رسانه ها وزارت بهداشت را پس از 15 سال با اجرای ناقص قانون تعرفه نشان می دهند


ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: 09/07/1401
کد خبر: 1913674

طبق وعده وزارت بهداشت قرار بود حق پرستاری پرداخت شود اما نحوه پرداخت به قیمت بازدهی پرستاری و اجرای ناقص این طرح تنها انتقاد و نارضایتی پرستاران را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ قانون حق الزحمه پرستاری بعد از 15 سال با توصیه رهبر معظم انقلاب وارد فاز اجرایی شد اما نحوه پرداخت به قیمت شیر ​​دادن در راستای اجرای قانون حق الزحمه پرستاری با واکنش پرستاران مواجه شد زیرا پرستاران به بیماران خدمات ارائه می دهند که متاسفانه پول این خدمات به جیب پزشکان می رود و همین امر باعث انتقاد و نارضایتی پرستاران شده است..

قرار بود پس از سال ها کشمکش برای اجرای طرح تعرفه، از سه ماهه آخر سال 1400 شرایط پرداخت نرخ خواهران را فراهم کند، اما با وجود تقسیم اعتبار، همچنان از عدالت و اجرای درست پرداخت خبری نبود. از نرخ ها!.

عدم اجرای کامل قانون نرخ های پرستاری/عدم رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت

در واقع قرار بود اجرای قانون جدید تعرفه های خدمات درمانی و افزایش حقوق پرستاران تا پایان شهریور ماه اجرایی شود که با 2 ماه تاخیر انجام شد اما به نظر می رسد. به درستی اجرا نشد، حتی محمد میرزابیقی، رئیس سازمان نظام پرستاری نیز در نامه ای به وزیر بهداشت درباره این روند. وی از اجرای نرخ پرستاری توسط وزارت بهداشت گلایه کرد.

محمد میرزابیقی با بیان اینکه تعیین نرخ پرستاری رکن هویت است، اظهار داشت: می گفتیم در بیمارستان ها همه خدمات به جز خدمات پرستاری دارای نرخ هستند و بنابراین اجرای نرخ گذاری پرستاری به بحث هویت حرفه ای کمک می کند. مشکل دیگر استقلال کار است که در حال حاضر هزینه برخی از خدماتی که پرستار ارائه می دهد پرداخت نمی شود و بنابراین باید پول خدماتی که پرستاران ارائه می دهند برای آنها لحاظ شود..

به گفته رئیس سازمان نظام پرستاری، پرداخت های اخیر و با هزینه وزارت بهداشت، بسیار ناچیز و نه تنها غیر قابل قبول است. در عوض، سپرده انجام شده برای سطوح خاصی از گیرندگان توهین آمیز است.

رئیس سازمان نظام پرستاری با ابراز تأسف از اینکه وزارت بهداشت حتی به دستورات خود پایبند نیست، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت باید طبق توافقات و مستندات قانونی و ماهانه اصل قانون را در سریع ترین زمان ممکن اجرا کند. حقوق هر پرستار نباید کمتر از سه میلیون تومان باشد.

پرداخت ناچیز هنگام اجرای طرح تعرفه خدمات پرستاری

وعده های پی در پی مسئولان، تاخیر و بی انصافی در اجرای طرح تعرفه، پرستاران را ناراحت کرد، به طوری که محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه سالمندان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در ارتباط با اجرای تعرفه: مطابق با اجرای تعرفه پرستاری، هزار میلیارد تومان از بودجه تخصیص یافته است.

به گفته شریفی مقدم، پرستاران سازمان تامین اجتماعی و بخش خصوصی در حال حاضر از پرداخت تعرفه محروم هستند. پرستاران بیمارستان های نیروهای مسلح و بیمارستان های خیریه نیز حقوق دریافت نکردند. این هزاران میلیارد تومان فقط صرف پرداخت حقوق پرستاران می شود بیمارستان های دولتی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بالا گرفت

وی در ادامه توضیح داد: بودجه کمی برای پرداخت قبض پرستاران بر اساس اجرای قانون نرخ در نظر گرفته شده است تا نارضایتی جامعه پرستاری کاهش یابد، اما پرستاران نگران نحوه تعیین نرخ هستند. و پرداخت های بسیار ناچیز که ربطی به کرایه واقعی ندارد هنوز هم ناراضی هستند و انتقادات زیادی دارند.

پرستاران از وعده هایی که شنیده اند خسته شده اند

در همین حال، شمس الدین شمسی، رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: بودجه ای برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در نظر گرفته شده است. اما سازمان برنامه و بودجه اعلام می کند که بودجه ندارد و تخصیص نمی دهد. مسئولیت عدم اجرای قوانین پرستاری بر عهده وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و کار است و این نهادها باید پاسخگوی نارضایتی پرستاران از وضعیت موجود باشند..

رئیس شورای عالی نظام پرستاری خاطرنشان کرد: خواستار اجرای سریع، کامل و صریح قانون تعرفه‌های پرستاری هستیم. چون خواهر از قول هایی که شنیده خسته شده است.

مسئولان وزارت بهداشت در اجرای لایحه تعرفه وعده های زیادی دادند که هیچ گاه عملی نشد و این بار در آستانه روز پرستار در صدد انجام یک نمایش رسانه ای هستند در حالی که محاسبه علی الحسب باعث نارضایتی و شکایت شدید کادر پزشکی شد..

دیدگاهتان را بنویسید