اختلاف نمایندگان آمریکا و انگلیس با نماینده روسیه در نشست شورای امنیت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل به صحنه درگیری لفظی نمایندگان آمریکا و انگلیس با نماینده روسیه تبدیل شد.

بر اساس گزارش آی بی تایمز، نمایندگان ایالات متحده و متحدانش در آن جلسه استدلال کردند که روسیه با تقویت برنامه جنگ بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین، وقت سازمان ملل را تلف کرده است.

روسیه تاکنون دو بار موضوع سلاح های بیولوژیک آمریکا در اوکراین را در جلسات شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده است. آمریکا و اوکراین ادعا می کنند که هیچ سلاح بیولوژیکی ندارند.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، در نشست روز پنجشنبه به واسیلی نبنزیا از روسیه گفت: «چقدر بیشتر از این مزخرفات را باید تحمل کنیم؟»

روسیه اخیراً از سازمان ملل درخواست کرده است که این موضوع را به طور رسمی بررسی کند. مسکو پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت تهیه کرد و خواستار تشکیل کمیسیونی متشکل از 15 عضو آن شورا برای بررسی این ادعاها شد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده کنگره آمریکا نیز اسناد روسیه در مورد وجود برنامه تسلیحات بیولوژیکی را “جعلی محض” خواند و گفت این ادعاها بدون هیچ مدرکی مطرح شده است.

او ادعا می کند که هیچ آزمایشگاه تولید تسلیحات بیولوژیکی تحت حمایت واشنگتن در اوکراین وجود ندارد. او استدلال کرد که اوکراین، مانند بسیاری از کشورها، زیرساخت های آزمایشگاهی برای محافظت از خود در برابر بیماری های عفونی دارد.

گرینفیلد گفت: «این نشست اتلاف وقت است و برای منحرف کردن تمرکز از جنایات روسیه در اوکراین و تاکتیک های شکست خورده برای توجیه یک جنگ غیرقابل توجیه طراحی شده است».

واسیلی نبنزیا پاسخ داد: “آیا واقعا فکر می کنید ما اینقدر ساده لوح هستیم؟ آیا واقعا فکر می کنید پنتاگون قصد دارد به نماینده عالی دفتر خلع سلاح سازمان ملل در مورد برنامه مخفی تسلیحات بیولوژیکی خود اطلاع دهد؟

هنوز مشخص نیست که قطعنامه روسیه چه زمانی رای گیری می شود. تصویب قطعنامه در شورای امنیت مستلزم 9 رأی موافق است، مشروط بر اینکه هیچ یک از قدرت های وتو حق وتو نداشته باشند. دیپلمات های غربی گفتند که قطعنامه روسیه احتمالاً شکست خواهد خورد.

نشست شورای امنیت در حالی برگزار شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه هشدار داد کشورهای غربی از اوکراین به عنوان محل آزمایش سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی استفاده می کنند.

پوتین طی یک سخنرانی تلویزیونی درباره جنگ با اوکراین گفت: «رژیم کیف به ابزار سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و عملاً حاکمیت خود را از دست داده است. زمین های اوکراین نیز به میدانی برای آزمایش های بیولوژیکی تبدیل شده است و این کشور اکنون با سلاح پمپاژ می شود.

چند ماه پیش وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اسنادی را در اوکراین دریافت کرده است که نشان می دهد آمریکا با مشارکت اوکراین بر روی پاتوژن های خطرناک در این آزمایشگاه های بیولوژیکی تحقیق کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز گفت که مسکو شواهدی دارد که نشان می دهد از این آزمایشگاه ها برای تولید سلاح های بیولوژیکی استفاده می شده است.

دیدگاهتان را بنویسید