احتمال توافق نظامی اوکراین و اسرائیل علیه ایران؟

احتمال توافق نظامی اوکراین و اسرائیل علیه ایران؟

در این گزارش به نقل از رویترز آمده است:

* اوکراین به دنبال خرید سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین از اسرائیل برای مقابله با حملاتی است که می گوید روسیه با استفاده از پهپادهای ساخت ایران انجام می دهد.

* از سوی دیگر، اسرائیل تاکنون اعلام کرده است که از ارائه سامانه های نظامی به اوکراین خودداری می کند.

* مقامات ایرانی بارها فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه را رد کرده اند.

* وزیر دفاع اسرائیل به سفرای اتحادیه اروپا گفت که اسرائیل به دلایل خاص به اوکراین سلاح نمی دهد.

* اگرچه اسرائیل در موضوع جنگ روسیه علیه اوکراین از اوکراین حمایت کرده است، اما تاکنون از ارائه تسلیحات به این کشور خودداری کرده است. ادامه همکاری نظامی با روسیه در خصوص سوریه و حفظ منافع جامعه بزرگ یهودیان روسیه از مهمترین دلایل این سیاست اسرائیل است.

* اوکراین از اسرائیل خواسته است تا مجموعه ای از تسلیحات را برای مقابله با پهپادهای ساخت ایران که در حملات روسیه استفاده می شود در اختیار کیف قرار دهد، اما تل آویو تاکنون پاسخ مثبتی نداده است.

* در رسانه های غربی، پهپادهای انتحاری ایرانی (شاهد 136) به پهپادهای کامیکاز معروف هستند.

* کامیکازه به عملیات انتحاری خلبانان ژاپنی در جنگ جهانی دوم علیه ارتش آمریکا اشاره دارد. آنها با جت های جنگنده مملو از بمب وارد مواضع ارتش ایالات متحده شدند و خسارات سنگینی به ارتش ایالات متحده وارد کردند.

* سایت آمریکایی اکسیوس نوشت: دولت اوکراین درخواست رسمی دریافت سامانه‌های پدافند هوایی برای مقابله با موشک‌های بالستیک ایران و پهپادهای تهاجمی ایران را که ارتش روسیه در حملات علیه اوکراین از آن‌ها استفاده می‌کند، ارسال کرده است.

احتمال توافق نظامی اوکراین و اسرائیل علیه ایران؟

* در نامه رسمی اوکراین آمده است: روسیه به روش جدیدی برای حملات علیه اوکراین روی آورده است که شامل استفاده از پهپادهای ساخت ایران است.

* رویترز ادامه داد: اسرائیل که دشمن ایران است ابزارهایی برای نظارت و سرنگونی این پهپادها ساخته است.

* واشنگتن پست در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شد: «ایران قصد دارد موشک های میان برد و کوتاه برد با قابلیت هدف گیری دقیق در اختیار روسیه قرار دهد. همچنین تهران علاوه بر پهپاد شهید 136، 6 فروند پهپاد «ای» نیز به روسیه مهاجر داده است.

* رویترز نیز مدعی شده است: ایران به روسیه قول داده موشک های زمین به زمین در اختیار آن کشور قرار دهد.

* به گزارش سایت آمریکایی اکسیوس، در نامه سفارت اوکراین در تل آویو خطاب به وزارت امور خارجه اسرائیل آمده است: «طبق اطلاعات موجود، احتمال تحویل سریع موشک های فاتح 110 و ذوالفقار زیاد است. از ایران به روسیه».

* اوکراین درخواست دریافت سامانه های پدافند هوایی نظامی شامل پاتریوت، گنبد آهنین، تیر آهنی، باراک 8، منجنیق داود و پیکان را از اسرائیل داده است.

* اوکراین همچنین از اسرائیل خواسته است که پرسنل اوکراینی را برای استفاده از این سیستم ها آموزش دهد.

*اسرائیل درباره این سامانه های نظامی درخواستی اوکراین گفت که سامانه شوآهنین سالهاست که عملیاتی نشده است. سامانه پاتریوت در آمریکا ساخته شده و فقط در اسرائیل مستقر است. باراک 8 محصول مشترک اسرائیل و هند است.

* سفیر اوکراین در اسرائیل (Evdzhin Kornichuk) صحت نامه ارسالی را تایید کرد.

* جمهوری چک به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه بر سر تحریم های جدید علیه ایران به دلیل ارسال پهپادهای نظامی به روسیه به توافق رسیده اند.

* وال استریت ژورنال آمریکا نیز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: اتحادیه اروپا با تحریم سه مقام ارشد نظامی ایران و یک شرکت تولید پهپاد موافقت کرده است و این تحریم باید امروز پنجشنبه تصویب شود. به نوشته این روزنامه، این افراد عبارتند از: سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سعید آقاجانی، فرمانده لشکر پهپادی سپاه و خجت الله قریشی که گمان می رود مسئول ارتباط با روسیه برای تحویل این هواپیما بوده است. هواپیماهای بدون سرنشین به این کشور تحریم ها شامل توقیف دارایی ها و ممنوعیت سفر آنها به اتحادیه اروپا است.

* پیشتر (دوشنبه گذشته) جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که این گروه به دنبال دلایل جدی برای هرگونه دخالت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین است. وزیر امور خارجه لوکزامبورگ همچنین گفت: «در صورت اثبات مشارکت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین، مجازات (تحریم‌های) اتحادیه اروپا تنها شامل ثبت نام برخی افراد در فهرست تحریم‌ها نمی‌شود.

* یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل به الجزیره گفت که معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی (خانم رزماری دی کارلو) در نشستی پشت درهای بسته تاکید کرد: «هر گونه انتقال پهپاد از ایران بدون تأیید قبلی شورای امنیت یعنی نقض قطعنامه 2231. این شورای امنیت است.

* قطعنامه 2231 برجام را تایید می کند.

*از سوی دیگر روسیه و ایران این موضوع را تکذیب می کنند. روسیه گفت این پهپادها توسط این کشور ساخته شده اند نه ایران. تهران بارها اعلام کرده است که این اخبار درباره ارسال پهپاد به روسیه کذب و غیر واقعی است.

* سخنگوی نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت: دلایلی وجود دارد که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه روسیه استفاده کند.

*وزارت خارجه آمریکا نیز مدعی است که دلایل زیادی در این زمینه وجود دارد. وزارت امور خارجه آمریکا ادامه داد: واشنگتن از اعمال تحریم ها (تحریم ها) و همه ابزارهای مناسب علیه هر کسی که در انتقال این پهپادها دست داشته باشد تردید نخواهد کرد.

* پیشتر نماینده اوکراین در سازمان ملل در نامه ای خطاب به شورای امنیت گفته بود که ارزیابی کشورش نشان می دهد که «تهران قصد دارد صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه صادر کند که این امر برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت است».

دیدگاهتان را بنویسید