ارائه طرح های پیشگیری از اعتیاد به بیش از 103 هزار نفر در استان زنجان

ساعت: 15:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799778

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در حال حاضر 187 محیط شهری، روستایی، آموزشی و کاری با جمعیت 103 هزار و 857 نفر تحت آموزش برنامه های اولیه پیشگیری از اعتیاد هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به فعالیت های پیشگیرانه برای پیشگیری از اعتیاد در سطح جامعه توسط اداره کل بهزیستی کشور گفت: برنامه های پیشگیرانه با موضوع اعتیاد در سه سطح اجرا می شود.

وی گفت: پیشگیری اولیه اقدامی برای جلوگیری از مصرف داروهای اعتیادآور یا به تعویق انداختن سن شروع است. «در این راستا برنامه‌های مختلفی اجرا شده است که مهم‌ترین آن اطلاع‌رسانی به والدین از داروهای نوپدید است. از بین جوانان در برنامه زنده فضای مجازی، معرفی خط ملی اعتیاد در محلات، آموزش پیشگیری از اعتیاد در حاشیه شهرها و محله های آسیب پذیر، اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، ورزشی و هنری در هفته اعتیاد در کمپ معتادان ، جشن مادران و همسران بهبود یافته در سال 1400، برنامه زنده در مورد باورهای غلط مواد مخدر، انتشار پوستر در فضای مجازی در مورد آگاه سازی والدین در مورد مصرف مواد مخدر، آموزش زوجین در فضای مجازی در قرن 19، جلسات آموزشی در مناطق شهری برای گروه های حمایت از سلامت و تیم ها در جامعه جهت دار.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اجرای طرح ویژه پیشگیری از اعتیاد معلمان شهرستان ابهر در قالب سه سمینار در فضای مجازی در قالب شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) تصریح کرد: سمینار ارتباطی شجاعت در این ارتباط سمینار مهارت ها، سمینار مهارت های حل تعارض، تهیه محتوای آموزشی، فیلم آموزشی درخت مشکلات اعتیاد و پادکست رفتار پرخطر معتادان متجاهر و… محقق شدند.

بیش از 103000 نفر تحت پوشش برنامه های اولیه پیشگیری از اعتیاد اجتماعی قرار دارند

وی با اشاره به برنامه های اجرا شده در هفته پیشگیری از ایدز توسط مراکز زندگی مثبت در شهرستان های استان گفت: اطلاع رسانی و اطلاع رسانی پیشگیری از ایدز، برگزاری کلاس ها به مناسبت روز جهانی ایدز از مراکز اقامتی و مراکز زندگی مثبت و اجرای سراسری کمپین آزمایشی با شعار «من هم آزمایش اچ آی وی می گیرم» از 20 آبان تا 20 آذر 1393 همراه با UMNC یکی از برنامه های اجرا شده در هفته پیشگیری از ایدز است.

محمدی با اشاره به کمپین رسانه ای پیشگیری از مصرف مواد مخدر با تاکید بر هشدارهای پیشگیری از مصرف مواد مخدر برای مخاطبان روزافزون در 5 شهرستان استان، ادامه داد: در حال حاضر 187 حلقه شهری، روستایی، آموزشی و کاری با جمعیت الف 103 هزار و 857 نفر آموزش دیده اند. برنامه های اولیه پیشگیری از اعتیاد

وی با بیان اینکه پیشگیری ثانویه به معنای پیشگیری از شدت اعتیاد در معتاد و جلوگیری از شیوع بیماری است، افزود: سازمان بهزیستی استان زنجان در سطح دوم پیشگیری از طریق مراکز درمانی و توانبخشی سرپایی برای مراکز بازپروری تحت تکفل و مقیم خودشناس و توانبخشی افراد دارای معلولیت استفاده از مواد خدمات ارائه می دهد.

بهره برداری از 15 مرکز اقامتی توانبخشی و توانبخشی در استان زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه 11 مرکز درمانی سرپایی تحت نظارت بهزیستی در استان به معتادان هدف این مراکز خدمات ارائه می کنند، گفت: در حال حاضر 15 مرکز اسکان و بازپروری شامل 14 مرکز اسکان مردان و 1 مرکز اسکان زنان وجود دارد. در روستا به گروه هدف خدمات ارائه می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ماده 16 اصلاحیه قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر مصوب 1376 (مصوب 1389/09/05 شورای تشخیص مصلحت) آمده است که معتادان متجاهر فاقد گواهی درمان در مراکز موضوع هستند. به هنر (15) همین قانون، ضابطان دادگستری به موجب دستور از یک تا سه ماه در مراکز درمانی و کاهش آسیب دارای مجوز دولتی نگهداری می شوند.

محمدی ادامه داد: این مراکز برای نگهداری معتادان متجاهر تعریف شده است که هیچ تمایل، انگیزه یا توانایی درخواست و درخواست خدمات برای درمان داوطلبانه و بازپروری و توقف درمان ندارند که با نامه منشی دادگاه به مراکز فوق ارجاع می شود.

845 معتاد از خدمات مرکز ترانزیت و سرپناه شبانه استفاده کردند

وی با اشاره به تعداد مراکز تبصره 2 تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مراکز اعمال کننده تبصره 2 ماده 16 در استان زنجان 7 مرکز و تعداد پذیرش 454 مرکز است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه از سوی کشورهای ثالث یعنی. پیشگیری از عوارض و عواقب اعتیاد در مواردی که معتاد هیچ علاقه یا انگیزه ای برای ترک اعتیاد نداشته یا هنوز موفق به ترک اعتیاد نشده است، ادامه دهید: به منظور پیشگیری از عوارض عواقب اعتیاد در مواردی که معتاد هیچ علاقه ای نداشته باشد یا با انگیزه ترک اعتیاد یا هنوز موفق به ترک اعتیاد نشده‌اید، در حال حاضر خدمات کاهش آسیب در استان از طریق مرکز ترک اعتیاد و سرپناه شبانه برای معتادان و دو تیم برای افزایش دسترسی ارائه می‌شود. وی با اشاره به خدمات ارائه شده در این مراکز خاطرنشان کرد: ارائه سرنگ و سرنگ رایگان به معتادان تزریقی برای جلوگیری از شیوع بیماری های خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت، تهیه غذای گرم، لباس گرم و پوشاک. مواد مخدر یا اختلالات روانگردان به منظور کاهش آسیب اعتیاد، انجام آزمایش سریع اچ آی وی و شناسایی و ارجاع بیماران به مراکز مشاوره رفتاری از جمله خدمات ارائه شده در این مراکز است.

محمدی گفت: در 9 ماهه سال 1400 حدود 845 معتاد از مرکز ترانزیت و سرپناه شبانه و خدمات اکیپ های بهبود دسترسی به استان خدمات دریافت کردند. هوای سرد در روزهای سرد میانگین اقامت حداقل 80 نفر را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید