اجرای ناقص قانون حق الزحمه پرستاری!


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911106

طبق وعده معاونت پرستاری وزارت بهداشت قرار بود نرخ های پرستاری پرداخت شود اما از قیمت گذاری خدمات پرستاری خبری نیست و با گذشت دو ماه هنوز این قانون به درستی اجرا نشده است!

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ قانون حق الزحمه پرستاری پس از 14 سال با توصیه رهبر معظم انقلاب وارد مرحله اجرا شد. اکنون حدود 200 هزار کادر پزشکی در کشور منتظر اجرای این قانون و افزایش حقوق هستند.

بر اساس تنها ماده این قانون، وزارت بهداشت استاندارد خدمات، بسته های تشخیصی و درمانی کادر درمانی مشمول ماده (16) قانون می شد. سازمان نظام پرستاری در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی کشور تعیین و تعرفه سالانه را پس از تصویب شورای عالی بیمه و هیأت وزیران بر اساس قانون بیمه همگانی با هماهنگی وزارت رفاه در حدود 20/01/13 اجرا می کند. چارچوب سرانه

همچنین کارایی ارائه دهندگان پرستاری باید بر اساس قانون تعرفه اعمال شود. طبق تبصره 2 این قانون آیین نامه اجرایی آن با همکاری وزارت بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی و غیره تدوین می شد. سازمان نظام پرستاری در حال ویرایش و پس از تایید شورای عالی بیمه خدمات درمانی در انتظار تصویب و اجرا در هیئت وزیران.

در واقع قرار بود اجرای قانون جدید نرخ خدمات درمانی و افزایش حقوق پرستاران تا پایان شهریور ماه اجرایی شود که پرداخت آن با 2 ماه تاخیر انجام شد اما ظاهراً به درستی اجرا نشد که باعث شد. پرستاران صدای خود را بلند کنند. همچنین رئیس سازمان نظام پرستاری در نامه ای به وزیر بهداشت از اجرای تعرفه های پرستاری توسط وزارت بهداشت گلایه کرد.

عدم اجرای کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پزشکی

وی در نامه ای به محمد میرزابیغی وزیر بهداشت، رئیس سازمان نظام پرستاری، نوشت: ذیل نامه ۲۶۰۷/۱۴۰۱/ با n مورخ 11 ممنوعیت 1401 اجرای قانون نرخ پرستاری که سرانجام پس از 15 سال تاخیر، اکنون با دستور پرداخت علی حساب; فرم اجرایی و طبق ابلاغیه 3 ماه پرداخت نقدی وجود دارد علی حساب بیمارستان به اطلاع می رساند:

1. همانطور که در مکاتبه با معاونت توسعه وزارت متبوع اعلام شد، با توجه به اعتبار مصوبه مجلس، منابع حاصل از اجرای تعرفه های سال 1401 و همچنین معوقات مربوط به سه مورد اخیر. ماه های سال قبل و ابلاغ کلیه دستورالعمل های ثبت خدمات در HIS سلام مراکز تشخیصی و درمانی و اطلاع رسانی دستورالعمل ها کار بر روی اسناد و دستورالعمل های بازتوزیع در مرداد و شهریور ماه سال جاری انتظار طولانی ای داشته و این حق پرستاران است که با تمرکز، دقت و نظارت این وزارتخانه، قانون نرخ پرستاری به معنای واقعی و کامل اجرا شود. حداقل براساس توافق با معاونت توسعه این وزارتخانه و متن نامه فوق ذکر8 ماه مطالبات مربوط به حق تعرفه یک بار پرداخت شده است.

2. متاسفانه پیام محاسبه اشغال تخت برای پرداخت علی حسابتوسط یکی از کارمندان حوزه مالی وزارت بهداشت و استقرار وی در مراکز تشخیصی و درمانی موجب نارضایتی شدید و گلایه های همکاران پرستار بوده است

3. بنابراین تسریع در اجرای قانون ضروری است پرداخت علی حساب دستور صریح و صریح حذف این اجتهاد را در متنی روشن و اعمال نظر شخصی و نه رضایت نسبی را اعلام کنید. خواهری از اقدامات انجام شده نتیجه بگیرید و انگیزه خدمت به آن عزیزان را افزایش دهید.

خبری از نرخ پرستاری نیست!

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه سالمندان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در این خصوص گفت: در پانزدهمین سال پس از تصویب تعرفه ها نتوانستند این قانون را اجرا کنند هرچند شیوه اجرای تعرفه های پرستاری مورد قبول جامعه است، پرستاری نیست، اما در اجرای قانون نرخ، همان روش غیرقانونی و غیرحرفه ای را اعمال نکرده اند.

قدردانی مقدم؛ سالهاست که با اجرای طرح خودمدیریتی بیمارستان، دستمزد موثر پزشکان و میزان تعرفه آنها، تفاوت درآمد دکتر و پرستار افزایش یافت، اما با دو برابر شدن راندمان پزشک، این شکاف به اوج خود رسید.

وی همچنین گفت: با اجرای مصوبه چند ماه پیش دولت، سقف ماهیانه پزشکان در شهرهای برخوردار از 60 میلیون تومان به 120 میلیون تومان افزایش یافت. قانون تعرفه خدمات پزشکی در بهترین حالت 3 میلیون تومان به پرستاران پرداخت می شود.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه دستورالعمل و فرمول کارایی پزشکان بسیار ساده و واضح است و خود پزشک به راحتی می تواند میزان کارایی خود را بر اساس تعداد ویزیت ها یا عمل های انجام شده محاسبه و ادعا کند و گفت: متاسفانه دستورالعمل ها از آنجایی که کارایی پزشکان در جهت تسهیل و افزایش دستمزد است، برای پزشکان چنین است، اما برای پرستاران دقیقاً برعکس است.

به گفته رئیس دبیر خانه سالمندان، آیین نامه تخصیص مجدد منابع پرستاری که اخیراً به تصویب رسیده است شامل 40 عضو است. بسیاری از معیارها مانند دسته خدمات، سابقه خدمت، سطح تحصیلات، رتبه بندی بخش بیمارستان، رتبه بندی کیفیت کارکنان، نسبت کیفیت خدمات، رتبه بندی عملکرد، تعداد بیماران و … که فرمول های پیچیده ای دارند. گویی هدف از تنظیم آن ایجاد حدود و حد اکثر برای کاهش حقوق پرستاران خوب.

شریفی مقدم اضافه کرد: اگر قرار باشد نظام سلامت کشور بر اساس یک سیستم کارآمد و پرداخت برای یک سرویس مدیریت شده. با پزشکان و پرستاران باید یکسان رفتار شود و با همان مقیاس، فرمول و سبک محاسبه شده برای پزشک، روش یکسانی برای پرستار اعمال شود.

در بسیاری از استان ها حق پرستاری پرداخت نمی شود

سید جواد توکلی، عضو شورای مرکزی خانه سالمندان نیز گفت: اجرای قانون تعرفه خدمات پرستاری غیر کارشناسی است و ابهامات زیادی وجود دارد، حتی وعده پرداخت اقساط سه ماهه امسال که قرار بود تا 18 نوامبر، هنوز در بسیاری از استان ها پرداخت نشده است.

به گفته یکی از اعضای شورای مرکزی خانه سالمندان مبالغ پرداختی به پرستاران بر اساس فرمول جدید قیمت گذاری خیلی هم متفاوت است و معلوم نیست ملاک آن چیست. فرمول محاسبه آن واقعا نامشخص است و دارای ایرادات اساسی است. در واقع آنچه امروز به نام نرخ پرستاری اجرا می شود با آنچه پرستاران سال ها به دنبال آن بوده اند تفاوت های اساسی دارد و آن چیزی نیست که پرستاران سال ها منتظر آن بوده اند.

در شهریور ماه، مسئولان وزارت بهداشت وعده داده بودند که تعرفه ها پس از چند هفته تاخیر اعمال می شود اما با گذشت دو ماه هنوز خبری از تحقق این وعده نیست و باید دید پاسخ وزارت بهداشت چه خواهد بود. ؟!


بیشتر بخوانید:

هزینه تماشا تا چند روز آینده پرداخت می شود؟!

بودجه نرخ پرستاری در کدام سازمان گیر کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید