اجرای طرح مدیریت 500 هزار هکتاری منابع طبیعی در کرمانشاه

ساعت: 20:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806577

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه اعلام کرد؛

گلمرضا چامه گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه تاکنون موفق به اجرای عملیات اجرایی در بیش از 500 هزار هکتار از حوزه های آبخیز استان در قالب طرح های آبخیزداری شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمرضا چامه در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، درباره آخرین وضعیت پروژه آبخوان استان کرمانشاه اظهار داشت: شکل پروژه های حوضه آبریز می توان گفت که بیشتر این طرح ها در حاشیه دشت ها و دشت ها انجام شده است. سفره های زیرزمینی استان که باعث تقویت سفره های زیرزمینی می شود.

وی افزود: در برخی حوضه ها پروژه های آبخیزداری به طور کامل منطقه را تحت پوشش قرار داده است که می تواند اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان در حوضه های دشت ذهاب، تنگ کنشت، کرمانشاه، هرسم، اسلام آباد باشد. -غرب و دشت کنگاور. آبخوان دشت نیلوفر سراب کرمانشاه تغذیه می شود. امیدواریم با تخصیص اعتبار برای مطالعه و تغذیه دشت های بزرگ استان از طریق سراب ها و چشمه های پر آب در دشت های استان، امکان بازیافت آب مازاد در این دشت ها در فصل زمستان فراهم شود.

چمه در خصوص دستاوردهای پروژه آبخوان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در هر هکتار 530 مترمکعب از عملیات آبخیزداری و 1000 مترمکعب رواناب برداشت می شود که ادامه جریان رودخانه و یا تقویت سفره های زیرزمینی خواهد بود. “.

وی گفت: در استان کرمانشاه در بیش از 500 هزار هکتار از حوزه های آبخیز عملیات آبخیزداری انجام شده که حدود 50 درصد آن در داخل دشت ها و سفره های زیرزمینی به حجمی معادل 130 میلیون متر مکعب در سال انجام شده است. به سفره های آب زیرزمینی اضافه شده است.

معاون اداره منابع طبیعی و مخازن استان کرمانشاه گفت: علاوه بر عملیات بیولوژیکی و توسعه پوشش گیاهی، کاشت، بذرپاشی و چرای مراتع منجر به افزایش تولید محصولات زراعی و علوفه ای می شود، بنابراین 120 کیلوگرم تولید را افزایش خواهیم داد. علوفه در هکتار از عملیات آبخیزداری.

چمه افزود: یکی دیگر از دستاوردهای آبزی پروری، تغذیه سفره های زیرزمینی دشت های استان است. و رودخانه ها به پایداری تولید علوفه در منطقه برای فعالیت های کشاورزی به ویژه تولید علوفه به ویژه یونجه و ذرت کمک می کنند.

وی افزود: طرح های آبخوان داری که شامل آبخوان داری و توزیع سیلاب نیز می شود، باعث افزایش رطوبت خاک و توسعه پوشش گیاهی در مراتع و زیر جنگل می شود. آبخوان ها و سفره های زیرزمینی تقویت می شوند که از خشک شدن چاه ها، چشمه ها و قنات ها جلوگیری می کند و باعث هیدراته دائمی آنها می شود.

چامه خاطرنشان کرد: دشت هایی مانند دشت کنگاورا، دشت ذهاب و دشت سراب نیلوفر که در آن گیاهان علوفه ای مانند یونجه و ذرت علوفه ای کشت می شود، نمونه هایی از راهکارهای جهشی برای تولید علوفه دام در استان کرمانشاه متاثر از آبخیزداری و آبخوان است. فعالیت ها. هستند.

وی افزود: یکی از موانع تقویت و تولید علوفه دام های دارای آبخوان این است که اعتبارات برای اجرای طرح های آبخوان کافی نیست. همچنین مانع عمده پروژه های توزیع سیلاب، محدودیت فضا و شیب زیاد مراتع و اراضی جنگلی برای این نوع عملیات است.

چمه گفت: یکی از راهکارهای پیشنهادی برای آبخوان در دشت های استان استفاده از کانال ها و زهکشی در پایین دست سراب ها، چشمه ها و قنوات منطقه است که در فصل زمستان قابل لایروبی و ترمیم برای بازیافت منابع آب است. این مناطق وی ادامه داد: در صورت نبود کانال در منطقه از روش قنات معکوس برای تغذیه سفره های زیرزمینی منطقه استفاده می کند.

وی افزود: این روش ترکیبی از گالری ها و چاه های جذبی است که در زیرزمین ساخته می شود و مزاحمتی برای کشاورزان و کشاورزان ایجاد نمی کند اما می توانند آب را از چشمه یا رودخانه به این گالری ها هدایت کنند و با تزریق چاه های جذبی در زمین.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید