احیای حماسه ایثار در «فتح خرمشهر»


ساعت: 11:15
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840298

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری به بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر برای فتح هرمشهر پیام دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، محمدمهدی اسماعیلی در خصوص فتح خرمشهر پیامی به بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر ارسال کرد.

در متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است:

پاسداری از وعده‌ها و ارزش‌های الهی و آرمان‌های والای انسانی در ساحت متعالی و مفهوم کلیدی آن یعنی «مقاومت» متجلی می‌شود و این مهم در جهان‌بینی دینی معانی و مفاهیم زیباتری می‌یابد.

مبارزه برای پاسداری از آرمان هایی که توسط ستمگران و ستمگران سرکوب و سرکوب می شوند، به حوزه فرهنگی خاصی محدود نمی شود، بلکه مؤلفه ای مؤثر، طولانی مدت و زمان بر است که نقش بی بدیل خود را در زندگی و جامعه مدیون است. در داستان فداکاری انسان های آزاده ای که نمی دانند چگونه از ارزش های خود دفاع کنند، قدمت، قداست و عزت والایی وجود دارد.

مضمون مقاومت، نهضت ها و نهضت های ظالمانه در جهان امروز، آرمان و ضرورتی والا برآمده از دل محرومیت ها و رنج های طولانی مدت مستضعفانی است که باید به زیباترین و مؤثرترین شیوه ها از جمله زبان فصیح و فصیح تکریم کرد. صلیب. – هنر مرزی باید ارائه و توضیح داده شود.

در این میان امکانات عالی هنرهای نمایشی بستری شایسته و قابل تحمل است که می تواند این حقیقت بزرگ را به درستی و هنرمندانه در ذهن و اندیشه مخاطب تشنه با فضیلت به تصویر بکشد.

بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت – فتح هرمشهر – فرصتی است تا ادبیات و هنر مقاومت را به شکوه و کمال این مفهوم والا در متن و محتوای نمایش‌ها و اجرای مؤثر آن در چشم‌ها برساند. مردم عزیز ایران اسلامی نظریه نهضت مقاومت را به ویژه با توجه به دیدگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) و دیدگاه حکومت مردمی در رسانه قدرتمند هنرهای نمایشی به سمت زیبایی و ماندگاری.

با این امید از درگاه خداوند متعال توفیق روزافزون پیشکسوتان و جوانان آینده ساز شرکت کننده در این جشنواره را خواستارم و برای تمامی شرکت کنندگان در این رویداد صرفا معنوی و هنری آرزوی سلامتی و سربلندی دارم.


پیام معاونت امور هنری به جشنواره ملی تئاتر برای فتح هرمشهر

محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به بیست و چهارمین جشنواره ملی فتوحات هرمشهر پیام داد.

در متن بیانیه معاونت امور هنری آمده است:

“لبخند تو

رفتند اما ادامه دادند…

دوران بی بدیل پاسداشت مقدس، فرصتی است که در سالهای نور و ایمان ملتی گسترش یافته است که در سخت ترین لحظات و در سایه پاسداری از ارزش ها و باورهای دینی و تأکید بر بیش از همه، باورنکردنی ترین صحنه ها را به زیبایی خلق می کند. فراگیرترین و پذیرفته‌شده‌ترین معیارهای اخلاقی برای حفظ این خاک حاصلخیز اصرار داشت که مقاومت الگوی شایسته‌ای برای ملت‌های امروز و نسل‌های آینده در سراسر جهان باشد که سال‌ها در انتظار قحطی، رستگاری و صلح بوده‌اند.

و از این حیث فتح هرمشهر نقطه عطفی در ایام صبر و آتش و ایثار بود که سرافرازان سرافراز این سرزمین با توکل به خداوند و هدایت ولی امر خود بهترین همت و تلاش مردانه را به خرج دادند. ناب ترین انگیزه ها تا غیرممکن ها انسان مدرن را در مدار عشق به تصویر می کشد تا حماسی ترین عرصه ها و احساسی ترین لحظات را به تصویر بکشد و همه اینها باید هر ساله برای یادآوری این حماسه الهی و بزرگ با کمک متون غنی و زیبا انجام شود. و اجراهای پربار او به صحنه‌های روایت و روایت دست زد تا شیواترین و ماندگارترین بازتعریف، تبیین و انتشار نظریه «مقاومت» را در عمق صحنه‌ها و اجتماع تماشایی تشنه‌های فرهنگ و هنر اسلامی ایران زمین به نمایش بگذارد. در این زمینه قدرت و تجربه ارزشمند هنرهای نمایشی دور از دسترس نیست.

بر این اساس می توان امیدوار بود که بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر فتح هرمشهر بتواند در راستای توجه به این مفاهیم والا و در جایگاه ایجاد مولفه هایی در عرصه جهاد و مقاومت در عرصه فرهنگ گام های بلندتری بردارد. و هنر انقلاب اسلامی و مرزها. برای ایفای نقش موفقتر و توانمندتر به هوای مقاومت در سرزمین های دیگر بگشایید چرا که پتانسیل عظیم تئاتر و تئاتر این کشور همچنان در حال تجربه بهره وری حیاتی و اجرای هنری خود در این زمینه و مفهوم است. تجربه متعالی نیست و قطعا این رویداد ملی فرصتی روشن و امیدبخش برای مروری بر توان و غنای این هنر قدرتمند و اصیل است.

امید صمیمانه اینجانب خشنودی شهدای این عرصه از همه هنرمندان عزیز و همراهان فهیم در صحنه های این جشنواره و موفقیت آنان از درگاه حرام حضرت حق است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید