احتمال فروش اس 400های روسی به ایران/ مذاکرات نظامی اسرائیل و آمریکا درباره ایران

احتمال فروش اس 400های روسی به ایران/ مذاکرات نظامی اسرائیل و آمریکا درباره ایران

ایران پیش از این سامانه پدافند هوایی اس-300 را از روسیه خریداری کرده بود. ترکیه نیز با وجود عضویت در ناتو و تهدیدها و هشدارهای آمریکا، سامانه اس-400 را از روسیه خریداری کرد.

این رسانه ها گفته اند که اگر روسیه سامانه های ضد هوایی اس-400 را به ایران بفروشد، حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران دشوارتر خواهد شد.

رسانه ها و تحلیلگران غربی پیشتر نوشته بودند که روابط نظامی ایران و روسیه نزدیکتر شده است. روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین استفاده می کند. از سوی دیگر روسیه هواپیماهای جنگنده پیشرفته سوخو 35 را به ایران می فروشد. آنها اخباری مبنی بر فروش موشک های پیشرفته روسیه به ایران و کمک روسیه به ایران در زمینه تسلیحات پیشرفته و حساس منتشر کردند، اما مقامات مسکو و تهران در این باره اظهار نظری نکردند.

سامانه موشکی اس 400 یکی از پیشرفته ترین و قدرتمندترین سامانه های پدافند هوایی در جهان است. این سامانه می تواند به طور همزمان 100 هدف را در فاصله 400 کیلومتری رهگیری و 12 هدف را به طور همزمان مورد اصابت قرار دهد.

احتمال فروش اس 400 روسی به ایران

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از کارشناسان اسرائیلی و آمریکایی نوشت که سامانه اس-400 منطقه قرمزی را برای جنگنده های ارتفاع بالا ایجاد می کند.

این کارشناسان افزودند: امکان ارائه اس-400 به ایران، احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای این کشور را کاهش می دهد.

بلومبرگ سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را منتشر کرد که گفته بود: هر چه بیشتر منتظر بمانیم، سخت تر می شود. مدت زیادی منتظر ماندیم. می توانم بگویم هر کاری که ممکن است برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام خواهم داد.

اسرائیل و آمریکا هفته آینده مذاکرات استراتژیک خواهند داشت. همچنین رئیس شورای امنیت ملی (تشای هنگابی) و وزیر امور استراتژیک اسرائیل (ران دریمیر) به آمریکا سفر خواهند کرد. آنها در این سفر موضوع تلاش ایران برای دستیابی به سامانه اس 400 را مطرح و بررسی خواهند کرد.

ایران پیش از این سامانه پدافند هوایی اس-300 را از روسیه خریداری کرده بود. ترکیه نیز با وجود عضویت در ناتو و تهدیدها و هشدارهای آمریکا، سامانه اس-400 را از روسیه خریداری کرد.

روسیه هنوز موضع علنی و رسمی در مورد فروش سامانه اس-400 به ایران اتخاذ نکرده است.

بلومبرگ به نقل از کارشناسان اسرائیلی-آمریکایی که اسامی آنها را فاش نکردند، افزود: در صورت توافق ایران و روسیه در مورد اس-400، تولید، انتقال و آماده سازی این سامانه کمتر از دو سال طول می کشد.

تارنمای الجزیره به نقل از یوسی کوبرواسر، یکی از مقامات ارشد سابق سازمان اطلاعات امنیتی اسرائیل، نوشت: هرچه دفاع هوایی آنها (ایران) بیشتر شود، حمله به آنها دشوارتر می شود. ما بهترین لحظه برای اجرای اقدامات علیه ایران را تحلیل می کنیم.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، جمعه گذشته گفت که روسیه به ایران پیشنهاد همکاری دفاعی بی‌سابقه‌ای داده و جنگنده‌هایی را در اختیار این کشور قرار خواهد داد.

روزنامه الجزیره، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل، به نقل از منابع آمریکایی اسرائیلی گزارش داد که تلاش تهران برای دستیابی به سامانه دفاع هوایی اس-400 از روسیه، اسرائیل را تحت فشار قرار خواهد داد.

همچنین کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فرمانده نظامی آمریکا روز جمعه به اسرائیل سفر خواهد کرد. او دیدارهای مهمی درباره برنامه هسته ای ایران با مقامات اسرائیلی از جمله یواف گالانت وزیر دفاع و دیوید بارانی، رئیس موساد خواهد داشت.
منابع اسرائیلی همچنین گفتند که فرمانده نظامی آمریکا در این سفر با مقامات غیر اسرائیلی نیز دیدار خواهد کرد.

دیدار فرماندهان ارتش آمریکا و اسرائیل و ایران مهمترین موضوع این دیدار اعلام شده است.
سفر فرمانده ارتش آمریکا به اسرائیل به منظور آماده سازی مقدمات سفر وزیر دفاع آمریکا به تل آویو در هفته آینده است.
روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونت نیز به نقل از یکی از مقامات بلندپایه سابق موساد (سازمان اطلاعات امنیتی خارجی اسرائیل) نوشت: اسرائیل با مرحله مهمی در تعامل با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مواجه است، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در ایجاد تغییرات دخالت دارد. این قوه قضاییه است.

این مقام بلندپایه سابق موساد به عنوان یکی از مغز متفکران دزدی و دستیابی به اسناد هسته ای ایران معرفی شده است. وی افزود: طرح تغییر قوه قضاییه که دولت نتانیاهو درصدد تصویب آن است در کوتاه مدت و بلندمدت بر رفتار اسرائیل در قبال فعالیت های هسته ای ایران تاثیر خواهد گذاشت.

این مقام اسرائیلی که به دلیل دستور اداره نظارت نظامی اسرائیل نامش فاش نمی شود، ادامه داد: طرح تغییرات قضایی باعث ایجاد دودستگی بزرگ در جامعه اسرائیل می شود. این در زمان سرنوشت اتفاق می افتد. این وضعیت اعتبار تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را تضعیف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید