مدیریت صنایع بزرگ فضای کسب و کار را در استان کرمان بهبود نداده است/ برخی مسئولان اساسا مخالف سرمایه گذاران هستند!


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: 1301/07/17
کد خبر: 1902160

با نگاهی به رتبه پایین استان در شاخص کسب و کار؛

در حالی که 55 درصد از مشکلات فضای بهبود کسب و کار مربوط به اجرای قوانین و مقررات است، اما بزرگترین ریسک در فضای کسب و کار این است که مسئولان اجرایی دغدغه حفظ و نگهداری سرمایه گذاران را نداشته باشند و این موضوع بسیار مهمی است. خوب.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش «راه آرمان» در استان کرمان، همه دست اندرکاران استان از نمایندگان مجلس گرفته تا دولت و نمایندگان آن در سطح استان بر این نکته اتفاق نظر دارند که نیاز به توسعه پایدار بهبود فضای کسب و کار در استان است، اما وجود دارد. کمی است که به چشم می آید. توسعه این فعل نیاز به تلاش دارد.

در حالی که شاخص بهبود کسب و کار استان کرمان از سال 1396 تا کنون فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است، این شاخص در سال 1397 به رتبه 28 و در سال 1398 با رشد صعودی به رتبه 29 رسید و در سال 1393 به سکوی 30 نزدیک شد، بسیار موثر بود. انگیزه ورود سرمایه گذاران به استان و حتی فرار سرمایه ها.


استان کرمان در جذب سرمایه گذار ناکام است

محمدرضا پورابراهیمی نیز در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: اگر شرایط ریسک پذیری در سراسر کشور وجود داشته باشد و استان های همجوار ما نیز این شرایط را داشته باشند، چگونه ممکن است سرمایه گذاران با تمام توان وارد این استان ها شوند. تلاش می کند، محیط صنعتی آنها را تصرف می کند و وارد آن می شود، اما با ورود به کرمان می گریزند.

سید مهدی طبیب زاده، رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز سنگ اندازی های متعدد و عدم واگذاری زمین به موقع به سرمایه گذاران و هزینه های تحمیل شده به سرمایه گذاران بدون مشوق سرمایه گذاری را از دلایل خروج سرمایه از استان کرمان می داند.

بر اساس گزارش آمار کشوری در سال گذشته، کل صادرات استان کرمان 956595234 ریال بوده که نسبت به سال قبل از رشد نسبی یک تا یک و دو دهم درصدی برخوردار است، بنابراین بدیهی است فضای کسب و کار در استان وجود دارد. خیلی موفق نبود

با توجه به اینکه انواع صنایع فولادی و طرح های توسعه ای در استان در حال اجراست اما فضای کسب و کار همچنان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.


برخی از کارکنان اساساً به دلایلی مخالف سرمایه گذاری و سرمایه گذار هستند

محمدمهدی فداکار در حاشیه جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان هرگونه انسداد جهل یا عمدی را مانع جذب سرمایه گذار و تاخیر در توسعه دانست و گفت: تاکید ما بر کمک به مدیران برای تسهیل سرمایه گذاری است. باید با اتاق بازرگانی استان برای شناسایی و رفع موانع بهبود فضای کسب و کار استان همکاری کند.

استاندار کرمان راه حل مشکل اشتغال در استان را جذب سرمایه گذار و فعال سازی واحدهای تولیدی غیرفعال عنوان کرد و تاکید کرد: علاوه بر تلاش مسئولان برای جذب سرمایه گذاری در استان، باید مشکلات فرهنگی این حوزه نیز وجود داشته باشد. توسط متولیان فرهنگی و با مشارکت مردم در دستور کار قرار گیرد

فداکار با بیان اینکه برخی از مسئولان و کارشناسان در سازمان ها اساسا مخالف سرمایه گذاری و سرمایه گذار انفرادی هستند، گفت: رتبه های 29 و 30 برای استان کرمان رتبه مطلوبی نیست و آمارها نشان می دهد بیشترین سهم از مشکلات در این حوزه با شاخص 55 است. درصد به نحوه اعمال قوانین برمی گردد.


افت 12 رتبه ای استان در شاخص فضای کسب و کار برای یک سال

وی ادامه داد: استان کرمان در سال 2018 در برخی از شاخص های فضای کسب و کار رتبه هفدهم کشور را به خود اختصاص داد که در یک سال به رتبه 29 رسید که بدترین وضعیت را در بین همه استان ها داریم.

استاندار کرمان تصریح کرد: اگرچه 55 درصد مشکلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات است، اما بزرگترین ریسک در فضای کسب و کار استان کرمان این است که مسئولان رغبتی به حمایت از سرمایه گذاران ندارند و این مشکل بسیار حائز اهمیت است.

فداکار با تاکید بر اینکه همه از بیکاری گلایه داریم اما دغدغه رفع آن نداریم، گفت: اگر صنایع بزرگ را رها کنیم چیزی از اقتصاد استان کرمان باقی نمی ماند، مثلاً شرکتی که هفت در اختیار بانک بود. سالها.و دهها میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز شهر بر اثر رکود این مجموعه بر زمین مانده است که کدام مسئول دچار سکته قلبی شده است؟؟ و آیا برای رفع مشکل تلاش کرده است؟


استان کرمان بدون صنایع بزرگ در شاخص کسب و کار حرفی برای گفتن ندارد

با این سخنان با کارشناسان بهبود توسعه کسب و کار در اتاق بازرگانی برای حل مشکلات این حوزه به گفت وگو نشستیم.

الهه سعید مدیر توسعه بازار و بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی کرمان در گفتگو با خبرنگار را آرمان تاکید کرد: اولین اقدام ما برای جذب سرمایه گذار به استان ایجاد بستر و اطلس سرمایه گذاری در استان بود، بنابراین که افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند، مصمم هستند که بتوانند به راحتی تمامی پتانسیل های داخلی استان را درک کنند و با دستی باز بتوانند شی مورد نظر را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند که در استان کرمان کمبود آن وجود داشت.

وی ادامه داد: دومین سندی که تنظیم شد شناسایی ظرفیت های تجاری کشورهای روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، ارمنستان موسوم به اوراسیا بود تا سرمایه گذاران بومی استان با توجه به شرایط موجود به تولید و تجارت بپردازند. نیازهای این مناطق و در قالب کتاب در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد تا کرمان بتواند با سرمایه خود محصولات خود را برای مناطق مورد نظر تولید و برای کسب و کار آماده کند.

سعید تصریح کرد: مجموعه اسناد و کتاب هایی با موضوع تحقیقات بازار کشورهای هدف در خصوص موضوعات تجاری سازی و شرکت در 4 نمایشگاه بین المللی برای سرمایه گذاران و تجار کرمانی در کشورهای اوراسیا برای ارائه محصولات بومی استان کرمان تهیه شد.

وی ادامه داد: فعال سازی چند پلتفرمی شناسایی فرصت های داخلی و خارجی و قرار دادن بسترهای مختلف داخلی در راستای تبادل افکار و همراهی تجار و شناسایی یکدیگر و محصولات است.


هزار «نه» آسان تنها تلاش مسئولان برای بهبود فضای کسب و کار است

یکی از اساسی ترین نهادهای بهبود کسب و کار، توجه به بنگاه های خرد و کوچک است که با کمترین سرمایه بیشترین اشتغال را ایجاد می کنند و این اهمیت در تمامی شرکت های صنعتی استان کرمان به وفور دیده می شود، اما عدم تلاش در این زمینه مسؤولان در راه اندازی واحد فعالیت های تولیدی در بوروکراسی های اداری به بن بست رسیده است و همین امر باعث شده تا همچنان مهم ترین و راحت ترین اقدام مدیران استان کرمان رفع موانع تولید باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید