اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی


ساعت: 16:30
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900480

رئیس جمهور با تاکید بر اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: سایر مراجع در اجرای این قانون باید مواخذه شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، پیش از ظهر امروز (شنبه) در اولین جلسه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در دولت سیزدهم، پیام های مهم و هدف از اجرای این سیاست ها تسریع رشد اقتصادی بود.وی شکستن انحصارات، ایجاد اشتغال و رونق تولید را برشمرد و گفت: هدف از اجرای سیاست واگذاری بنگاه های اقتصادی دولتی به بخش خصوصی بود. تشویق مردم به سرمایه گذاری و تولید.

با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که اهداف اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی در حوزه «تامین عدالت اجتماعی»، «گسترش اموال عمومی» و «بهبود کار بنگاه های اقتصادی» تا چه اندازه بوده است. وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای سیاست های شورای عالی، اصل 44 قانون اساسی در آن زمان تشکیل شد و وظایف خود را در حوزه های تبیین سیاست ها، سیاست های سالانه، نظارت بر اجرای قوانین، آسیب شناسی و آسیب زدایی در کشور انجام داد. روند انتقال، شاهد انحرافات و ایجاد بدبینی و نارضایتی ناظران، مدیران و خریداران بنگاه های اقتصادی است.

رئیس جمهور به کاستی های اجرای سیاست اصل 44 قانون اساسی در گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در این روند مدیریت دولت کم نشد، بلکه سهام به جای دیگری منتقل شد؛ در حالی که در سال 2018، در سال 2018، در سال 2018، مدیریت دولت کاهش یافت. اگرچه برخی از اموال از دولت جدا شده است، اما هنوز دولتی است.

رئیسی با پیشنهاد تشکیل دبیرخانه شورای عالی برای اجرای سیاست های کلی اصل 44 برای اجرای سیاست واگذاری بنگاه های اقتصادی و ایجاد شرح وظایف موسسات این حوزه، گفت: این دبیرخانه می تواند زیر نظر شورای عالی استان تشکیل شود. وزارت اقتصاد و دارایی برای بهبود روند انتقال.

ابراز نارضایتی از اینکه وقتی یک شرکت یا شرکت دولتی در لیست واگذاری قرار می گیرد، پس از مدتی با نظر آن سازمان یا وزارتخانه از لیست حذف می شود.

رئیس‌جمهور در خصوص قیمت‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های واگذاری دولتی گفت: در خصوص مکانیسم قیمت‌گذاری، با توجه به اینکه کارشناسان عموما محدوده قیمتی را تعیین می‌کنند و نظرات متفاوتی در این زمینه دارند، باید مکانیزم قیمت‌گذاری واحدی با در دسترس بودن قیمت‌ها وجود داشته باشد. نمایندگان نهادها ایجاد نظارت در کمیته تدارکات برای کاهش خسارات ناشی از آن.

رایضی با تمرکز بر اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی خاطرنشان کرد: سایر مراجع در اجرای این قانون باید مورد توبیخ قرار گیرند.

وی با تبیین اهمیت توجه به موضوع سنجش صلاحیت در واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی، تصریح کرد: باید مشخص شود که معیارهای سنجش صلاحیت چیست، در این زمینه باید آئین نامه ای برای شناخت بیشتر ایجاد کنیم. خوب این مشکل به طوری که دیدگاه ها در مورد ارزیابی صلاحیت نزدیک تر است. یکی از اقدامات هیئت حاکمه، نوشتن شاخص در این زمینه است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم فضا دادن به تعاونی ها در اقتصاد کشور تصریح کرد: قانون، سیاست و تاکید رهبر معظم انقلاب در زمینه فعال سازی بخش تعاون است. اینکه این حوزه به دلیل اختلال در چند تعاونی فعال نشود درست نیست و باید سهم تعاونی ها در اقتصاد افزایش یابد.

رئیسی همچنین وزارت اقتصاد و دارایی را موظف کرد برای تحقق «۲۳۶ هزار میلیارد منابع احتساب از محل واگذاری» برنامه‌ریزی کند و املاک مازاد را شناسایی و برای اطمینان از منابع واگذار کند.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف دولت توانمندسازی بخش خصوصی با ایجاد بستری برای ارائه تسهیلات و حمایت های حقوقی و قضایی است.

در ابتدای این جلسه وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان خصوصی سازی گزارش های جداگانه ای از آخرین وضعیت واگذاری شرکت های مشمول قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی ارائه کردند. همچنین مشکلات و موانع پیش روی اجرای این طرح از جمله نحوه قیمت گذاری و اختیارات تعیین تکلیف ساختار و نیروی انسانی شرکت ها در فرآیند واگذاری، اصلاحات ساختاری شرکت ها در حین واگذاری، امکان انتقال مدیریت شرکت های دولتی به جای واگذاری مالکیت، احراز صلاحیت و نظارت پس از واگذاری.

دیدگاهتان را بنویسید