احمد میدری نسبت به اسکناس 4200 دلاری هشدار داد: این اسکناس هزینه های اجتماعی و اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت.

احمد میدری نسبت به اسکناس 4200 دلاری هشدار داد: این حساب هزینه های اجتماعی و اقتصادی سنگینی خواهد داشت.

روز جدید وی افزود: برای جلوگیری از فساد به دنبال راه حلی هستیم که تبعات اجتماعی شدیدی داشته باشد از جمله اینکه در چند سال اخیر ارزیابی ها نشان داده است که مصرف لبنیات، مرغ و گوشت قرمز در دهک های مختلف کاهش یافته است. »

نشست مجازی موسسه مطالعات دین و اقتصاد با موضوع «ضرورت برقراری عدالت در نظم عمومی» برگزار شد.

در روزهای اخیر لایحه دولت برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی به موضوع اصلی این نشست تبدیل شده است.

احمد میدری، اقتصاددان و نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره ششم با اشاره به برنامه دولت برای حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی و دارو، گفت: التزام به عدالت داشته باشید. این لایحه مهم که از سوی دولت تقدیم مجلس شده است موضوع این دستور است و دولت باید پیوست عدالت این لایحه را منتشر کند و نشان دهد که این سیاست چه تاثیری بر نابرابری و فقر در جامعه خواهد داشت.

وی افزود: اهمیت عدالت و چگونگی تحقق آن موضوعی است که می تواند موتور تحول اقتصادی باشد. بسیاری از برنامه‌های توسعه، به‌ویژه پس از جنگ جهانی دوم، برخی از بخش‌ها را کلیدی معرفی کرده‌اند و استدلال می‌کنند که در اقتصاد فرانسه، برای مثال، اگر صنعت فولاد و نیروگاه‌ها رشد کنند، می‌توانند بخش‌های دیگر را دنبال کنند.

تجمیع عدالت در حوزه اصلاح نظام اداری و به اصطلاح سیاست های نرم افزاری می تواند همین نقش را برای ما ایفا کند، یعنی. سیاست های اقتصادی، می توان امیدوار بود. بیایید یک نقطه عطف را دنبال کنیم.

میدری گفت: فرض کنید دولت باید لایحه عدالت این لایحه اخیر را ارائه کند و آن را اجرا کند. این می تواند به تغییرات مهمی منجر شود. وقتی این لایحه را می خوانیم نمی توانیم اطلاعات زیادی به دست آوریم. این لایحه به دولت اجازه می دهد تا میزان استفاده از ارز را به جای 8 میلیارد دلار به 12.6 میلیارد دلار افزایش دهد و دلار را به ریال تبدیل و برای حمایت از خانواده ها هزینه کند. اینکه دو مجوز دولتی صادر شده است، مولفه های این سیاست را مشخص نمی کند تا مشخص شود دولت چه سیاستی را اجرا خواهد کرد. آنچه می دانیم این است که دولت از دلار ترجیحی برای تامین دارو و کالاهای اساسی استفاده می کند و در صورت تغییر در نرخ ارز، نرخ ارز دارو و کالاهای اساسی تغییر می کند. اینها فرضیاتی است که می توانم در مورد این سیاست داشته باشم.

میدری گفت: باید این موارد را جداگانه بررسی کنیم، طبق گزارش های آژانس در سال های مختلف، آیا این تغییر می تواند به عدالت اجتماعی در ایران کمک کند یا خیر؟ در مورد هزینه های ارزی بخش پزشکی کشور، آنچه می دانیم این است که سالانه بیش از 3 میلیارد دلار هزینه دارویی در کشور داریم.

جمعی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه خواستار آن شدند که نرخ ارز داروهای وارداتی به جای نرخ ترجیحی نیم ارز تعیین شود و در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا بر اساس نیاز کل کشور از آن استفاده کنند. بخش سلامت این سیاست با این استدلال توصیه شد که نرخ ترجیحی دلار منجر به قاچاق کالا به کشورهای همسایه شده است و اگر نرخ ارز در را با نزدیک شدن به قیمت های بین المللی آزاد کنیم، قاچاق مواد مخدر در ایران کاهش می یابد. با انتقاد از این سیاست تاکید می کنم که اجرای عدالت نیازمند زیرساخت های اداری، فنی و منضبط است. از آنجایی که در رسیدن به این انضباط اداری ناکام هستیم، به دنبال راه حل های آسانی هستیم که هزینه های اجتماعی و اقتصادی زیادی برای کشور ایجاد کند.

معاون سابق رفاه اجتماعی افزود: ببینید این استدلال چقدر ساده لوحانه است چرا که شما در کشورهای مختلف با دارو به عنوان یک کالای تحت نظارت دولت ها برخورد می کنید. در سرتاسر اروپا کشوری را پیدا نمی کنید که مردم آن داروها را ارزان مصرف کنند. دارو مربوط به سازمان بیمه و سلامت است و مردم چه کار می کنند عمدتاً قیمت نیست، بلکه نظام جیره بندی دولتی است که تحت یک نظم خاص تعیین می کند که فرد چه بیماری و در چه مدت زمانی داشته باشد. عمر دارو مصرف کند یا نه. . یعنی تصمیم بر این اساس نیست، زیرا دارو ارزان است، بنابراین باید مصرف آن را افزایش دهیم، زیرا قیمت آن برای مصرف کننده عموماً صفر است. حال اگر پزشکان نه بر اساس نیاز بیمار، بلکه بر اساس اصل عرضه دارو در بازار سیاه باید تصمیم بگیرند، بهتر است در آنجا باشد، یعنی سازمان بیمه در این کشورها معمولاً می‌تواند تصمیم بگیرد. داروی خودش را دارد یا در اختیار بیمارش قرار می‌دهد یا می‌تواند در کشورهای همسایه که قیمت‌های بالاتری دارند، سیستم حمل‌ونقل ارائه کند، اما سیستم اداری – حقوقی – قضایی امکان قاچاق مواد مخدر را از آنها سلب کرده است. این چیزی است که ما در بخش درمان به آن نیاز داریم تا بتوانیم از قاچاق مواد مخدر جلوگیری کنیم.

اکنون می خواهم نشان دهم که اگر این اتفاق بیفتد (حذف ارز ترجیحی دارو) با تشدید بی عدالتی مواجه خواهیم شد. فرض کنید دولت به جای واردات 3 میلیارد دلاری دارو، این ارز را 25 هزار دلار در اختیار بیمه های ما قرار دهد. آنچه در واقع اتفاق خواهد افتاد این است که شما با بیماران بی نظمی روبرو خواهید شد که صدای آنها کمتر توسط مقامات شنیده می شود و از دانش کافی در مورد آنچه که زندگی با کیفیت در زندگی آنها ایجاد می کند آگاه نیستند. فرض کنید شما مدیر یک شرکت بیمه در ایران هستید. از سوی دیگر، شما با گروه های سازمان یافته ای روبرو هستید که شامل کارمندان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و پزشکان عمومی می شود. در پی اجرای این سیاست، این منبع در اختیار رئیس سازمان بیمه ای قرار می گیرد که در کنار پزشکان، پرستاران و صاحبان تریبون هستند که می گویند چرا حقوق و مطالبات در شرایط تورم افزایش نیافته است؟ در واقع شما با کمبود منابع مالی مواجه هستید که یک طرف آن گروه ساکت و نیازمند و طرف دیگر گروهی هستند که می خواهند از حقوق خود دفاع کنند و مطالبات مختلفی را به دولت تحمیل کنند. بر اساس منطق مدیریت، آنچه در عمل اتفاق خواهد افتاد این است که مدیر منابع را به نفع گروه پر سروصدا و به ضرر گروه ساکت تغییر دهد. این امر پرداخت از جیب خود را افزایش می دهد و بار سنگین زندگی را بر دوش کسانی که به دارو نیاز دارند افزایش می دهد.

میدری با بیان اینکه ما دو گروه بیمار در کشور داریم، گفت: فشار ناشی از این طرح حتی روی بیماران به یک شکل هم نمی شود. گروهی از بیماران بیمه تکمیلی هستند که یکی از گروه های پر سر و صدا هستند و گروهی از بیماران بدون بیمه تکمیلی اعم از دهقانی، کارگری و… داریم. مثلاً فشار اجتماعی که این سیاست ایجاد می کند به نمایندگان مجلس منتقل نمی شود. آن زمان که من نماینده بودم قراردادهایی که مجلس با مراکز درمانی می بندد به اصطلاح 9 کا بود یعنی دولت یک هنجار را تصویب می کند که طبق آن باید یک کا به پزشک داده شود یعنی. 9 برابر بیشتر از سازمان هایی که دارای بودجه مالی هستند مانند مجلس، وزارتخانه ها و غیره. قراردادهای پزشکی منعقد شد. این بدان معناست که مدیران این سازمان ها تحت تأثیر این سیاست جدید ارزی قرار نخواهند گرفت، بنابراین توده مردم از این سیاست متضرر خواهند شد.

وی افزود: می‌خواهم بگویم وقتی سیاستی مانند تغییر نرخ ارز را برای حوزه پزشکی کشور اجرا می‌کنیم و به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تامین عدالت، پایبندی به برنامه‌ها پایبند هستیم، دولت باید بسیار مهم را ارائه کند. از جمله اینکه چه گروه هایی بیمه تکمیلی دارند، شرکت های بیمه در حال حاضر بودجه خود را چگونه هزینه می کنند، مصرف دارو برای چه گروه هایی کاهش می یابد و …

ارائه اطلاعات دقیق قبل از اجرای سیاست، تفاوت بزرگی در بخش سلامت ایجاد می‌کند و تحلیلگران اقتصاد سلامت ممکن است برای کاهش سوگیری سیاست‌ها به اطلاعات دسترسی داشته باشند، اما تا زمانی که این اطلاعات به دلایلی وجود نداشته باشد. اجرای عدالت به زمین خواهد خورد.

میدری همچنین به موضوع حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با دو دسته کالایی مواجه هستیم که مشمول ارز ترجیحی هستند. آنها گروهی از کالاها هستند که زنجیره تامین آنها دارای انسجام کافی و تعداد محدودی از فعالان اقتصادی مانند نفت و گندم است.

میدری افزود: حدود 10 واردکننده علوفه دام و طیور داریم. زمانی که این ماده واسطه اولیه وارد ایران شد، باید بین 25 هزار مرغداری توزیع شود و پس از پرورش طیور، 6 هزار کشتارگاه میزبان تولید نهایی خواهند بود و پس از کشتارگاه ها، مرغ در تعداد زیادی از مغازه ها توزیع می شود. از یک طرف وضعیت شبه انحصاری وجود دارد، اما در میانه زنجیره این کالا با تعداد زیادی تولیدکننده مواجه است، بنابراین از آنجایی که زیرساخت لازم برای نظارت بر کالا و پول در ایران را نداریم، نرخ ترجیحی ارز. امکان فساد در این زنجیره را بشدت از بین می برد.او علوفه دام و طیور را به یک کالای سوداگرانه می آورد. برای جلوگیری از این مفاسد، در حال کار بر روی راهکاری هستیم که پیامدهای اجتماعی شدیدی به همراه داشته باشد، از جمله اینکه طی چند سال اخیر، برآوردها نشان داده است که مصرف لبنیات، مرغ و گوشت قرمز در دهک‌های مختلف کاهش یافته است.

میدری گفت: با این سیاست افزایش قیمت مواد اولیه زنجیره لبنیات و طیور قطعا با افزایش قیمت و کاهش مصرف مواجه خواهیم شد. و رها کردن یکی که منجر به فقر بیشتر می شود. بنابراین نه با آزادسازی و نه با نرخ ترجیحی ارز نمی توانیم مشکل را حل کنیم. ما نیازی به انتخاب بین این دو سیاست نداریم.

این نماینده سابق مجلس در تشریح تصمیم خود در این خصوص گفت: از سال 1390 بحث الکترونیکی شدن صورتحساب مالیات بر ارزش افزوده در قوه مجریه و کمیسیون های دولتی مطرح شده و ربطی به اقتصاد کمونیستی ندارد. همانطور که در بحث کنترل مواد مخدر گفته شد که در کشورهای لیبرال این حوزه در اختیار دولت است، در همین اقتصادهای لیبرال در سراسر دنیا می گویند دولت باید بتواند بر کالا و پول نظارت کند، یعنی. ما خوراک دام را با هر ارزی وارد می کنیم. ارزش افزوده آن باید توسط دولت دریافت شود. وقتی این ابزار را نداریم دنبال راه حل آسان می گردیم چون بین ارگان های دولتی تضاد وجود دارد.

این فاکتور الکترونیکی در برخی از محصولات پیاده سازی شده و موفق بوده و برای تمامی کالاهای کشور قابل اعمال است اما وقتی در تحقق می بینید بخشی از تاخیر متعلق به سازمان مالیاتی یا سازمان فناوری اطلاعات و یا برخی مرتبط است. به اختلافات مالکیت امضای الکترونیکی ما نمی توانیم انسجام ایجاد کنیم و در نهایت در میدان موفق خواهیم ماند.

میدری در پاسخ به این سوال که عدالت چگونه اجرا می شود، گفت: اگر از یک طرف دولت متعهد به انجام این کار است که نفر اول کشور دستور انتشار ضمیمه دادگستری لوایح را داده است، باید این کار و این را انجام دهید. تعهد در اختیار دانشگاه‌هاست.» می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و نشان دهیم که نباید راه‌های آسان اما بحران‌زا را ادامه دهیم، در واقع عدالت مستلزم حمایت اجتماعی خارج از دولت است. نظام اداری ما استاد شعار دادن است. شعارهای مناسب، به عبارت دیگر پیوست محیط زیستی رسمی است و پس از اتمام پروژه های صنعتی، الحاق زیست محیطی به آن داده می شود، ضعف در دستگاه اجرایی، تصمیمات عجولانه، انحراف به اقشار پر سر و صدا جامعه و حذف اقشار. صداهای آرام جامعه را اصلاح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید