اجماع واشنگتن و اروپا علیه سپاه پاسداران ایران

اجماع واشنگتن و اروپا علیه سپاه پاسداران ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: واشنگتن و اروپا در مورد ایران و سپاه با یکدیگر توافق دارند.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره درخواست خصمانه پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام ایران در فهرست موسوم به تروریستی اتحادیه اروپا، اتهامات و لفاظی هایی را مطرح کرد. علیه ایران

بر اساس گزارش سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، پرایس با تکرار این ادعای کذب و خصمانه مبنی بر حمایت ایران از تروریسم مدعی شد که آمریکا نمی‌خواهد مشکلی برای سایر کشورها تجویز کند. زیرا هر کشور یا گروهی از کشورها دارای اختیارات، شواهد و معیارهای خاص خود هستند.

وی در ادامه ادعاهای کذب خود گفت: آنچه که آمریکا با شرکای اروپایی خود موافق است این است که ایران حامی اصلی تروریسم در جهان است. هیچ اختلاف نظری بین آمریکا و متحدان اروپایی ما در این زمینه وجود ندارد. ما همچنین نیاز به همکاری برای مقابله با تهدیداتی را که سپاه در گذشته به ویژه در سال‌های اخیر مطرح کرده بود، تشخیص می‌دهیم. به همین دلیل است که ما متعهد به ادامه همکاری با اتحادیه اروپا و سایر متحدان و شرکا در این چالش هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره اقدامات ضدایرانی اروپا و اینکه «اگر اتحادیه اروپا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی اعلام کند، ایران ترویکای اروپایی را نیز تروریست اعلام خواهد کرد». وی مدعی شد که واشنگتن به این تهدیدها پاسخ نمی دهد، آنها را محکوم می کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: ما به تهدیدات علیه شهروندان آمریکایی و شرکای خود پاسخ می دهیم. کشورهای جهان از جمله ایران به خوبی می‌دانند که ما چنین تهدیدی را جدی می‌گیریم و در صورت لزوم آماده پاسخ قاطع هستیم.

به گزارش ایسنا، پارلمان اروپا روز چهارشنبه به اصلاح طرحی رای داد که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده بود سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان های موسوم به تروریستی اتحادیه قرار دهند.

چارلی ویمرز، نماینده پارلمان اروپا در توئیتی نوشت: پارلمان اروپا به درخواست اضافه شدن نام سپاه به فهرست گروه های تروریستی این اتحادیه و اعضای آن رای داد.

وی گفت: نمایندگان پارلمان اروپا به اصلاح گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا (CFSP) رای دادند که بر اساس آن از اعضای اتحادیه اروپا خواسته شد تا سپاه پاسداران را در فهرستی قرار دهند. سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا پارلمان اروپا قرار است روز پنجشنبه در مورد اصل این طرح رای گیری کند.

همچنین بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، این اصلاحیه از سوی جناح محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی که از راست‌میان تلقی می‌شوند، پیشنهاد شده است.

نسخه اولیه گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که توسط دیوید مک آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده است، «سرکوب خشونت آمیز معترضان در ایران توسط سپاه پاسداران» را محکوم کرده است. اصلاحیه پیشنهادی برای این بخش از گزارش، متن قبلی را حفظ می‌کند، اما شامل درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا است.

پیش از این سید نظام الدین موسوی، سخنگوی رئیس شورای اسلامی، نسبت به هرگونه اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه هشدار داده بود. وی بیان کرد: هر چند در دنیای واقعی تحریم و تروریست خواندن سپاه از سوی کشورهای غربی ارزش عملی ندارد و صرفا یک مانور تبلیغاتی پوچ و شرورانه است. اما از منظر سیاسی، پارلمان‌های اروپایی باید بدانند که هرگونه قطعنامه‌ای علیه انقلاب سبز با واکنش شدید و مخالفت‌های مجلس ایران مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید