اخذ هرگونه کپی مدارک از شهروندان جرم محسوب می شود

ساعت: 16:36
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۶
کد خبر: 1922921

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق قانون هیچ دستگاهی حق اخذ تصویر اسناد و مدارک افراد را ندارد و یکی از مشکلات موجود این است که سازمان ها برای حذف کپی مدارک قانون را رعایت نمی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هاشم کارگر رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق قانون هیچ دستگاهی حق اخذ تصویر اسناد و مدارک افراد را ندارد و یکی از مشکلات موجود این است که سازمان ها برای حذف کپی از قانون اقدام نمی کنند. اسناد.

وی گفت: از سوی اداره استخدامی تاکید شده است که دستگاه های اجرایی و بانک ها تصاویر اسناد به ویژه مدارک هویتی را از افراد دریافت نکنند چرا که سازمان ثبت احوال تمامی الزامات را برای درخواست اطلاعات هویتی در اختیار سازمان های مختلف قرار داده است. به گونه ای که برای دریافت کپی مدارک هویتی به هیچ وسیله ای نیاز نیست.

کارگر با بیان اینکه گرفتن کپی مدارک قطعا از افراد غیرمجاز است، گفت: تمامی مدارک صادره از ارگان های دولتی معتبر بوده و به هیچ عنوان نباید کپی از آنها گرفته شود.

معاون وزیر کشور با اشاره به قانون ممنوعیت دریافت رونوشت گفت: بر اساس بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور به دستگاه های اجرایی، این مراجع موظف به انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی هستند. سازمان ثبت احوال بر اساس دریافت خدمات استعلام آنلاین هویت و سازمان ثبت احوال کشور نیز موظفند پس از هر استعلام خدمات الکترونیکی کد ملی، شناسنامه و ارائه کد رهگیری را ارائه کنند.

لازم به ذکر است ممنوعیت اخذ کپی مدارک هویتی از دریافت کنندگان خدمات از دستگاه های اجرایی (بخشنامه شماره 309628 مورخ 1399/06/17 سازمان اداری و استخدامی کشور) بر اساس بخشنامه ارسالی به دستگاه های اجرایی تحت هنر. 5 قانون مدیریت کارکنان دولت؛ بخشنامه گیرو به شماره 1595344 مورخ 1395/10/05 این سازمان (مشروط به اجرای آزمایشی «آزمایشی» ممنوعیت اخذ مدارک هویتی در استان های خوزستان، قم و سمنان توسط دستگاه های اجرایی) و آمادگی ایجاد شده در دستگاه های اجرایی در این منطقه و همچنین در اجرای آیین نامه توسعه خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی به شماره 7740/93/206 مورخ 10/06/1399 مصوب شورای عالی اداری و آیین نامه فنی و اجرایی. برای توسعه دولت الکترونیک شماره 200/145 از تاریخ 1392/11/06 مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات و با رویکرد اصلاح نظام اداری، تحقق اهداف توسعه دولت الکترونیک، استناد الکترونیکی، کمک به برخورد با سوء استفاده و جعل اسناد هویتی، افزایش سلامت اداری و تسهیل در ارائه خدمات به مردم، کلیه دستگاه های اجرایی موظف هستند. تایید هویت آنلاین و حذف کپی مدارک هویتی (کارت ملی هوشمند و شناسنامه).

دیدگاهتان را بنویسید