.

روی سبزگر خاطرنشان کرد: گسترش تولید دانش بنیان و رشد اقتصادی که خواه ناخواه با افزایش اشتغال ارتباط مستقیم خواهد داشت. اکونومیست که رشد اقتصادی ایران در سال 2022 را حدود 4 درصد پیش بینی می کند، طی دهه آینده به رشد اقتصادی بیش از 5 درصد و اشتغال یک میلیون نفر نیاز دارد. افق روشنی در پیش است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید